Gå til innhold

Borti en bil

Anbefalte innlegg

Gjest de ti bud
Skrevet

For ikke så lenge siden var jeg litt klønete i parkeringen. Jeg kom borti en annen bil ig fikk noen riper. Ingen andre var der så om jeg hadde stukket av så ville det aldri blitt oppdaget at det var meg som hadde vært borti bilen. Men jeg hadde ikke samvittighet til å stikke av. Jeg skrev en lapp på bilruta til den andre bilen og skrev hva som hadde skjedd. Et par dager etter ringte det en mann. Han var så takknemlig for at jeg hadde skrevet den lappen. Jeg fikk en regning på 1900 kr.

På en måte var det en selfølge for meg å skrive denne lappen selv om jeg i et øyeblikk kunne tenkt meg og bare kjørt. Når jeg tenker over det er jeg også svært glad for at jeg ikke falt for den frisstelsen. Bedre å miste et par tusen enn å slite med dårlig samvittighet resten av livet. Det skulle også bare mangle.

Hva hadde andre gjort?

Skrevet

Jeg hadde gjort som deg og skrevet en lapp. Jeg sier i fra når jeg får igjen for mye vekslepenger også. Gjør meg ikke til tyv for småpenger :-)

Beste hilsen fra

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg rygga på en bil jeg overhodet ikke så en morgen jeg skulle på jobb. Skulle rygge ut av gårdsplassen, og bilen sto parkert langs veien på andre siden av gata. Jeg rygget og ante fred og ingen fare inntil det plutselig stoppet. Jeg ble revet av panikk og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg kjørte bilen tilbake inn på gårdsplassen vår igjen, som var litt dumt siden jeg da ikke kunne vite hvor jeg traff denne parkerte bilen hen. Så løp jeg inn og vekte min sambo med "jeg har kræsja!!" Fant frem en post-it-lapp og en penn og skrev en liten hilsen med telefonnummer på og festa på vindusviskeren på bilen. Fyren ringte meg i løpet av dagen og det var helt greit. Det var bare en liten skramme så jeg slapp unna med skrekken.

Selv om man tror ingen ser en så skal du banne på at en eller annen gjør det allikevel. Best å være ærlig og ha ren samvittighet.

Man skal gjøre mot andre slik man vil andre skal gjøre mot seg. Det er en fin regel å leve etter.

Skrevet

For 14 år siden (ca) gjorde jeg det samme som deg: bulka og la igjen lapp. Ble veeeldig dyr rep. da, men jeg betalte jo. Egentlig så tenke jeg at jeg jo burde ha stukket av, men det tror jeg aldri jeg ville hatt samvittighet til.

Skrevet

Jeg hadde gjort det samme:) Tenk om det hadde skjedd med min bil.. Man har det bedre med ren samvittighet:)

Skrevet

Hei! Vet du, jeg tror faktisk ikke det er lov å legge igjen lapper på biler når man har krasja borti e.l.... Men det man kan gjøre er å ringe politiet og få opplyst hvem som eier bilen, og så ringe direkte til bileier.

Dette gjorde jeg en gang, bileier ble veldig takknemlig, og jeg slapp å betale noe som helst. Var bare en skramme da.

:-)

Gjest selvsagt
Skrevet

Hei! Vet du, jeg tror faktisk ikke det er lov å legge igjen lapper på biler når man har krasja borti e.l.... Men det man kan gjøre er å ringe politiet og få opplyst hvem som eier bilen, og så ringe direkte til bileier.

Dette gjorde jeg en gang, bileier ble veldig takknemlig, og jeg slapp å betale noe som helst. Var bare en skramme da.

"jeg tror faktisk ikke det er lov å legge igjen lapper på biler når man har krasja borti e.l...."

Hvor i all verden har du det fra? Selvsagt er det lov, det er til og med det som er allment kjent at man gjør!

Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Gjest trultemor25
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Kanksje det er fordi man kan skrive "fake" nummer eller bare skrive noe tull bare sånn at folk rundt ser at du legger igjen en lapp.

Skrevet

"jeg tror faktisk ikke det er lov å legge igjen lapper på biler når man har krasja borti e.l...."

Hvor i all verden har du det fra? Selvsagt er det lov, det er til og med det som er allment kjent at man gjør!

Ja, jeg veit at det er det som er allment kjent at man gjør, men betyr det at det nødvendigvis er lov?

Nå skulle jeg visst hatt en eller annen paragraf å henvise til, men det eneste jeg har er to erfarte tilfeller, den ene der en politimann kom bort til meg og en venninne mens vi holdt på å skrive en lapp og legge på en bil, og han sa at det hadde vi strengt talt ikke lov til, men at vi burde kontakte vedkommende eller vente til bileier kom for å hente bilen... Det andre "erfarte tilfellet" er at det er mannen min som hevder at det er sånn... og han veit så mye rart om alt mulig, serlig sære paragrafer som ingen andre har hørt om... så jeg har da trodd ham - pga.av politimannen den ganga som forsterker det hele.

Men så var det hvorfor da...? Kanskje fordi det egentlig er en såpass alvorlig sak å skade annen manns eiendom at en lapp ikke er seriøst nok? Kanskje fordi en lapp kan forsvinne fra frontruta, kanskje regner det og bileier bruker vindusvisker og lappen er over alle hauer før han/hun oppdager den?...

;-)

Skrevet

Kanksje det er fordi man kan skrive "fake" nummer eller bare skrive noe tull bare sånn at folk rundt ser at du legger igjen en lapp.

Ja, eller kanskje derfor?

;-)

Skrevet

Jeg gjorde det samme en gang jeg kjørte så vidt borti en bil for mange år siden. Satte en lapp med navn og tlfnr på bilruta, men hørte aldri noe fra bileieren. Bilen var gammel og skrøpelig, så egentlig hadde sikkert ikke den ripa noe å si - heldigvis ;-)

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg hadde gjort som deg og skrevet en lapp. Jeg sier i fra når jeg får igjen for mye vekslepenger også. Gjør meg ikke til tyv for småpenger :-)

Beste hilsen fra

"Jeg sier i fra når jeg får igjen for mye vekslepenger også."

Gjør jeg også. Og hvis jeg en sjelden gang er uoppmerksom og ikke oppdager det før jeg kommer hjem får jeg Så dårlig samvittighet. :-/

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Bedre å betale samvittigheten med kr 1900. Har gjort det selv også.

Leste en historie en gang om en fyr som hadde vært borti bilen foran. Det var mange folk i gata som så det. Da tok han frem papir og blyant og skrev. Det eieren av bilen kunne lese da han kom ut var:

Nå tror alle at jeg står og skriver mitt navn og telefonnummer til deg, men det gjør jeg jo ikke......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...