Gå til innhold

Menn _er_ smartere enn kvinner (i følge forskning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan jo forsøke å forklare det enkelt:)

Som f.eks: prøve og finne ut av ting, men at resultatet blir (oftest) bare tull:)

Å forsøke å forklare noe innlysende for noen som i utgangspunktet har bestemt seg for at de er uenige, og bare mot"argumenterer" for kranglingens skyld, er ikke mitt felt :-)

"....................................."

Skrevet

Ja, sånn som det at røyking er farlig. Bare tull. Onker'n min, han har røyka 40 om dagen fra han var 15 han. Og han var frisk som en fisk helt til han krasja med en trailer for ikke så lenge sia.

Morsomt om du kan forklare relevansen av den sammenlikningen (som forøvrig er den samme som jeg ofte bruker selv, for å illustrere forskjellen mellom kvalitativ og kvantativ "forskning").

"...................................."

Skrevet

Heh-heh...du tror kanskje at noe må stemme fordi en forsker sier det? Jeg kunne forsøkt å forklare deg hva en forsker er, og hva forskning er, men du ville neppe forstått det.

Nei, du har sikkert rett i det.

Men det er ikke nødvendigvis min skyld...

Skrevet

Før jeg svarer: Tror du virkelig det, eller var det bare en tullepåstand for å få igang en diskusjon?

Det er et faktum. På samme måte som sminke- og makeuptester som regel lages av kvinner. De fagfeltene som representeres av den slags analytisk tenkning som man forsøker å simulere i klassiske IQ-tester er felter som i stor grad domineres av menn. Det er allerede opplest og vedtatt over enhver tvil at IQ er et så godt som ubrukelig begrep og en målestokk som stort sett ikke sier annet enn hvor flink man er til å løse mer eller mindre analytiske matriseoppgaver.

"..................................."

Skrevet

Nei, du har sikkert rett i det.

Men det er ikke nødvendigvis min skyld...

"Men det er ikke nødvendigvis min skyld..."

Det er klart - vi er ikke alle førskolelærere.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, sånn som det at røyking er farlig. Bare tull. Onker'n min, han har røyka 40 om dagen fra han var 15 han. Og han var frisk som en fisk helt til han krasja med en trailer for ikke så lenge sia.

Røyking _er_ farlig. Men det er ikke det som er grunnen til at jeg er i mot det.

Det lukter grønjævlig av røykere, og i rommene der de har røykt.

Nå slipper jeg endelig å dusje før jeg køyer etter et restaurantbesøk.

Jeg kan ikke fordra røykos.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Å forsøke å forklare noe innlysende for noen som i utgangspunktet har bestemt seg for at de er uenige, og bare mot"argumenterer" for kranglingens skyld, er ikke mitt felt :-)

"....................................."

Ok. jeg leste ikke tråden, klikka bare på de 100 nyeste:)

Skrevet

Før jeg svarer: Tror du virkelig det, eller var det bare en tullepåstand for å få igang en diskusjon?

Delvis tullepåstand...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Delvis tullepåstand...

"Delvis tullepåstand"

Var ikke den noe tvetydig?:-/

Skrevet

Røyking _er_ farlig. Men det er ikke det som er grunnen til at jeg er i mot det.

Det lukter grønjævlig av røykere, og i rommene der de har røykt.

Nå slipper jeg endelig å dusje før jeg køyer etter et restaurantbesøk.

Jeg kan ikke fordra røykos.

Snakk om å ta poenget!

;-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Snakk om å ta poenget!

;-)

Akkurat;) Han krasja sikkert da han forsøkte å rulle og kjøre samtidig.

Skrevet

Delvis tullepåstand...

:-)

Når det gjelder slike oppslag, er det greit å være klar over at de har vært gjennom flere "pressefiltere".

Her har sannsynligvis noen analysert resultatene fra standard intelligenstester, og ut fra det konkludert at menn scorer i snitt noe høyere enn kvinner.

Med det beviser de at menn i gjennomsnitt scorer høyere enn kvinner på klassiste intelligenstester.

Greit nok.

Så skal de få publisert dette i en eller annen vitenskapelig publikasjon. For å få til det legger de på noen hypoteser, f.eks: Menn er bedre i sjakk fordi menn er mer intelligente.

Ok.

Så ønsker universitetet eller institusjonen å nå et bredere lag, og trenger enda en spissformulering for å treffe den litt mer seriøse delen av pressen: Så da blir det "Flest menn vinner nobelspriser fordi menn er smartest".

Og så tar tabloidene dette, og fyrer opp med enda en spissformulering: "Nå er det bevist: Menn er smartere enn kvinner".

Mens det de kan vise er at menn scorer høyere på intelligenstester enn kvinner.

Når det gjelder din påstand om at intelligenstestene er utformet for å få kvinner til å virke dumme, så er det nok adskillig mer praktiske anvendelser som ligger til grunn for intelligenstestene.

Skrevet

"Delvis tullepåstand"

Var ikke den noe tvetydig?:-/

Jo! Jeg mener det delvis, men overdriver litt da...

Skrevet

Mannen din så klart;-)

Hvem gidder vel å hente maten ut av kjøleskapet nå man har noen som kan gjøre det?

Problemet er bare at jeg ikke gidder å hente det til ham. Så han må stå der å lete... Dumme mannen!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Problemet er bare at jeg ikke gidder å hente det til ham. Så han må stå der å lete... Dumme mannen!

Hvorfor sa du ikke det med det samme?:)

Skrevet

Hvorfor sa du ikke det med det samme?:)

Fordi jeg ikke er smart nok til å huske på alt med en gang...

Skrevet

Uansett hva som er sant, legges det altfor ofte et understatement i diskusjonene om hvem som er mest intelligente: At mennesker med høyere IQ er myyyyye mer interessante, attraktive og mer verdt. Og motsatt for de med mindre evner; de blir møtt med nedlatenhet. Slike understatement misliker jeg.

Historen forteller oss nok om mennesker som misbruker sine store evner til ondskap.

Jeg er en annen
Skrevet

De er nok sure fordi det ikke blir noe på dem.

Det ville ikke forbause meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...