Gå til innhold

Hvorfor spydde katta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattja (4 mnd) elsker å være ute og fange insekter og tygge på gresset. Når hun kom inn igjen tidlig på kvelden, koste hun litt i sofaen før hun løp mot utgangsdøra. Før hun kom så langt brakk hun seg og spydde flere ganger :-(

Jeg mener å ha hørt noe om gresspising og spying hos katter? Hun virket helt fin etter at hun hadde spydd, men ville ut og spise mer gress...

Noen som har noen formening om hvorfor Kattja spydde?

Skrevet

Tror noen katter spyr for å få opp hårdotter som de har slikket i seg. Gresset gjør det lettere for dem å kaste det opp. Det innbiller i alle fall jeg meg.

Skrevet

Tygger de ikke gress for å rense magen? Jeg tror de spyr av gresset, det festeligste er jo at de går ut å gomler gress og kommer inn å spyr på den nyeste golvmatta i huset. Og det slår aldri feil!

Skrevet

Tygger de ikke gress for å rense magen? Jeg tror de spyr av gresset, det festeligste er jo at de går ut å gomler gress og kommer inn å spyr på den nyeste golvmatta i huset. Og det slår aldri feil!

Nå er jeg glad vi ikke har et eneste teppe i hele huset ;-)

Skrevet

Tror noen katter spyr for å få opp hårdotter som de har slikket i seg. Gresset gjør det lettere for dem å kaste det opp. Det innbiller i alle fall jeg meg.

Så da spiser de gress med den hensikt å få opp gørret fra magen? Det forklarer nok hvorfor Kattja løp ut og gomla i seg enda mere gress rett etter spyinga.... *usj*

Skrevet

Så da spiser de gress med den hensikt å få opp gørret fra magen? Det forklarer nok hvorfor Kattja løp ut og gomla i seg enda mere gress rett etter spyinga.... *usj*

Var ikke det en god idé da? Det er ikke så lett for pusekatten å stikke poten i halsen for å spy, vet du :-)

Skrevet

Som andre her sier - gresstygging for å "rense" systemet og/eller hårballer. Eller den kan rett og slett være dårlig i magen, uten at det trenger å være noe alvolig.

"..................................."

Gjest forskjellige årsaker
Skrevet

Det er flere grunner til at katter spyr.

Min katt elsker reker men spyr etterpå, så det får han ikke lenger. Samme gjelder blåskjell.

Skrevet

har du gitt henne ormekur?

ups, hvor ofte skal man gjøre det? har hørt om det, men helt glemt det av?

Skrevet

Min katt elsker reker men spyr etterpå, så det får han ikke lenger. Samme gjelder blåskjell.

Ok. Kattja spiste kun tørrfor igår, men er fæl til å spise fluer og andre insekter...

Skrevet

har du gitt henne ormekur?

Nei, vi har hatt henne bare i ca fire uker, så vi har ikke kommet så langt ennå.Kan hun ha fått orm? Idag virker hun helt fin igjen.

Skrevet

Som andre her sier - gresstygging for å "rense" systemet og/eller hårballer. Eller den kan rett og slett være dårlig i magen, uten at det trenger å være noe alvolig.

"..................................."

Ok, med andre ord trolig ikke noe farlig *puh*

Skrevet

Var ikke det en god idé da? Det er ikke så lett for pusekatten å stikke poten i halsen for å spy, vet du :-)

Smarte dyr;-)

Skrevet

Katten min har forspist seg på fisk to ganger, og spydd etterpå. Stakkars pusen min. :(

De har jo ikke grenser når de spiser noe som er så godt. :)

Gjest Halling
Skrevet

Ulike årsaker ja.

En spiste reker til han omtrent sprakk, og bare lå på ryggen og snorka fornøyd etterpå, mens en annen spydde hver gang.

Halvfordøyde mus og trost-/kjøttmeisunger kan jeg dy meg for.

Ellers går det i hårballer.

Skrevet

Nei, vi har hatt henne bare i ca fire uker, så vi har ikke kommet så langt ennå.Kan hun ha fått orm? Idag virker hun helt fin igjen.

Kattunger får overført innvollsormer gjennom morsmelka, så det er lurt å få i dem en kur uansett. Katter som er ute og jakter er ekstra utsatt.

I følge min lokale veterinær (nabo!) er det mye bendelorm i mus osv. heromkring - så man bør gi katten ormekur annen hver måned forebyggende.

Gjest mange grunner til det
Skrevet

Katter spyr;

når de har vakset seg og fått masse hår i magen

når de spiser spissmus

hvis katten får tørrfor å ikke nok vann

når de er "syke"

Skrevet

Katter spiser som regel gress for å motvirke orm... mener jeg å ha hørt. Innvollsormer av forskjellig slag altså! En katt kan finne på å spise gress hvis den har mye orm i magen, i håp om at ormen da kommer opp med oppkastet når den spyr ;-) Og gresspising stimulerer til brekning.

Så: enten kan katten din ha innvollsorm: annbefaler da en liten ormkur. Eller den har ikke fått orm, men gjør som katter ofte gjør; Spiser gress for unngå orm...

Konklusjon: Gi katta en ormkur i alle fulle fall du :-) +: Det er ikke farlig, men helt naturlig, at kattungen spiser gress og spyr opp litt etterpå!

Gjest trultemor25
Skrevet

Hunder spiser hvertfall gress for så å spy. Vet ikke om det også gjelder katter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...