Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Hehe* Følgen blir vel at langere utstyrer seg med sånne bærbare kortautomater som de har på restaurantene! ;o)

Skrevet

Det er et poeng at tusenlapper stort sett brukes av kriminelle og at transaksjoner ville bli vanskeliggjort hvis lappen forsvant.

Men det lurer også andre "interessenter" bak en slik utvikling. Noen husker politiske forslag om at transaksjoner over et gitt beløp (3-5000 f.eks.) må skje elektronisk.

Mange er interessert i å få til dette. Politisk gir dette interessante muligheter (styring, overvåkning), skattemyndighetene er opplagt interessert og næringslivet selvsagt.

Kontanter vil over tid forsvinne og våre liv vil kunne dokumenteres fra vugge til grav...med kontantstrøm, kjøpsadferd, reiseaktivitet og også (etterhvert) fullstendig detaljert oversikt over merke, kvanta, tidspunkt etc på alt vi kjøper (microchip-teknologi).

...

"Dette er flotte greier. Jeg har jo ikke noe å skjule".

Skrevet

Det er et poeng at tusenlapper stort sett brukes av kriminelle og at transaksjoner ville bli vanskeliggjort hvis lappen forsvant.

Men det lurer også andre "interessenter" bak en slik utvikling. Noen husker politiske forslag om at transaksjoner over et gitt beløp (3-5000 f.eks.) må skje elektronisk.

Mange er interessert i å få til dette. Politisk gir dette interessante muligheter (styring, overvåkning), skattemyndighetene er opplagt interessert og næringslivet selvsagt.

Kontanter vil over tid forsvinne og våre liv vil kunne dokumenteres fra vugge til grav...med kontantstrøm, kjøpsadferd, reiseaktivitet og også (etterhvert) fullstendig detaljert oversikt over merke, kvanta, tidspunkt etc på alt vi kjøper (microchip-teknologi).

...

For meg som er seriøst paranoid for alt som heter kartlegging av meg og mitt, er intet verre enn skrekkscenarioer i fortsettelsen av 1984.

Men tusenlappene må vel være et blekt minne for den jevne nordmann og -kvinne uansett. Den er i alle fall ute av mitt liv.

'Men det lurer også andre "interessenter" bak en slik utvikling. Noen husker politiske forslag om at transaksjoner over et gitt beløp (3-5000 f.eks.) må skje elektronisk.'

Nei, den fikk jeg ikke med meg. Fra hvem/hvor kom dette fra?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Praktisk, ja.

Faktisk burde de fjerne femhundrelappen også. Jeg vil tro alle, bortsett fra de kriminelle, klarer seg fint med 100- og 200-lapper.

Bruker man mer er det kort som gjelder.

Skrevet

Praktisk, ja.

Faktisk burde de fjerne femhundrelappen også. Jeg vil tro alle, bortsett fra de kriminelle, klarer seg fint med 100- og 200-lapper.

Bruker man mer er det kort som gjelder.

Det er vel bare B-gjengen som synes det er stas med sekker fulle av mynt nå til dags. B-gjengen i Andeby altså.

Skrevet

...

....ikke Venstre-politikk med andre ord.....

Skrevet

Jeg tror Woxholt tar grundig feil. Krimminelle kan bruke femhundre-lapper i stedet for. Gull og edelstener, spesielt diamanter, kan også brukes som betalingsmiddel.

Internasjonale topp-krimminelle er ikke avhengig av sedler. De infilterer banker. De styrer også egne banker og er eksperter på hvit-vasking av penger.

Dessuten er de dyktige i noen former for byttehandel når normal kapital ikke finnes. F.eks. finnes det egne omsetningssentraler for byttehandel av narkotika og våpen.

Skrevet

Jeg tror Woxholt tar grundig feil. Krimminelle kan bruke femhundre-lapper i stedet for. Gull og edelstener, spesielt diamanter, kan også brukes som betalingsmiddel.

Internasjonale topp-krimminelle er ikke avhengig av sedler. De infilterer banker. De styrer også egne banker og er eksperter på hvit-vasking av penger.

Dessuten er de dyktige i noen former for byttehandel når normal kapital ikke finnes. F.eks. finnes det egne omsetningssentraler for byttehandel av narkotika og våpen.

Ja, de virkelig store gutta ser sikkert aldri sedler i levende live.

Men alle de små og mellomstore, kanskje?

Skrevet

Ja, de virkelig store gutta ser sikkert aldri sedler i levende live.

Men alle de små og mellomstore, kanskje?

"Ja, de virkelig store gutta ser sikkert aldri sedler i levende live. "

Ja, sannsynligvis. De tar ikke i penger før de blir "hvitvasket".

"Men alle de små og mellomstore, kanskje? "

Neppe. Etter min mening føyer forslaget seg inn i rekken av dumme PK-tiltak. Det "rammer" folk flest mer enn krimminelle. Hvem gidder å bry selv med om man betaler med en eller to sedler ? Ikke mange, tror jeg. Det hele er mer et praktisk spørsmål for krimminelle. F.eks. når noen har så mye penger at det trengs to kofferter i stedet for en til å frakte dem.

På ekstra lang sikt er man på vei bort fra et samfunn med sedler og mynter. Kun elektroniske penger blir akseptert. Det motiveres ikke ut fra krimminalitetsbekjempelse, men av markedskrefter. Det gir selvfølgelig helt andre muligheter til krimminalitetsbekjempelse. Men en slik mulighet kommer heller ikke til å bli brukt.

Skal man redusere krimminaliten mye, er sikreste vei å ta ta toppene som finansierer den. Deretter røske opp krimminele nettverk fra ovenfra.

De topp-krimminelle er to slags grupper:

- et lite fåtall mennesker på beste vestkant som låner ut penger til ekstra høy rente til topp-krimminelle.

- de andre er statlige/halvstatlige organisasjoner som omsetter narkotika for å finansiere kriger. Spesielt etterretningsorganer og diplomatiske delegasjoner er velegnet. (Typiske eksempler på slik finansiering var krigen i Jugoslavia og Afganistan. Disse krigene hadde vært slutt på kort tid, hadde de mistet finansiering til personell, ammunisjon og forsyninger.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...