Gå til innhold

Hvorfor spydde katta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katter spiser som regel gress for å motvirke orm... mener jeg å ha hørt. Innvollsormer av forskjellig slag altså! En katt kan finne på å spise gress hvis den har mye orm i magen, i håp om at ormen da kommer opp med oppkastet når den spyr ;-) Og gresspising stimulerer til brekning.

Så: enten kan katten din ha innvollsorm: annbefaler da en liten ormkur. Eller den har ikke fått orm, men gjør som katter ofte gjør; Spiser gress for unngå orm...

Konklusjon: Gi katta en ormkur i alle fulle fall du :-) +: Det er ikke farlig, men helt naturlig, at kattungen spiser gress og spyr opp litt etterpå!

Gress har ingen som helst innvirkning på innvollsorm.Innvollsormen befinner seg som regel ikke i magesekken, men videre ned i tarmsystemet.

ikke fast nick
Skrevet

Som andre her sier - gresstygging for å "rense" systemet og/eller hårballer. Eller den kan rett og slett være dårlig i magen, uten at det trenger å være noe alvolig.

"..................................."

Og tegn på at katten kan ha mark og det er på tide med markkur. Det sa min dyrlege engang min katt hadde en runde med oppkast.

Skrevet

Og tegn på at katten kan ha mark og det er på tide med markkur. Det sa min dyrlege engang min katt hadde en runde med oppkast.

Markkur bør de få, ja. Det gir man forebyggende, for å unngå at de får det.

"................................."

Skrevet

Prust har rett, katter spiser gress for å regulere magen og for å få opp hårballer som blir etter den evindelige slikkinga.

Men det er vel ikke så ofte mener jeg å vite at de har så "liten kontroll" på det at de spyr på veg ut, så pusen kan nok feile noe annet.

Det er med dyr som med oss, vi kan være "guffne" litt, spy og så føle oss helt fine igjen, så pusen bør slettes ikke være syk. Om etter som du forklarer om henne så er hun heller ikke det.

Katter spiser ikke spissmus, de er giftige og det vet katten av en eller annen merkelig grunn.

Markkur må de ha, de klår jo mye her og der. Du får kjøpt det på apoteket.

:)

Skrevet

Kattunger får overført innvollsormer gjennom morsmelka, så det er lurt å få i dem en kur uansett. Katter som er ute og jakter er ekstra utsatt.

I følge min lokale veterinær (nabo!) er det mye bendelorm i mus osv. heromkring - så man bør gi katten ormekur annen hver måned forebyggende.

Kattene har først de siste par dagene vært ute på natta, så jeg tenkte å få tak i ormekur til uka. Nå skal jeg iallefall skynde meg :-)

Skrevet

Katter spyr;

når de har vakset seg og fått masse hår i magen

når de spiser spissmus

hvis katten får tørrfor å ikke nok vann

når de er "syke"

Takk for svar:-)

Jeg heller nok til det første. Kattja elsker å vaske seg og slikker en masse både på seg selv og søsteren, Muskatt.

Skrevet

Katter spiser som regel gress for å motvirke orm... mener jeg å ha hørt. Innvollsormer av forskjellig slag altså! En katt kan finne på å spise gress hvis den har mye orm i magen, i håp om at ormen da kommer opp med oppkastet når den spyr ;-) Og gresspising stimulerer til brekning.

Så: enten kan katten din ha innvollsorm: annbefaler da en liten ormkur. Eller den har ikke fått orm, men gjør som katter ofte gjør; Spiser gress for unngå orm...

Konklusjon: Gi katta en ormkur i alle fulle fall du :-) +: Det er ikke farlig, men helt naturlig, at kattungen spiser gress og spyr opp litt etterpå!

Jepp, ormekur skal kjøpes kjappere enn kjapt!

Skrevet

Hunder spiser hvertfall gress for så å spy. Vet ikke om det også gjelder katter.

Ser ut som det gjelder katter også, ja.

Skrevet

Prust har rett, katter spiser gress for å regulere magen og for å få opp hårballer som blir etter den evindelige slikkinga.

Men det er vel ikke så ofte mener jeg å vite at de har så "liten kontroll" på det at de spyr på veg ut, så pusen kan nok feile noe annet.

Det er med dyr som med oss, vi kan være "guffne" litt, spy og så føle oss helt fine igjen, så pusen bør slettes ikke være syk. Om etter som du forklarer om henne så er hun heller ikke det.

Katter spiser ikke spissmus, de er giftige og det vet katten av en eller annen merkelig grunn.

Antagelig var vi litt seine til å skjønne at katten ville ut. Hun løp til tarrassedøra og trippa før hun spydde. Heldigvis er hun helt fin idag! Skal kjøpe ormekur til uka.

Skrevet

kattene våre spyr også etter å ha vært ute. fikk vite at det er pga gresset, og at det er helt normalt. sikkert lurt å gi en ormekur i tilfelle dog, om du ikke allerede har gjort det. vi pleier å gi det til kattene vår en gang i halvåret, sånn i tilfelle. best på tabletter, da den flytende massen diverse apotekteknikere prøver å foreslå kan være litt kinkig å få inn i sprøyten som skal inn i kattens munn osv

Skrevet

Nå er jeg glad vi ikke har et eneste teppe i hele huset ;-)

Gjett va den "elskelige" hårballen gjorde her i dag da..? Jo, selvsagt, han var ute å gnafset gress og kom inn å spydde på golvteppenet. Jeg var cm fra å tråkke i jævelskapen...grrr Han står ikke veeeldig høyt i kurs hos meg for øyeblikket...

Skrevet

kattene våre spyr også etter å ha vært ute. fikk vite at det er pga gresset, og at det er helt normalt. sikkert lurt å gi en ormekur i tilfelle dog, om du ikke allerede har gjort det. vi pleier å gi det til kattene vår en gang i halvåret, sånn i tilfelle. best på tabletter, da den flytende massen diverse apotekteknikere prøver å foreslå kan være litt kinkig å få inn i sprøyten som skal inn i kattens munn osv

Ormekur skal kjøpes til uka!

Katten er bare fire mnd gammel og har, helt inntil nylig, kun vært utenfor huset sammen med oss.

Skrevet

Gjett va den "elskelige" hårballen gjorde her i dag da..? Jo, selvsagt, han var ute å gnafset gress og kom inn å spydde på golvteppenet. Jeg var cm fra å tråkke i jævelskapen...grrr Han står ikke veeeldig høyt i kurs hos meg for øyeblikket...

Stakkars liten da... Får satse på at katta di ikke er så utspekulert at den spyr på teppet med vilje ;-)

Skrevet

Stakkars liten da... Får satse på at katta di ikke er så utspekulert at den spyr på teppet med vilje ;-)

tror han er lumsk...har til gode å oppleve at han spyr på golvet, han finner alltid en golvmatte, og vi har ikke sååå mange golvmatter.

Men så vet han at han har gjort noe dumt for han vil ut i en fryktelig fart før noen finner ut hva han har gjort...

Men han er pensjonist (11 år) da, så jeg må vel tilgi den gamle skinnlørva ;o)

Skrevet

tror han er lumsk...har til gode å oppleve at han spyr på golvet, han finner alltid en golvmatte, og vi har ikke sååå mange golvmatter.

Men så vet han at han har gjort noe dumt for han vil ut i en fryktelig fart før noen finner ut hva han har gjort...

Men han er pensjonist (11 år) da, så jeg må vel tilgi den gamle skinnlørva ;o)

Man har jo en tendens til å bli litt sær med årene ;-)

Gjest svaksterk
Skrevet

Heia:-)

Ville bare si at jeg tror kattene *lærer* å ikke spise spissmus, enten av mora si eller ved å spise det selv og kaste opp. Da katten min var noen mnd spiste hun spissmus og kastet opp ved et par anledninger.

Så jeg tror det er noe de erfarer :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...