Gå til innhold

Bismarc, nazi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Bismarc noe med nazismen å gjøre? Eller "ordnung muss sein"?

Skrevet

Bismark var en leder i det det som ble Tyskland i slutten av 1800 tallet.

Med basis som president i Preussen ledet han til det tyske forbund, fram til i 1871 hvor Tyskland ble dannet. Han var den ubestridte leder (kansler) i Tyskland frem til 1890. I hans tid ble Tyskland et kraftsentrum i Europa.

Dette var lenge før naziene kom, så han kan ikke besyldes for det. Men nazistene har nok beundret han for kraften og styrkingen av det tyske.

"Ordnung muss sein" er et preussisk uttrykk, som ikke har noe spesielt med Bismarck å gjøre. Men han var jo preusser.

Skrevet

Bismark var en leder i det det som ble Tyskland i slutten av 1800 tallet.

Med basis som president i Preussen ledet han til det tyske forbund, fram til i 1871 hvor Tyskland ble dannet. Han var den ubestridte leder (kansler) i Tyskland frem til 1890. I hans tid ble Tyskland et kraftsentrum i Europa.

Dette var lenge før naziene kom, så han kan ikke besyldes for det. Men nazistene har nok beundret han for kraften og styrkingen av det tyske.

"Ordnung muss sein" er et preussisk uttrykk, som ikke har noe spesielt med Bismarck å gjøre. Men han var jo preusser.

Takk for godt svar. Hva forbinder du med et uttrykk som nazi? Feks hvis jeg sier "han er helt nazi".

ikke fast nick
Skrevet

Takk for godt svar. Hva forbinder du med et uttrykk som nazi? Feks hvis jeg sier "han er helt nazi".

Skinhead med tatovert hakekors.

Eller en Vigrid-sympatisør.

Hva jeg ser for meg? Mann (eller "mann") i 20-30-åra, "tøffing", som nevnt skinhead, uten særlig utdannelse (knapt nok grunnskole), jobber svart, har sterke rasistiske meninger og finnes ikke villig til å ha noen kontakt med mørke innvandrere. Tyr ofte til vold (slår først, spør etterpå), mener den "ariske rase" er best og vil at kona skal være så blond som mulig.

Det med blond kan tolkes...

Sånn ser jeg for meg en nazi av idag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...