Gå til innhold

Gutt/mann-Jente /dame

Anbefalte innlegg

Gjest fortsatt jente
Skrevet

Jeg omtaler meg selv som jente og er 32. Kjæresten omtaler jeg som gutt selv om han er 35. Tenker ikke på oss som mann og dame. Er jeg rar?

Skrevet

Jeg stusser alltid når aviser sier feks "mann på 20 år". Selv er jeg ingen dame med mine 24 år, men tror nok at jeg syns samboeren min er mann. Iallefall snart.

Skrevet

Jeg er 25, og tenker ikke heller på meg selv som _dame_.

Man må i hvert fall være 30, før det kvalifiserer til å være dame/mann, synes jeg.

(I noen tilfeller senere :D)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg stusser alltid når aviser sier feks "mann på 20 år". Selv er jeg ingen dame med mine 24 år, men tror nok at jeg syns samboeren min er mann. Iallefall snart.

Det har vel ofte sammenheng med hva vedkommende har gjort.

En 18-åring blir i avisene kalt _mann_ hvis han har gjort en ugjerning.

Skrevet

Det er nok sant ja, og gjør man jo gærent som jente selv om du er 18 så er du kvinne:)

Skrevet

så en kontaktannonse hvor det var en "jente på 42" som søkte en av det motsatte kjønn til litt "sprell". Kanskje hun ville ha en gutt på 60?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg er 25, og tenker ikke heller på meg selv som _dame_.

Man må i hvert fall være 30, før det kvalifiserer til å være dame/mann, synes jeg.

(I noen tilfeller senere :D)

"(I noen tilfeller senere :D)"

Enig, jeg blir antagelig aldri mann:)

Skrevet

Jeg tror aviser kaller folk mann/dame konsekvent når de er over 18. De sier ikke at en gutt på 20 scoret mål i håndballkampen, gjør de vel?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg tror aviser kaller folk mann/dame konsekvent når de er over 18. De sier ikke at en gutt på 20 scoret mål i håndballkampen, gjør de vel?

Skal titte etter når jeg leser aviser:)

Skrevet

Jeg hater å bli omtalt som dame, det er så nedlatende syns jeg. Kvinne er bedre, og jeg kan godt omtale megselv som kvinne. Når man er mann vet jeg ikke, men jeg omtaler ikke broren min på 34 som gutt.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Se på denne: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/27/441555.html

Dagbladet var tidlig ute med denne, mens VG har om Norsk natur på fremsia.

NRK har heller ikke fått det med seg.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

så en kontaktannonse hvor det var en "jente på 42" som søkte en av det motsatte kjønn til litt "sprell". Kanskje hun ville ha en gutt på 60?

På jobben kaller jeg selvsagt renolderen vår jente. Jeg tror hun er 55:)

Skrevet

Jeg hater å bli omtalt som dame, det er så nedlatende syns jeg. Kvinne er bedre, og jeg kan godt omtale megselv som kvinne. Når man er mann vet jeg ikke, men jeg omtaler ikke broren min på 34 som gutt.

Nedlatende å bli kalt dame? Hvorfor i all verden skulle det være det?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Kan ikke se de skriver om hverken mann/dame eller gutt/jente der...?

Da har du ikke lest artikkelen:)

Skrevet

Da har du ikke lest artikkelen:)

Jo, det har jeg.

Søker på ordet mann, det forekommer to steder på siden, og det er i to linker til høyre. Ordet dame ingen ganger, ordet gutt ingen ganger, ordet jente i link til artikkel om ei 7-åring.

Hva er det jeg misforstår nå?

Skrevet

Nedlatende å bli kalt dame? Hvorfor i all verden skulle det være det?

Sikkert bare en "greie" jeg har, men jeg ville for eksempel ikke likt at en kjæreste kallte meg for "dama mi". Ei heller ville jeg kalt en kjæreste for "typen min".

Jeg bare liker det ikke, det virker så respektløst.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jo, det har jeg.

Søker på ordet mann, det forekommer to steder på siden, og det er i to linker til høyre. Ordet dame ingen ganger, ordet gutt ingen ganger, ordet jente i link til artikkel om ei 7-åring.

Hva er det jeg misforstår nå?

"Hva er det jeg misforstår nå?"

Som vanlig, ingen ting Åsemor:)

Jeg bare spora av da dette var en nyhet som jeg syntes var rart at ingen andre hadde fått med seg.

Jeg beder om å bli behandlet på mildeste måte pga. denne blunderen:)

Skrevet

"(I noen tilfeller senere :D)"

Enig, jeg blir antagelig aldri mann:)

Hehe :D

Skrevet

Sikkert bare en "greie" jeg har, men jeg ville for eksempel ikke likt at en kjæreste kallte meg for "dama mi". Ei heller ville jeg kalt en kjæreste for "typen min".

Jeg bare liker det ikke, det virker så respektløst.

Ja, det blir jo noe helt annet. Hvis en toåring i butikken slår deg og pappaen sier: "Nei, ikke slå damen". Syns du da det er respektløst? Da syns jeg faktisk det hadde vært verre å bli kalt for jente, selv om det er det jeg føler jeg er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...