Gå til innhold

Skattebegrensningsregelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva den går ut på? Jeg har lest på skatteetatens sider, men innrømmer glatt at jeg ikke skjønner hva de mener.

Mine skatter overstiger da slett ikke 80% av min alminnelige inntekt?!

Skatteetaten mener nemlig at denne regelen skal brukes i utregningen av min likning og derfor blir skatten den samme som om jeg skulle vært liknet i klasse 1, jeg har skatteklasse 2. Jeg mener de snyter meg for 9200,-, denne regelen ble i alle fall ikke brukt ved utregning av skatt for 2003.

Skrevet

Det dreier seg antagelig om skattebegrensning pga lav inntekt. Det får du hvis du f.eks. mottar overgangsstønad, og tjener under et visst beløp.

Men jeg har aldri hørt annet enn at det lønner seg for skattebetaleren med slik begrensning.

Skrevet

Det dreier seg antagelig om skattebegrensning pga lav inntekt. Det får du hvis du f.eks. mottar overgangsstønad, og tjener under et visst beløp.

Men jeg har aldri hørt annet enn at det lønner seg for skattebetaleren med slik begrensning.

Jeg mottar overgangsstønad, men det er ikke så mye ettersom jeg tross alt jobber 80% i normalt lønnet stilling.

*Sukk* Kanskje jeg må en tur innom likningskontoret og få dem til å forklare dette for meg med store bokstaver...

Skrevet

Se haa du har i alminnelig inntekt når selvangivelsen er skrevet. Er det under et visst beløp, 75 000? og det er varig, så utløses skattebegrensning, evt ved søknad. Søk uansett hvis du mener du har grunn. Begrensningen regnes ut etter en formel. Alle inntekter og formuer i hussstanden regnes også med etter visse regler.

Klag gjerne på ligningen flere år tilbake også hvis du syns du burde fått.

Skrevet

Se haa du har i alminnelig inntekt når selvangivelsen er skrevet. Er det under et visst beløp, 75 000? og det er varig, så utløses skattebegrensning, evt ved søknad. Søk uansett hvis du mener du har grunn. Begrensningen regnes ut etter en formel. Alle inntekter og formuer i hussstanden regnes også med etter visse regler.

Klag gjerne på ligningen flere år tilbake også hvis du syns du burde fått.

75.000,-? Jeg tjener i overkant av 200.000,- (brutto) før overgangsstønaden jo! Rundt 160.000,- netto tror jeg det blir. De riktige tallene står på selvangivelsen, det sjekket jeg da skatteoppgjøret kom. Nei, jeg må nok ta meg en tur på likningskontoret til uka for dette skjønner jeg ingenting av.

Skrevet

75.000,-? Jeg tjener i overkant av 200.000,- (brutto) før overgangsstønaden jo! Rundt 160.000,- netto tror jeg det blir. De riktige tallene står på selvangivelsen, det sjekket jeg da skatteoppgjøret kom. Nei, jeg må nok ta meg en tur på likningskontoret til uka for dette skjønner jeg ingenting av.

Post 3.4 i selvangivelsen er "Alminnelig inntekt", etter fradrag men før særfradrag, så brutto er ikke så intessant.

Skrevet

Post 3.4 i selvangivelsen er "Alminnelig inntekt", etter fradrag men før særfradrag, så brutto er ikke så intessant.

Uansett ligger jeg langt over 75.000,- i netto inntekt...!

Skrevet

Jøss, jeg trodde den 80% regelen handlet om formue. Dersom formueskatten ble 80% over alminnelig inntekt så ..

Skrevet

Jøss, jeg trodde den 80% regelen handlet om formue. Dersom formueskatten ble 80% over alminnelig inntekt så ..

Formue? Jeg? Nå har jeg riktignok ikke så stort boliglån lengre, men... Mulig at formuen min går i 0 kanskje?

Skjønt... Om jeg selger leiligheten vil jeg sitte med en formue på ca. 800.000,-.... Kan de har regnet med det!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...