Gå til innhold

Vondt i magen og rennaræv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått sms fra venninna mi også, og hun har tilogmed spurt mora si, men ingen av dem vet hva ordet betyr!!

Nå må du bare fortelle det altså!!!!

Mannen min, som knapt nok har vært i trøndelag, foreslo at ordet betyr "Jeg sjekka henne opp" *herrejemini*

Ekorn sa jeg jo. :o)

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• Lillemus

15

• Gyda

7

• Aryane

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Næh! :o) Trøndelag er sør-trøndelag, nord-trønderne er reserve-trøndere. :o)

Lillemus, da. Så slem du er mot med-trønderene dine! Det er klart at begge trøndelagsfylkene består av trøndere. Hmpf. Du er da et inkluderende menneske? ;o)

Nordmøringer er derimot reserve-trøndere, og kommer til skille seg fra Sunnmøre og Romsdal og bli en del av trøndelagsfylkene dersom det blir en endring i regions-/fylkesstrukturen (som har vært diskutert).

De slekter jo voldsomt i dialekt også.

Næh! :o) Trøndelag er sør-trøndelag, nord-trønderne er reserve-trøndere.

Skrevet

Lillemus, da. Så slem du er mot med-trønderene dine! Det er klart at begge trøndelagsfylkene består av trøndere. Hmpf. Du er da et inkluderende menneske? ;o)

Nordmøringer er derimot reserve-trøndere, og kommer til skille seg fra Sunnmøre og Romsdal og bli en del av trøndelagsfylkene dersom det blir en endring i regions-/fylkesstrukturen (som har vært diskutert).

De slekter jo voldsomt i dialekt også.

Næh! :o) Trøndelag er sør-trøndelag, nord-trønderne er reserve-trøndere.

*Fnis* Jeg gir meg gjerne jeg. :o) Det er bare en gammel spøk, det er ikke jeg som har funnet på det altså!

Har kjent mange kjekke nord-trøndere jeg.

Skrevet

*Fnis* Jeg gir meg gjerne jeg. :o) Det er bare en gammel spøk, det er ikke jeg som har funnet på det altså!

Har kjent mange kjekke nord-trøndere jeg.

Hehe. (Og så ser jeg at en kopi av det du skrev kom med nederst i svaret mitt - det var ikke helt meningen da ...).

Hepp til alle trøndere!

Gjest reservetrønder
Skrevet

Godt å høre at det ikke var så ille som jeg trodde først da ;-)

At nordmøringer blir kalt reservetrøndere kan jeg forstå. De snakker jo mye mer trøndersk enn sunnmørsk og romsdalsk...Dessuten reiser de nok heller til Trondheim for å handle enn til Ålesund (vil jeg tro?).

Vi reiser nok heller til Kristiansund eller Molde enn til Ålesund. Trondheim er heller ikke så langt unna for de fleste.

Skrevet

Ekorn sa jeg jo. :o)

Jammen, hva er vitsen med det derre "hoinn" på slutten da!? Snodige trøndere altså ;-)

Skrevet

Vi reiser nok heller til Kristiansund eller Molde enn til Ålesund. Trondheim er heller ikke så langt unna for de fleste.

Litt det samme som her på sunnmøre. Jeg har vel vært i Kristiansund to ganger i mitt liv, og det er kun fordi mormoren min var kristiansunder ;-)

Ellers er det Ålesund og en sjeeelden gang Molde. Ålesund har større utvalg av saker og ting, så drar jeg til Molde er det for å besøke noen eller være med på Jazz ;-)

Skrevet

Jammen, hva er vitsen med det derre "hoinn" på slutten da!? Snodige trøndere altså ;-)

*Hehe* Aner ikke! Jeg tror ikke det er noe menigmann i trøndelag sier nå lengre, men min mormor sa det. Og som sagt - kjæresten min skjønte med en gang hva jeg mente. :o)

Skrevet

*Hehe* Aner ikke! Jeg tror ikke det er noe menigmann i trøndelag sier nå lengre, men min mormor sa det. Og som sagt - kjæresten min skjønte med en gang hva jeg mente. :o)

Kompisen min fra Støren og venninna mi fra Rissa sa at det der måtte være et typisk "Stadsbygdord". "Ikånn" var greit, men visstnok ikke "hoinn" på slutten.. Ganske interessant at dialektforskjellene er så store over såpass korte avstander. Kjenner jo til det her hjemme også. Vi på sunnmøre sier "E" eller "Ej" om "jeg", mens romsdalingene som bor like ved sier "I".

Skrevet

Kompisen min fra Støren og venninna mi fra Rissa sa at det der måtte være et typisk "Stadsbygdord". "Ikånn" var greit, men visstnok ikke "hoinn" på slutten.. Ganske interessant at dialektforskjellene er så store over såpass korte avstander. Kjenner jo til det her hjemme også. Vi på sunnmøre sier "E" eller "Ej" om "jeg", mens romsdalingene som bor like ved sier "I".

Heeelt typisk bare Stadsbygdord kan det nå ikek være, for kjæresten min er fra sørsiden av Trondheimsfjorden og han kjente til det. Men det spiller nå ingen rolle, tror ikke ordet er i daglig bruk lengre.

Skrevet

Heeelt typisk bare Stadsbygdord kan det nå ikek være, for kjæresten min er fra sørsiden av Trondheimsfjorden og han kjente til det. Men det spiller nå ingen rolle, tror ikke ordet er i daglig bruk lengre.

Kanskje kjæresten din er ekstra glup ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...