Gå til innhold

Hvis man er på ferie og ikke har mere medisin igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle det være noe stort problem å få det av en lege på feriestedet?

Tenker på den situasjon til de folka på kypros som ikke turde å fly hjem med flyet og var bekymret fordi de ikke hadde nok hjertemedisin igjen

Vet ikke hvor mange dager de blir forsinket, men hvorfor tar man ikke med seg ekstra tabletter i tilfelle slike ting skjer? Går ut i fra at slike tabletter er vanskelige å få tak i siden de ikke fikk det der de var.

Har selv opplevd å bli værende i Tyrkia halvannet døgn forsinket pga flyet punkterte. Vi fikk kun beholde håndbagasjen+ at vi fikk noen matkuponger og en tannbørste. Hvis jeg hadde gått på medisiner og ikke hadde flere igjen da hadde jeg fått store problemer, med mindre en lege der kunne skrive ut noe til meg.

Hva tenker dere om dette? Noen grunn til at de ikke hadde med seg ekstra medisiner pga uforutsette ting?

Skrevet

Jeg synes det er rart at de ikke har med seg ekstra medisiner. Selv har jeg bestandig med medisiner til noen dager ekstra. Jeg har også bestandig medisinen i håndbagagen i tilfellet de skulle klare å rotebort kofferten som er sjekket inn.

Skrevet

Jeg synes det er rart at de ikke har med seg ekstra medisiner. Selv har jeg bestandig med medisiner til noen dager ekstra. Jeg har også bestandig medisinen i håndbagagen i tilfellet de skulle klare å rotebort kofferten som er sjekket inn.

Nå fikk de komme hjem før de andre pga dette problemet. Vet ikke om det har noe med oppbevaring av medisiner å gjøre. Men uannsett så kan detjo skje uforutsette ting. Hva om noen i familien skulle bli utsatt for en ulykke der og bli liggende på sykehus.. Skulle de andre dra hjem for å hente medisin til han da?

Det må da kunne gå ann å få skrevet ut medisin på feriestedet eller?

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Jeg kjenner faktisk den familien er, og de hadde med seg for noen ekstra dager, men tydligvis ikke mye nok til en Kyprosferie ;O) Alt ordnet seg i hvertfall, og de reiste hjem med et fly før resten av reisefølget sitt, som kom hjem kl. halv seks i morges (!).

Skrevet

Jeg kjenner faktisk den familien er, og de hadde med seg for noen ekstra dager, men tydligvis ikke mye nok til en Kyprosferie ;O) Alt ordnet seg i hvertfall, og de reiste hjem med et fly før resten av reisefølget sitt, som kom hjem kl. halv seks i morges (!).

men hadde de kunnet få medisiner av en lege på feriestedet også?

Tootsieroll1365380854
Skrevet

men hadde de kunnet få medisiner av en lege på feriestedet også?

Det vet jeg ikke... Men man skulle tro at de har de samme hjerteproblemene der som her. I denne sammenheng var det snakk om et lite barn, så jeg skjønner at de ville hjem. De hadde vel med seg til tre ekstra dager, så er spm hvor mange dager over tida man må regne med at ferien skal ta... For de som endelig kom seg hjem i dag er det jo snakk om fire dager. Og disse fire dagene har ikke akkurat blitt tilbrakt ved bassenget, men på flyplassen og på busser frem og tilbake til diverse hoteller, samt den norske ambassaden. Ikke ideelt for et hjertesykt barn.

Skrevet

Det vet jeg ikke... Men man skulle tro at de har de samme hjerteproblemene der som her. I denne sammenheng var det snakk om et lite barn, så jeg skjønner at de ville hjem. De hadde vel med seg til tre ekstra dager, så er spm hvor mange dager over tida man må regne med at ferien skal ta... For de som endelig kom seg hjem i dag er det jo snakk om fire dager. Og disse fire dagene har ikke akkurat blitt tilbrakt ved bassenget, men på flyplassen og på busser frem og tilbake til diverse hoteller, samt den norske ambassaden. Ikke ideelt for et hjertesykt barn.

I tillegg må en del medisiner for hjertesyke oppbevares i kjøleskap og noe har kort holdbarhet og må blandes til på apotek ofte. Nå vet ikke jeg om det var tilfelle hos disse, men det er ikke bare bare å ta med seg ekstra medisiner.

Skrevet

Det er nok mulig å få medisin på stedet man er, språket kan være et større problem. Er man ikke språkkyndig kan det være vanskelig å forklare en lege situasjonen, men når man reiser på charterturer er det stort sett en svensk lege i nærheten, syns alle steder jeg har vært på chartertur er det svensker overalt.

Verre hvis man reiser til steder der det ikke er så mye turisme.

Jeg for min del må leve på medisin resten av livet, når jeg drar på ferie har jeg alltid med meg til flere uker ekstra, hvis det var livsviktige medisiner det var snakk om hos denne familien, syns jeg det var rart de ikke hadde med seg mer enn til et par dager ekstra, man vet jo aldri hva som kan oppstå.

Skrevet

Nå fikk de komme hjem før de andre pga dette problemet. Vet ikke om det har noe med oppbevaring av medisiner å gjøre. Men uannsett så kan detjo skje uforutsette ting. Hva om noen i familien skulle bli utsatt for en ulykke der og bli liggende på sykehus.. Skulle de andre dra hjem for å hente medisin til han da?

Det må da kunne gå ann å få skrevet ut medisin på feriestedet eller?

Jeg har selv et hjertesykt barn og nå aner jeg jo ikke hva slags medisiner barnet på Kypros (?) bruker, men det finnes mange forskjellige. Noen typer må oppbevares i kjøleskap, andre har så kort holdbarhet at man må få nye doser på apoteket med ganske korte mellomrom.

Da vi var på tur med vår tass mens han brukte medisiner, riktignok i Norge, så fikk vi legen vår til å skrive et lite notat om hva som feilte ham, hva som var gjort og hva slags medisiner han brukte - i tilfelle noe skulle skje.

Jeg vil anta at foreldrene på denne turen hadde fått medisiner på et sykehus om det hadde vært nødvendig.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

I tillegg må en del medisiner for hjertesyke oppbevares i kjøleskap og noe har kort holdbarhet og må blandes til på apotek ofte. Nå vet ikke jeg om det var tilfelle hos disse, men det er ikke bare bare å ta med seg ekstra medisiner.

Nei, jeg tror nok heller ikke problemet her var utenksomme foreldre.

Skrevet

Jeg har med meg medisiner for noen ekstra dager og så har jeg med esken hvor navnet mitt står + det medisinene inneholder.

Jeg gikk tom i Danmark en gang og da fikk jeg mer medisiner på apoteket tom uten resept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...