Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når jeg er en person som ikke takler plutslige forandringer i planer og typen ringte nettopp og sa at han ikke ble hjemme i kveld likevel. Vi hadde planer om bare å være hjemme i kveld og kose oss. Jeg takler dårlig forandringer på kort varsel, og reagerer med skuffelse. Så blir han sur for at jeg prøver å manipulere han med å gi ham dårlig samvittighet. Jeg vil ikke gi ham dårlig samvittighet, men når jeg er lei meg, skal jeg da spille glad? For når har han bestemt seg for å dra på fiske-tur i kveld så vil jeg ikke ha en surmulende type sittende hjemme bare fordi at jeg ikke vil han skal dra. Problemet er også at jeg har nettopp flyttet hit og kjenner ikke så mange her, så det blir vel til at jeg blir sittende foran TVen alene i kveld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195801-fornadringer-i-planer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margarites

Dette må du tåle! Selv om du blir skuffet er du ikke nødt til å vise det. Så lenge han ikke gjør det til en vane å endre planer hele tiden bør ikke dette være noe problem.

Jeg skjønner godt hvordan du tenker, for jeg liker heller ikke plutselige endringer i planer. Men jeg har lært at det får jeg holde for meg selv. Kan ikke gi typen dårlig samvittighet for noe sånt:)

Gjest bli med da vel

Det er sånn livet er det.

Syns ikke du skal surmule pga dette, liten grunn for det. Hadde dere hatt større planer, så hadde du hatt grunn til å reagere, men ikke hvis planen kun var å sitte hjemme å se på TV.

Kan du ikke spørre om du kan få være med på fisketuren da, kanskje du blir kjent med noen da ?

Du skal si noe sånt:

"Nei, jeg forsøker ikke å gi deg dårlig samvittighet. Jeg bare reagerer sånn fordi jeg er så dårlig til å takle forandringer i planene på kort varsel. Sånn har jeg det ellers også, ikke bare når det har med deg / oss å gjøre. Det går over når jeg får summet meg litt."

Og så skal du sørge for at det er sant, f.eks. ved å finne på noe som han ikke er så glad i, leie en film som han ville stemt ned el.l.

Klart du har lov til å bli skuffet når dere hadde planlagt å kose dere hjemme.

Kan du ikke bli med på fisketur da? Så kan han heller dra alene med gutta engang dere ikke har planlagt noe sammen?

Takk for innspill. Jeg vet jeg må jobbe med meg selv og ikke la slike småting bli til en krangel. Men det er ikke første gangen dette har skjedd. Kan jeg fortelle ham at jeg ikke liker forandringer og be han ta litt hensyn eller burde jeg rett og slett ”lide” i stillhet? Jeg vil bare ikke ha disse følesene.

Annonse

Du skal si noe sånt:

"Nei, jeg forsøker ikke å gi deg dårlig samvittighet. Jeg bare reagerer sånn fordi jeg er så dårlig til å takle forandringer i planene på kort varsel. Sånn har jeg det ellers også, ikke bare når det har med deg / oss å gjøre. Det går over når jeg får summet meg litt."

Og så skal du sørge for at det er sant, f.eks. ved å finne på noe som han ikke er så glad i, leie en film som han ville stemt ned el.l.

Takk for godt forslag. Skal si det til ham når jeg treffer ham i kveld.

Gjest Margarites

Takk for innspill. Jeg vet jeg må jobbe med meg selv og ikke la slike småting bli til en krangel. Men det er ikke første gangen dette har skjedd. Kan jeg fortelle ham at jeg ikke liker forandringer og be han ta litt hensyn eller burde jeg rett og slett ”lide” i stillhet? Jeg vil bare ikke ha disse følesene.

Selvsagt bør du fortelle ham at du ikke er så god til å takle endringer i planer. Det bør han ta hensyn til og være flinkere til å spørre/informere deg når det er noe han har lyst å gjøre. Burde ikke være noe problem å finne et kompromiss her.

jeg vet akkurat hvordan du har det. jeg blir også veldig lei meg og skuffet om noen avlyser, og da er det ofte forsent for å finne noen andre som kan være med på noe, så jeg sitter alene den kvelden...

kjæresten din har ikke hovedansvaret for ditt sosiale liv, og det blir jo som "barnepass" å sitte hjemme med deg på slike kvelder.

se for deg det omvendt. hadde kjæresten din ønsket å ha en rolig tv-kveld, så hadde du plutselig fått en inivtasjon av en venn som dukket opp. hadde ikke du heller benyttet muligheten å reist ut med vennen din, siden en ofte kan sitte med kjæresten hjemme og kose...

husk på at det generelt sett er tungt for kjæresten din at du sitter mye hjemme uten venner, og det ikke er noe særlig for ham å være ute med vennene sine, når han vet at du sitter hjemme og er lei deg...

det er tungt for ham også, og ikke skyv så mye av ditt problem over på ham. dere er jo kjærester, men likevel....

Dette synes jeg bør være greit.

Hadde jeg og typen hatt planer om å sitte og se på TV en kveld, og en venn eller venninne hadde invitert meg med på noe kult, hadde jeg neppe sagt nei takk til invitasjonen fordi jeg hadde planlagt å være hjemme og "kose meg" med typen. Å "kose seg" sammen med typen hjemme kan man gjøre en hvilken som helst annen kveld.

Vel, nå er det sjelden slik at jeg og typen avtaler lang tid i forveien at "torsdag skal vi kose oss hjemme", liksom.

Annonse

Gjest slitsomme folk

Du skriver at dere hadde planlagt å være hjemme og kose dere. Er det så sjeldent dere gjør det at det planlegges eller var det bare du som regnet med at dere som vanlig skulle være hjemme og slite sofaen?

Så blir du skuffet fordi han faktisk synes andre ting også kan være kjekt å gjøre - ting som ikke involverer deg.

Egentlig - innerst inne - vil du være den eneste personen i hans liv??

Du skriver at dere hadde planlagt å være hjemme og kose dere. Er det så sjeldent dere gjør det at det planlegges eller var det bare du som regnet med at dere som vanlig skulle være hjemme og slite sofaen?

Så blir du skuffet fordi han faktisk synes andre ting også kan være kjekt å gjøre - ting som ikke involverer deg.

Egentlig - innerst inne - vil du være den eneste personen i hans liv??

Ja, alle svar jeg har fått er fornuftige. Og ja, han skal ikke lide for at JEG ikke klarer å skaffe meg et sosialt liv. Og ja, jeg skal ikke gi ham dårlig samvittighet for at han heller vil ut på fisketur, når vi bare skulle sitte hjemme likevel. Jeg vet det er jeg som er problemet, men dog det er et problem...for meg. Jeg vil ikke ha denne følesen av skuffelse når han avlyser noe. Det kan være så lite som bare å sitte hjemme en kveld, men jeg føler likevel en skuffelse. Hva kan jeg gjøre for å forandre meg?

P.S. Vi ser faktisk hverandre så lite at det nesten må planlegges, og ikke fordi han ikke vil treffe meg, men mye er at han er i oppstart av ny bedrift og vil gjerne også treffe vennene sine også, noe som jeg fullt ut aksepterer. Jeg ville ha vært helt lik ham om jeg har vært i mitt hjemme-miljø, for jeg er også av den holdning at venner er viktige. Jeg er bare ny her, og kjenner ikke så mange ennå.

Ja, alle svar jeg har fått er fornuftige. Og ja, han skal ikke lide for at JEG ikke klarer å skaffe meg et sosialt liv. Og ja, jeg skal ikke gi ham dårlig samvittighet for at han heller vil ut på fisketur, når vi bare skulle sitte hjemme likevel. Jeg vet det er jeg som er problemet, men dog det er et problem...for meg. Jeg vil ikke ha denne følesen av skuffelse når han avlyser noe. Det kan være så lite som bare å sitte hjemme en kveld, men jeg føler likevel en skuffelse. Hva kan jeg gjøre for å forandre meg?

P.S. Vi ser faktisk hverandre så lite at det nesten må planlegges, og ikke fordi han ikke vil treffe meg, men mye er at han er i oppstart av ny bedrift og vil gjerne også treffe vennene sine også, noe som jeg fullt ut aksepterer. Jeg ville ha vært helt lik ham om jeg har vært i mitt hjemme-miljø, for jeg er også av den holdning at venner er viktige. Jeg er bare ny her, og kjenner ikke så mange ennå.

Han må da kunne ta deg med når han treffer sine venner så du også får flere venner?

Høres litt rart ut om hanjobber mye, for så å prioritere tid alene med sine venner. Du i siste rekke liksom. DET hadde ikke jeg likt heller, ikke hvis jeg aldri fikk være med ham. dvs han aldri ville ha meg med=ikke ville ha tid med meg også.

Gjest Bertinemor

Synes ikke dette var så mye å reagere på jeg da men.

Det virker som om det er mange som ikke forstår poenget her.. Jeg forstår deg veldig godt, jeg! En kjæreste er en man stoler på at skal være der for deg når du trenger det, og det virker det som om du trenger nå (i og med at du er ny og usikker). Det hadde for meg vært helt greit om kjæresten ville forandre planene (selv om jeg hadde blitt skuffet), men da burde han si ifra om det i god tid, og foreslå en annen dag dere kan kose dere hjemme på. Det er da ren og skjær folkeskikk å avlyse i god tid! Og dersom han avlyser dagen før, så ville jeg ha forventet et: unnskyld, men dette er litt viktig for meg pga. xxx, kan vi finne på noe på mandag i stedet?

En kose-kveld hjemme er ikke nødvendigvis bare det. Dersom man har det kjipt, og kjæresten er klar over det, og dere ser hverandre sjelden, og kjæresten vet at du trenger det: jo da er en kose-kveld hjemme en veldig viktig ting! At han avlyser det dagen før, synes jeg kan virke litt respektløst. Men det kommer jo an på hvordan han gjorde det. Du sier han har gjort det før, og det gir meg en følelse av at han enten ikke bryr seg eller er klar over dine følelser.

For noen høres din bekymring ut som en liten bagatell, nettopp fordi det bare handlet om en liten kose-kveld. Men det virker her som om det var noe du så veldig frem til (tenk deg hvor mye en slapper av i og nyter armkroken til kjæresten, særlig når man treffes sjelden), og at det var viktig for deg. Små ting kan være veldig viktige! Det er de små tingene som utgjør livet.

Jeg ville ha fortalt ham hvordan jeg følte. At det ikke handlet om det faktum at han avlyste avtalen, men måten han gjorde det på, og ikke minst det at han ikke ville ta til seg at du ble lei deg (at han beskyldte deg for å prøve å få ham til å få dårlig samvittighet).

Vi vil ikke ha kontroll over kjærestene våre! Men vi vil at de skal vise oss at de bryr seg, særlig når vi er på det mest sårbare (f.eks. hvis vi er litt ensomme). Måten han kunne ha vist deg at han brydde seg, var ved å unnskylde situasjonen, og foreslå at dere møtes en annen gang i nær fremtid.

Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg ville ha skrevet til DOL om det dersom det hadde skjedd meg.. men jeg håper det har hjulpet deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...