Gå til innhold

Er det riktig å dømme en reseptar for dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Marion30
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1104063.ece

har selv en bekjent som jobber på apotek og vet at det kan gå fort i svingene i blant, men sjelden fører feil medisin til dødsfall.

jeg mener ikke at man ikke bør få refs for å gi feil medisin og at det er svært alvorlig. Men menneskelig svikt kan man jo ikke garantere seg mot. Og bør man ikke også selv sjekke medisinen man får fra apoteket hvis det er livsviktig for dem...

føler virkelig med denne reseptaren.Det må være grusomt å ha dette på samvittigheten..

Skrevet

Det høres veldig rart ut, alle reseptpliktige medisiner skal vel dobbeltsjekkes av to reseptarer / apotekteknikere før de leveres ut til kunden? Hvis tilfellet er at det ikke har skjedd, evt. at begge to har tatt feil, så er det jo enda grovere.

Det var i alle fall alltid en slik dobbeltsjekking da vi fikk hjertemedisiner til poden.

Gjest Marion30
Skrevet

Det høres veldig rart ut, alle reseptpliktige medisiner skal vel dobbeltsjekkes av to reseptarer / apotekteknikere før de leveres ut til kunden? Hvis tilfellet er at det ikke har skjedd, evt. at begge to har tatt feil, så er det jo enda grovere.

Det var i alle fall alltid en slik dobbeltsjekking da vi fikk hjertemedisiner til poden.

her er det visst flere som har vært inne og sjekket og hatt kontroll. Så egentlig bør hele apoteket stå ansvarlig og ikke bare reseptaren.

Men det hender faktisk at de har kontroll på medisinene og at det likevel skjer feil:(

Skrevet

her er det visst flere som har vært inne og sjekket og hatt kontroll. Så egentlig bør hele apoteket stå ansvarlig og ikke bare reseptaren.

Men det hender faktisk at de har kontroll på medisinene og at det likevel skjer feil:(

Da er det ikke den ene reseptarens feil mener jeg, men apoteket som såndant.

Gjest Marion30
Skrevet

Da er det ikke den ene reseptarens feil mener jeg, men apoteket som såndant.

jepp det tenker jeg også

Tenker på den gangen jeg jobbet på en institusjon og ga en bruker feil medisin pga forveksling av navn. En sløv feil men heldigvis fikk det ingen alvorlige følger, fordi det ikke var alvorlige medisiner. måtte riktignok skrive en avviksrapport da.

men så var det en kollega som gjorde samme feil men denne gangen var det mye mer alvorlig og ambulanse ble tilkalt. Vi gjorde samme feil, men for henne ble det mer alvorlig.

Tenk på hvor mange reseptarer som har skrevet ut feil medisin og hvor vedkommende som har fått det har overlevd.Så er man uheldig , kanskje for første gang i karrieren og så dør pasienten. Er det da mer alvorlig enn om man hadde gitt medisiner hvor pasienten ikke døde av feilinntaket?

Skrevet

Fortimel er ikke reseptpliktig men kan kjøpes uten resept på apoteket. Jeg har hatt det på blå resept da og verken jeg eller minstemann har dødd av det enda.

Igjen, hvorfor leste ikke foreldrene advarselen da. Folk må lære seg å lese på innholdsfortegnelsen på medisiner. Jeg blir litt oppgitt over at den apotekansatte skulle få skylda.

Skrevet

jepp det tenker jeg også

Tenker på den gangen jeg jobbet på en institusjon og ga en bruker feil medisin pga forveksling av navn. En sløv feil men heldigvis fikk det ingen alvorlige følger, fordi det ikke var alvorlige medisiner. måtte riktignok skrive en avviksrapport da.

men så var det en kollega som gjorde samme feil men denne gangen var det mye mer alvorlig og ambulanse ble tilkalt. Vi gjorde samme feil, men for henne ble det mer alvorlig.

Tenk på hvor mange reseptarer som har skrevet ut feil medisin og hvor vedkommende som har fått det har overlevd.Så er man uheldig , kanskje for første gang i karrieren og så dør pasienten. Er det da mer alvorlig enn om man hadde gitt medisiner hvor pasienten ikke døde av feilinntaket?

Det er noe spesielt at det i denne saken gjelder et næringstilskudd og ikke et medikament. Dermed er reglene noe mindre strenge, tror jeg.

Når det gjelder medikamenter så er det en grunn til at enhver resept enten skal ekspederes av en farmasøyt eller at det skal være to som kontrollerer at utleveringen er korrekt. Dette er jo nettopp fordi medikamenter ikke er "hva som helst".

Det samme ligger bak de i utgangspunktet strenge reglene for hvem som kan gi medikamenter til pasienter. Her virker det imidlertid som man av ressurshensyn stadig utvanner kravene til utdannelse og opplæring.

Dersom man er sløv i trafikken og forårsaker noens død, risikerer man å bli tiltalt for uaktsomt drap. Det samme bør vel gjelde når man forholder seg i andre situasjoner som innebærer alvorlig risiko for skade.

Skrevet

Fortimel er ikke reseptpliktig men kan kjøpes uten resept på apoteket. Jeg har hatt det på blå resept da og verken jeg eller minstemann har dødd av det enda.

Igjen, hvorfor leste ikke foreldrene advarselen da. Folk må lære seg å lese på innholdsfortegnelsen på medisiner. Jeg blir litt oppgitt over at den apotekansatte skulle få skylda.

Hver gang poden fikk en ny medisin leste jeg pakningsvedlegget flere ganger for sikkerhets skyld. Fikk en gang en medisin han ikke skulle ha også, heldigvis oppdaget vi det før han fikk noe.

Skrevet

Hver gang poden fikk en ny medisin leste jeg pakningsvedlegget flere ganger for sikkerhets skyld. Fikk en gang en medisin han ikke skulle ha også, heldigvis oppdaget vi det før han fikk noe.

Jeg og leser alltid på lappen så jeg vet hva ungene eller jeg får i oss. Det er alltid masse enten eller med medisiner, sol - ikke sol. melk - ikke melk, til mat eller ikke + alle advarslene.

Skrevet

Jeg mener dette er grovt uaktsomt. Men det skal da kontrolleres av en annen person på apoteket før medisinen leveres ut? Og hvorfor sjekket ikke foreldrene?

Skrevet

Trodde det måtte kontrasignering til for at en reseptar skal kunne levere ut et legemiddel. Dvs. at en farmasøyt må sjekke og underskrive før et legemiddel kan utleveres. I så fall bør begge straffes.

Jeg er enig i straffen. Det er menneskelig å feile. Det skal ikke skje, men det er menneskelig.

Som mottager bør man også sjekke at man får riktig legemiddel.

Husker vi fikk en salve til dattera vår. Legen hadde sagt den skulle smøres på tissen hennes daglig i 14 dager.

Vi leverte resepten på apoteket. De tok resepten. Da vi kom hjem sto det på salva at man skulle fylle aplikatoren med salve og føre inn i skjeden.

Dette var tydeligvis standard tekst på "klistremerket" for denne salva, men definitivt IKKE det min datter på 4 år skulle ha.

JEg ringte apoteket (var skjeleglad jeg hadde fulgt med når legen forklarte hva jeg skulle gjøre). Apoteket la seg langflat og beklaget veldig.

Dette var heldigvis ikke noen livsviktig medikasjon, og det hadde heller ikke medført noen livsfare om jeg hadde brukt det feil - men dog.

Vi får håpe at både denne og andre apotekansatte skjerper seg etter denne dommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...