Gå til innhold

Veldig urolig...

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Opplevde noe skikkelig ekkelt idag.

Sto inne i en utstyrsforretning og pratet med to jeg kjenner. Plutselig føler jeg meg så virkelighetsfjern, ikke svimmel, uvel eller noe. Jeg bøyer med ned for å late som jeg skal klø meg litt på beinet med den ene hånden og tar tak i et bord som står der med andre hånden. Alt er så fjernt og rart. Så hører jeg stemmene til damene: ....(navnet mitt) hva er det med deg? Føler som jeg blir vekket av stemmene. Hun ene hadde tatt tak i meg da jeg i sakte fart som dem sa var på vei i gulvet, men kom ikke så langt. Er med meg? sier jeg, er ikke noe med meg. Var helt i fin form igjen, trengte ingen stol som jeg ble tilbudt, men tok et glass vann dem kom med.

Ble så veldig, veldig redd jeg, hva med neste gang.....dør jeg da...?

Vil si at jeg har hatt noe lignende flere ganger over mange år, men ikke så ille. Nevnt det for lege, men ingen respons.

Dro videre idag til det jeg skulle og der visste jeg det var flere sykepleiere til stede så ville gjennomføre dette, var i trygge hender tenkte jeg.

På veien hjem dro jeg innom legesenteret og var heldig og kom inn med en gang for var stille der og tilfeldig så hadde ikke min fastlege noen inne da. Var der en time og pratet, men fikk ikke noe svar på hva det kunne ha vært. Tok puls og blodtrykk, noe som naturlig nok var i høyeste laget. Tok blodtrykket med hjemmeapparat hjemme ikveld og normalt da.

Noen som har opplevd lignende eller har noe peiling på dette? Legger til at jeg er engstelig av natur og sliter litt med angst og uro. Bekymrer meg for mye, men det idag kom helt brått uten forvarsel, jeg var i fin form.

Er så takknemlig for svar (og trøst kanskje..) for er så kjempeurolig nå. Sitter alene hjemme et par timer til og er så veldig urolig.

På forhånd takk om noen vil skrive til meg.

Skrevet

Det var ikke et angstanfall da? De kan komme som lyn fra klar himmel.

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Det var ikke et angstanfall da? De kan komme som lyn fra klar himmel.

Til Lillemus og Freya!

Takk for innspill.

Jo, er nok mulig det, men kan man bli litt "borte" da tror dere? Veldig hjertebank etterpå, men det har jeg hatt før også når det ikke har vært så hardt, altså tatt meg inn igjen før jeg ble "borte" litt. Det varte kun et par sekunder jeg var helt fraværende sa de jeg var sammen med så var jo ikke lange stunden og jeg hørte jo dem snakket til meg, som om jeg sov på en måte og ble snakket til.

Jeg er en annen
Skrevet

Dette høres ut som en form for angsanfall. Fremmedhetsfølelsen du beskriver er et såkalt dissosiativt symptom, nærmere bestemt derealisering (at omgivelsene fortoner seg merkelige, fremmede, uvirkelige).

Visse nevrologiske tilstander kan nok også gi slike symptomer, men jeg syns dette høres mest ut som angst. Terapi, avslappingsteknikker eller medikamenter kan hjelpe.

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Dette høres ut som en form for angsanfall. Fremmedhetsfølelsen du beskriver er et såkalt dissosiativt symptom, nærmere bestemt derealisering (at omgivelsene fortoner seg merkelige, fremmede, uvirkelige).

Visse nevrologiske tilstander kan nok også gi slike symptomer, men jeg syns dette høres mest ut som angst. Terapi, avslappingsteknikker eller medikamenter kan hjelpe.

Det at den virkelighetsfjernheten var mye verre enn før var det verste. Det at jeg faktisk var "borte" et sekund eller to var så skremmende, jeg var jo på vei rett i gulvet.

Altså tenker mest på det at jeg på en måte var på vei bort fra alt....om du skjønner og tenker på at det skal skje igjen.

Etter dette har jeg tenkt mye idag og funnet ut at jeg nok sliter mere med angst enn jeg innrømmer. Det å alltid tenke at det verste kan skje for eksempel. Skje noe med mine nærmeste, ulykker etc. når de er utenfor hjemmet her. Ja, da sitter jeg her og bekymrer meg.

Brukte Cipralex med god effekt i et halvt år, sluttet da (var i vinter) for følte meg ok. Skulle nok holdt på lengre. Legen rådet meg idag til å starte opp igjen, men er egentlig ikke noe glad i piller i det hele tatt. Tok meg en Sobril etterat dette skjedde idag, men vil prøve ikke å ta flere. Vet ikke hva som er verst jeg, ta dem i slike stunder og slappe av litt eller sitte å ha det så urolig.

Skrevet

Til Lillemus og Freya!

Takk for innspill.

Jo, er nok mulig det, men kan man bli litt "borte" da tror dere? Veldig hjertebank etterpå, men det har jeg hatt før også når det ikke har vært så hardt, altså tatt meg inn igjen før jeg ble "borte" litt. Det varte kun et par sekunder jeg var helt fraværende sa de jeg var sammen med så var jo ikke lange stunden og jeg hørte jo dem snakket til meg, som om jeg sov på en måte og ble snakket til.

Ja, uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg at man kan bli ganske utafor av et sånt angstanfall.

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Ja, uten at jeg skal si det for sikkert, så tror jeg at man kan bli ganske utafor av et sånt angstanfall.

Takk for trøsteord, Freya.

Skrevet

Jeg har besvimt et par ganger, og det føltes akkurat slik som du fortalte. Ikke noe angstanfall hos meg, kun vanlig besvimelse. Jeg er såpass nekete av meg at jeg drikker alt for lite, så min teori er at det var pga dehydrering.

Men hva som skjedde med deg er jo vanskelig å vite.

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Jeg har besvimt et par ganger, og det føltes akkurat slik som du fortalte. Ikke noe angstanfall hos meg, kun vanlig besvimelse. Jeg er såpass nekete av meg at jeg drikker alt for lite, så min teori er at det var pga dehydrering.

Er nok mange som er gjennom det samme, men ikke alle reagerer likt, jeg er jo en engstelig type. Dette kommer til å henge i lenge, men er jo ikke sunt å gå å gruble å tenke at det kommer igjen heller, å tro at neste gang dør jeg....! Huff, du skjønner jo at jeg sliter litt nå.

Jeg hadde spist ei brødskive 5 timer tidligere og en banan et par timer tidligere så tror ikke at det kom av at jeg ikke hadde spist. Drukket kaffe og juice tidlig om morgenen, ikke noe etter det, men har ingen tro på at det kan være det, men vet jo aldri....

Takk for innspill!

Gjest Nervøs ikveld
Skrevet

Og en ting til: min datter besvimte av samme grunn som deg for et år siden. Hadde ikke spist eller drukket siden morgenen, satt med skolearbeid. I halv sekstiden om kvelden besvimte hun sittende, så på en hockeykamp. Gjett om mor var nervøs!

Var borte lengre enn jeg idag, men allikevel, her ser jeg en grunn til at det skjedde.

Skrevet

Er nok mange som er gjennom det samme, men ikke alle reagerer likt, jeg er jo en engstelig type. Dette kommer til å henge i lenge, men er jo ikke sunt å gå å gruble å tenke at det kommer igjen heller, å tro at neste gang dør jeg....! Huff, du skjønner jo at jeg sliter litt nå.

Jeg hadde spist ei brødskive 5 timer tidligere og en banan et par timer tidligere så tror ikke at det kom av at jeg ikke hadde spist. Drukket kaffe og juice tidlig om morgenen, ikke noe etter det, men har ingen tro på at det kan være det, men vet jo aldri....

Takk for innspill!

Med den dødsangsten du viser til, så kan det hende at det var panikkangst du opplevde.

Jeg ble absolutt ikke redd for å dø i etterkant, egentlig så syntes jeg det bare var morsomt, ubhagelig, men morsomt.

Skrevet

For meg høres det ut som besvimelse, ikke angstanfall. Jeg fikk selv solstikk en gang, da skjedde det samme med meg.

Jeg vil anbefale deg å insistere på en henvisning til nevrolog. Ikke fordi det behøver å være noe alvorlig, for å få sjekket ut for sikkerhets skyld. Jeg syns ikke du skal la legen din avfeie det så lett med at det bare er psykisk (altfor mange leger gjør det dessverre).

Besvimelse kan også oppstå hvis du feks ikke har spist den dagen og sovet dårlig eller likn.

Gjest Nervøs idag også
Skrevet

For meg høres det ut som besvimelse, ikke angstanfall. Jeg fikk selv solstikk en gang, da skjedde det samme med meg.

Jeg vil anbefale deg å insistere på en henvisning til nevrolog. Ikke fordi det behøver å være noe alvorlig, for å få sjekket ut for sikkerhets skyld. Jeg syns ikke du skal la legen din avfeie det så lett med at det bare er psykisk (altfor mange leger gjør det dessverre).

Besvimelse kan også oppstå hvis du feks ikke har spist den dagen og sovet dårlig eller likn.

Tja, ikke godt å si. Hadde sovet lite og dårlig hele uka, men det er jeg vant til. Hatt endel å tenke på,bekymre meg for den siste tiden, sikkert ubegrunnet, men er nå en gang sånn jeg.

Besvimelse eller angstanfall.....skulle så gjerne visst. Kan man besvime av angstanfall forresten. Lurer på det.

Huff nei, sliter nå jeg. Dårlig med søvn i natt, grubla og grubla, opplevde det som skjedde og venter på det neste...! Tok en Sobril for en time siden, håper den virker snart.

Takk for innspill. God lørdag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...