Gå til innhold

Noen som så Opera i kveld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

om barnet som var født med to hoder? De sa jo selv at dette var to separate vesener, altså to sjeler. Jeg lurer på hvorfor det var så uproblematisk å få gjennomført separasjonen når den ene tvillingen (eller hodet) fortsatt kunne suge, gråte og blunke. Husker den saken fra England hvor det var stor debatt om man skulle skille siamesiske tvillinger, da den ene ville dø, selv om den andre da var født med uutviklet hjerne og helt avhengig av den andre.

Virker ikke som om de hadde noen moralske betenkeligheter med dette i det hele tatt. Iallefall ble det ikke tatt opp.

Hvordan oppfattet dere det?

Skrevet

Det var jo ingen mulighet i det hele tatt for at parasitthodet kunne overleve av seg selv. Og jenta døde jo sakte men sikkert om de ikke hadde gjort noe siden parasitthodet krevde for mye av hennes organer, lunger, hjertet etc.

Skrevet

Det var jo ingen mulighet i det hele tatt for at parasitthodet kunne overleve av seg selv. Og jenta døde jo sakte men sikkert om de ikke hadde gjort noe siden parasitthodet krevde for mye av hennes organer, lunger, hjertet etc.

Det var jo akkurat samme situasjon i England den gangen, at parasitttvillingen ikke kunne overleve på egen hånd, men allikevel ble det et stort etisk dilemma og til og med en rettskjennelse for å få skilt tvillingene. Så hvorfor gikk det så greit i dette tilfellet?

Skrevet

Det var jo akkurat samme situasjon i England den gangen, at parasitttvillingen ikke kunne overleve på egen hånd, men allikevel ble det et stort etisk dilemma og til og med en rettskjennelse for å få skilt tvillingene. Så hvorfor gikk det så greit i dette tilfellet?

Jeg kan ikke huske den engelske du snakker om, var det bare et hode der også?

Skrevet

Det var vel litt mer enn et hode, men det var et uutviklet kropp uten eget hjerte. Husker ikke hva de kalte tvillingene, de ble anomynisert de kom egentlig fra Malta men fikk operasjonen gjennomført i England. Skal se om jeg finner en link til det

Skrevet

Kanskje det rett og slett har å gjøre med de involverte foreldrene (og legene) sitt syn på saken?

Eller lovverk/praktisering av regler i det aktuelle landet.

Skrevet

Kanskje det rett og slett har å gjøre med de involverte foreldrene (og legene) sitt syn på saken?

Eller lovverk/praktisering av regler i det aktuelle landet.

Godt mulig. Kanskje det er vanskeligere for katolikker enn for muslimer?

Skrevet

De het Mary og Jody. Prøver å finne en beskrivende link som forklarer situasjonen

Skrevet

Situasjonen var ganske annerledes, fordi legene ville skille tvillingene, men foreldrene nektet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...