Gå til innhold

Kattespørsmål igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mr. Pink, snart 4 mnd. er en kul fyr som liker å være ute, men han eier ikke stedsans.. 4 ganger har det ringt mennesker som har funnet ham, han har vært over alle hauger. I går var x'n ute i 1,5 t og lette etter ham ;) tråkket nabolaget rundt flere ganger, til han plutselig dukket opp i en gate ganske langt hjemmefra.

Bør vi kanskje ha ham inne litt lenger eller?

Vi vil jo ikke miste ham heller og jeg er ganske redd han skal bli overkjørt eller noe.

Kommer han til å utvikle bedre stedsans etterhvert, eller er han et håpløst tilfelle?

Skrevet

x-en?

Ja, altså min fraseparerte ektemann, som jeg bor i kollektiv med.

Skrevet

Ja, altså min fraseparerte ektemann, som jeg bor i kollektiv med.

Jøss, er det mulig og går det bra?

Skrevet

Jøss, er det mulig og går det bra?

Jada det er mulig, og det går kjempebra. Alle trives, både store og små.

Skrevet

Tror jeg ville hatt ham mest mulig inne fortsatt, og bare hatt korte lufteturer ute der vi var sammen med den.

De er jo nyskjerrige av natur ("curiosity killed the cat!), dessuten skiller de ikke alltid mellom "sine" mennesker og andre som måtte gå forbi. Noen er fæle til å følge etter folk, og dermed havne nokså langt på villstrå...

De vokser det av seg, som regel :) Etter hvert vil den ta seg lengre turer, jakte osv, men komme hjem til "mor" etterpå ;)

Skrevet

Jeg hadde katten inne noen uker etter at jeg fikk den (8 uker), og etterhvert begynte vi å gå ut små turer sammen med den. Slapp den ikke ut alene før vi var sikre på at han holdt seg rundt huset. Nå er han ett år, og kommer hjem av seg selv. :)

Skrevet

Jeg hadde katten inne noen uker etter at jeg fikk den (8 uker), og etterhvert begynte vi å gå ut små turer sammen med den. Slapp den ikke ut alene før vi var sikre på at han holdt seg rundt huset. Nå er han ett år, og kommer hjem av seg selv. :)

OK, da prøver vi det.

Det har vært litt vanskelig, siden vi har barn som flyr ut og inn hele tiden, men vi får gi det et forsøk.

Skrevet

Tror jeg ville hatt ham mest mulig inne fortsatt, og bare hatt korte lufteturer ute der vi var sammen med den.

De er jo nyskjerrige av natur ("curiosity killed the cat!), dessuten skiller de ikke alltid mellom "sine" mennesker og andre som måtte gå forbi. Noen er fæle til å følge etter folk, og dermed havne nokså langt på villstrå...

De vokser det av seg, som regel :) Etter hvert vil den ta seg lengre turer, jakte osv, men komme hjem til "mor" etterpå ;)

Tusen takk, da prøver vi på det.

Gjest Sykepleierstudenten85
Skrevet

Jada det er mulig, og det går kjempebra. Alle trives, både store og små.

Katter bør holdes inne til de er 1 år. Dette anbefalte dyrlegen:)

Skrevet

4 mnd. er ingen alder - det er såvidt den er gammel nok til å tas fra moren. Så at den ikke er helt dreven mht. stedsans etc. er ikke så rart. Sannsynligvis vil dette endre seg, men jeg ville holdt han litt mer inne i noen måneder til.

"...................................."

Skrevet

Katter bør holdes inne til de er 1 år. Dette anbefalte dyrlegen:)

Det var nok en dyrlege som ikke helt hadde kompetansen på akkurat det området, gitt.

"....................................."

Skrevet

Sørg iallefall for å merke han på en eller annen måte.

Selv har vi brukt kattehalsband og skrevet telefonnr. på. Mange er redd for kvelning etc. men det gikk fint med våre katter.

Om stedsansen utvikles etterhvert? Tja, er ikke sikker, men min stedsans er like elendig som den alltid har vært! *S*

Skrevet

4 mnd. er ingen alder - det er såvidt den er gammel nok til å tas fra moren. Så at den ikke er helt dreven mht. stedsans etc. er ikke så rart. Sannsynligvis vil dette endre seg, men jeg ville holdt han litt mer inne i noen måneder til.

"...................................."

OK, da gjør vi det, han er ganske "lydig" dvs han kommer når jeg roper og han er i nærheten og når jeg klapper meg på låret følger han etter meg. Så vi får gå noen turer i nabolaget sammen i stedet.

Skrevet

Sørg iallefall for å merke han på en eller annen måte.

Selv har vi brukt kattehalsband og skrevet telefonnr. på. Mange er redd for kvelning etc. men det gikk fint med våre katter.

Om stedsansen utvikles etterhvert? Tja, er ikke sikker, men min stedsans er like elendig som den alltid har vært! *S*

Jada, han har navn og tlf i halsbåndet sitt, det er halsbånd med strikk i, så om han skulle sette seg fast skulle det gå bra allikevel.

Det er mange katter rundt her og jeg vil ikke at min katt skal bli forvekslet med en løskatt.

Skrevet

tror det er normalt at så små kattunger ikke har en velutviklet stedssans. det er nok en av grunnene til at dyrebeskyttelsen anbefaler katteiere å vente til pusen er seks måneder med å slippe den ut. om du vil kan du jo vente litt til da, evt gå litt med den, kanskje spraye litt katnip rundt på stien til boilgen din (elelr da dukker det kanskje uønskede katter opp;)) . personlig ville jeg hatt han litt mindre ute frem til han var over halvåret.

Skrevet

OK, da prøver vi det.

Det har vært litt vanskelig, siden vi har barn som flyr ut og inn hele tiden, men vi får gi det et forsøk.

Ok, lykke til med pusen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...