Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

For noen år siden dro jeg til utlandet for å studere ett år (var 27 år da jeg dro). Før dette hadde jeg ingen hormonelle plager. Var slank (1.73 60 kg), regelmessig mens (syklus på ca 26 dager) og ikke spesielt plaget med kviser. Men så dro jeg da til andre siden av jorden. Først mistet jeg mensen, så kom kiloene (selv om jeg trente mye og spiste normalt sunt). La på meg 12 kg tilsammen. Så etter noen måneder fikk jeg skikkelig kviseutbrudd som bare ble verre utover oppholdet (i ansikt og på rygg). I løpet av noen måneder forandret jeg meg helt. Ble bekymret og gikk til lege. Det ble tatt UL, og jeg hadde masse små cyster på eggstokkene mine. Blodprøvene mine var imidlertid normale. Fikk da diagnosen PCOS. Det legen fortalte om sykdommen gjorde meg ordentlig deppa (spesielt fordi legen min snakket mye om dette med barnløshet) , og jeg hadde verken familie eller nære venner rundt meg som jeg kunne prate med. Jeg gikk ordentlig ned i kjelleren. Resten av oppholdet ble ganske vanskelig. Ble deprimert og litt spiseforstyrret for å unngå ytterligere vektøkning. Så etter ett år dro jeg hjem. Umiddelbart forsvant kvisene mine, og etter en måned kom mensen tilbake og den har vært regelmessig siden. Og kiloene rant av uten at jeg gikk inn for det. Etter 6 mnd var jeg helt normal igjen. Er nå gravid i 17. uke, og hadde ingen problemer med å bli gravid.

Hva skjedde egentlig? Hadde jeg PCOS eller er det vanlig at miljøendringer kan forårsake slike kraftige hormonforandringer? Finnes det forbigående PCOS? Har du hørt om lignende tilfeller?

Hilsen meg som aldri slutter å undre meg over det som skjedde..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195967-underlig-historie-hva-skjedde-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres jo utenkelig litt merkelig ut. Jeg har selvsagt ingen forklaring, men det kan jo virke som om miljøforandringene, kostforandringene og de emosjonelle forandringene det medførte å bo langt borte virkelig lagde krøll i systemet ditt.

Men alt ordnet seg jo. Du har kommet i regelmessig gjenge igjen, og har til og med blitt gravid (GRATULERER!).

JEg ville nok bedt om en utvidet test når du har kommet deg litt etter svangerskapet. Kanskje du fremdeles har cyster, og at PCO-diagnosen vil stå ved lag. Eller så har du kanskje hatt en spontan bedring, og diagnosen ikke står ved lag lenger.

Jeg ville nok ventet med en slik undersøkelse til etter at mensen hadde blitt regelmessig etter fødselen.

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke så mystisk det du beskriver. Mange som reiser ut mister menstruasjonen, det skyldes sannsynligvis en hemning fra hjernen fordi du var under en form for stress i de nye omgivelser. Så gikk du opp i vekt, og det utløste en PCOS tilstand i eggstokkene hvor det produseres for mye av det mannlige hormon. Jeg vet ikke hvilke blodprøver din lege tok, men det er mange grader av PCOS. Beste behandling for tilstanden er å slanke seg, som du gjorde. Så du behandlet deg selv effektivt og havde derfor ikke problem med å bli gravid. Jeg kaaførst hemning av eggstokkene, og så PCOS), men jeg tror det må være forklaring. Det er nok lurt at du siden passer på ikke å gå for mye opp i vekt, det kan da komme tilbake, men så kjenner du i all fall 'behandlingen'.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Utvkl.stud.

Jeg har vært utvekslingsstudent i Australia et år. Jeg husker at når vi skulle reise ned og den første samlingen vi var på der nede, så forberedte de oss på alle kiloene vi kom til å legge på oss. Og for mange så stemte dette. VELDIG mange la på seg i løpet av året, mange rundt ti kilo og mer. Forklaring var at kroppen reagerer på uvant mat. Ikke vet jeg om det stemmer, men mange la hvertfall på seg! Og når de kom hjem så rant kiloene av igjen.

Jeg la bare på meg 4 kilo og de forsvant igjen like fort :-)

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke så mystisk det du beskriver. Mange som reiser ut mister menstruasjonen, det skyldes sannsynligvis en hemning fra hjernen fordi du var under en form for stress i de nye omgivelser. Så gikk du opp i vekt, og det utløste en PCOS tilstand i eggstokkene hvor det produseres for mye av det mannlige hormon. Jeg vet ikke hvilke blodprøver din lege tok, men det er mange grader av PCOS. Beste behandling for tilstanden er å slanke seg, som du gjorde. Så du behandlet deg selv effektivt og havde derfor ikke problem med å bli gravid. Jeg kaaførst hemning av eggstokkene, og så PCOS), men jeg tror det må være forklaring. Det er nok lurt at du siden passer på ikke å gå for mye opp i vekt, det kan da komme tilbake, men så kjenner du i all fall 'behandlingen'.

Det er ikke så mystisk det du beskriver. Mange som reiser ut mister menstruasjonen, det skyldes sannsynligvis en hemning fra hjernen tikl eggstokkene fordi du var under en form for stress i de nye omgivelser. Så gikk du opp i vekt, og det utløste en PCOS tilstand i eggstokkene hvor det produseres for mye av det mannlige hormon. Jeg vet ikke hvilke blodprøver din lege tok, men det er mange grader av PCOS. Beste behandling for tilstanden er å slanke seg, som du gjorde. Så du behandlet deg selv effektivt og hadde derfor ikke problem med å bli gravid. Jeg har ikke sett liknende tilfelle (med først å få hemning av eggstokkene, og så PCOS), men jeg tror det må være forklaring. Det er nok lurt at du siden passer på ikke å gå for mye opp i vekt, det kan da komme tilbake, men så kjenner du i all fall 'behandlingen'.

Lykke til med graviditeten!

Beklager rot med forrig svar, jeg satt ved en fremmed PC

Annonse

Jeg bodde også på den andre siden av kloden (Australia)i et halvt års tid. Samtlige venninner la på seg flere kilo mens vi var der, noe som kan skyldes uvant mat. Men, vi hadde også en teori om at kroppen satte ned forbrenningen i og med at det var så varmt, slik at mindre energi gikk med til å holde varmen (i motsetning til kalde Norge).

En annen teori er at forbrenningen er døgnbestemt. Dermed forstyrres den når du spiser om natta (norsk tid)...

De hormonelle forandringene er ukjente for meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...