Gå til innhold

Det skal vel ikke være slik?!

Anbefalte innlegg

Gjest Samson-kunde
Skrevet

I dag ble jeg skikkelig sinna da jeg var på et bakeri (Samsons på Alnabru senter). Jeg mente at ekspeditøren tok dobbelt moms. Men den unge gutten sto på sitt, og han skjønte ikke hva jeg prøvde å si.

Her er det som skjedde:

Jeg skulle kjøpe en kopp kaffe og et smørbrød. Det sto at dette samlet kostet 55,- eller 62,-. Første prisen var hvis man tok det med seg, andre prisen var hvis man spiste på stedet, for da kom momsen i tillegg, ble jeg forklart (dette er jo vanlig).

Vel, men på regningen sto kr. 62,-, pluss et brød til 25,- som jeg skulle ha med meg. UNDER SUMMEN STO DET I TILLEGG, som var regnet ut fra sluttsummen.

Dette mente jeg var feil. Ekspeditøren var enig i at jeg ikke skulle betale moms for brødet (som skulle tas med ut). Men han skjønte ikke bæret når jeg prøvde å forklare at nå var momsen regnet to ganger for kaffen og smørbrødet. Enten måtte han skrive 55,- og plusse på momsen etterpå, eller skrive 62,- og så la vær å plusse på moms etterpå.

Han var helt uenig, og sa at maskinen regnet ut dette automatisk. Han virket ikke sleip, mere dum. Jeg fikk verken noen ordentlig forklaring på regnestykket, eller nådde gjennom med mine argumenter, så til sist ble jeg så sint at jeg bare gikk derfra (uten mat og uten å ha betalt).

Men han klarte å gjøre meg litt usikker, så nå lurer jeg: er det jeg som har misforstått, eller hadde jeg rett?

Gjest Samson-kunde
Skrevet

Et ord var falt ut fra hovedinnlegget mitt. Det skulle stå:

UNDER SUMMEN STO DET I TILLEGG MOMS, som var regnet ut fra sluttsummen.

Skrevet

Kan være at de har høyere spise-inne pris pga. at de da må rydde etc, og at momsen uansett skulle legges til.

Skrevet

En cafe oppgir alltid prisene med moms. Tar man maten med seg, betaler man 11% moms (samme som i butikk). Spiser man maten på stedet, betaler man 25% moms. Det var politikerne som fastsatte disse dumme reglene, jeg tror de trådde i kraft fra 01.01.04.

Det er jo staten som får momsen, så nettoen til cafeen er 49,50 i begge tilfeller.

Du skulle betalt 55 eller 62 alt etter hvor du skulle fortære maten. Skjønte ikke helt hvor mye de ville du skulle betale totalt. Selvsagt beregner kassaappararet momsen, elles ble systemet umulig for cafeen, men ekspeditøren må trykke på rett knapp!

Jeg har lagt merke til at mange spisesteder opererer med en momssats, men det kan a ikke være lovlig?

Skrevet

Nå er det vel ikke kassabetjeningen som slår inn momsen var for vare? Er ikke sikkert h*n var så dum bare fordi han ikke skjønte hva du mente...

Skjønner ikke helt hva du mener sluttsummen skulle bli jeg heller, men kanskje brødet regnes som "matvare" og ikke "tilberedt"? Du betaler jo moms for brødet du kjøper i butikken?

Uansett så synes jeg folk som reagerer sånn som du beskriver at du gjør er patetiske.

Står lite respekt av å skjelle ut noe som åpenbart er ekstrahjelper - for noen SMÅKRONER.

Du får heller ta vare på kvitteringen, da, og ringe på mandag for å snakke med daglig leder!

Skrevet

Jeg var også på Alnabru i dag, men jeg kjøpte beis. :o)

Men til spørsmålet ditt: Jeg vet ikke om jeg skjønner det. Det jeg vet er at du skal betale mva på alle varer du kjøper, også mat. Men om du tar den med deg, betaler du bare 12 %, og spiser/drikker du den på stedet øker det til 25 %.

Oppfatter jeg deg rett, så mener du at du at du har betalt 25 % i stedet for 12 % mva på brødet som du skulle ta med deg?

Det blir noen kroner, men ikke så mye, da.

(Men rett skal jo selvsagt være rett - dersom kasseapparatet eller operatøren ikke takler denne forskjellen, blir det jo summen av alle slike kjøp store penger for Samson.)

Gjest Samson-kunde
Skrevet

"Dersom kasseapparatet eller operatøren ikke takler denne forskjellen, blir det jo summen av alle slike kjøp store penger for Samson."

Ja det er jo dette jeg mener. At hvis ikke de ansatte får riktig opplæring, så tjener Samson ganske mye på det. Jeg er neppe eneste kunden som opplevde dette.

Det er jo ikke småkronene det er snakk om, men prinsippet. Når jeg som kunde påpekte en feil, burde den ansatte beklaget og rettet opp feilen. Istedenfor å tviholde på sitt.

Poenget var jo at han la til momsen to ganger - først ved å legge inn den dyreste prisen (som inkluderte moms), og deretter så føyde kasseapparatet til moms på det totale beløpet.

Skrevet

"Dersom kasseapparatet eller operatøren ikke takler denne forskjellen, blir det jo summen av alle slike kjøp store penger for Samson."

Ja det er jo dette jeg mener. At hvis ikke de ansatte får riktig opplæring, så tjener Samson ganske mye på det. Jeg er neppe eneste kunden som opplevde dette.

Det er jo ikke småkronene det er snakk om, men prinsippet. Når jeg som kunde påpekte en feil, burde den ansatte beklaget og rettet opp feilen. Istedenfor å tviholde på sitt.

Poenget var jo at han la til momsen to ganger - først ved å legge inn den dyreste prisen (som inkluderte moms), og deretter så føyde kasseapparatet til moms på det totale beløpet.

Sikker på at det ikke stod "herav moms xx.xx"? Det er jo det det pleier...

Skrevet

Du har neppe rett:-) For å kunne regne på dette må du oppgi alle tallene,

Skrevet

Beklager, men det skal nok være slik. Jeg kan jo ikke svare kategorisk uten at du har oppgitt summene, men slik er det: Om du skulle spise og drikke der skulle du betale 62 for det. Brødet til 25 har nok bare en pris. Det er vel sjelden at noen gumler i seg et helt brød på stedet. Så sluttsummen skulle være 62 + 25 = 87. Om du fikk maten i pappservise for å ha det med deg skulle du betale 55 + 25 = 80.

Gjest Persille
Skrevet

Et ord var falt ut fra hovedinnlegget mitt. Det skulle stå:

UNDER SUMMEN STO DET I TILLEGG MOMS, som var regnet ut fra sluttsummen.

Men det gjør det alltid.

Momsen står alltid under den totale sluttsummen - og kommer ikke i tillegg tilsummen over, der bare fordi de er pålagt å vise hvor mye du skal betale i moms.

Altså:

55 for det du skulle ta med deg, og 25 for brødet - da utgjør momsen 9,60 som skal stå under sluttsummen på 80. (80 x 12% = 9,6)

62 for å spise inne pluss 25 for brødet, blir dermed 62 x 25% og 25 x 12%, altså 15,50 og 3,-, tilsammen 18,50.

Dersom du hadde handlet helt uten moms skal produktene ha kostet 49 og 22.

Et produkt til 49 til å ta med koster da 55, spise der 62. Brødet til 22 koster 25 å ta med, eller 27,50 å spise der.

Og det stemmer nok det han sa med at maskinen regner det ut automatisk.

Tror jeg da :)

Skrevet

Hva betalte du til sammen da?

62 + 25 = 87?

Alle butikker er pålagt å opplyse momsen på kvitteringen, men det kommer ikke i tillegg. Prisene som er oppgitt er alltid medregnet moms, det er jo derfor kaféer opererer med to ulike priser for ta med kontra spise inne, for her er det to ulike momssatser.

Det store spørsmålet er hva du betalte i kroner og øre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...