Gå til innhold

Er det for sent å beise nå?

Anbefalte innlegg

Gjest oppusseren
Skrevet

I følge en værmelding skal det komme tre dager med sol og rundt 20 grader. Jeg vil gjerne få gjort det ferdig, ellers vil huset vårt se litt halvferdig ut. Det er ny farve på eldre panel.

Skrevet

Nei, det er ikke for sent. Vi skal beise i morgen. ;o)

Gjest jordrotta
Skrevet

Du kan beise med oljedekkbeis/oljemaling helt ned i minusgrader! (tørken tar da lang tid!)

Det forutsetter at treverket er tørt og at det ikke regner før malingen er tørr igjen fordi at det tørker sent...

Selv har jeg beiset i går og det begynte å regne to timer senere...det som skjer er at det kan bli litt grelete.

Men det er jo en sjansespill uansett det med været på denne årstiden.Hadde bare ikke lyst til å beise i sommer (hehe..)

Skrevet

Litt om det: jo lenger man venter, jo mer sprekker blir det, og jo mer fuktighet trenger lenger inn i treet, og jo lenger tid tar det før du kan beise etter at det har regnet. Jo fler og større sprekker, jo mer sprenges det ut om vinteren av is, og jo større blir sprekkene.

Litt sånn merkelig det der. Tett i tett med små sprekker betyr å bytte panel uansett.

Jeg spør ofte: hvorfor maler vi ikke huset med to strøk?

To strøk holder dobbelt så lenge, du slipper å ta stillaset opp og ned to ganger, du slipper å vaske mellom de to strøkene. Hvem maler to strøk? Nesten ingen tror jeg. Hvem vasker med kost og husvask før de maler eller beiser? Hvem beiser før beisflakene henger ut fra veggen og det egentlig er for sent?

For noen dumme spørsmål.

Skrevet

Litt om det: jo lenger man venter, jo mer sprekker blir det, og jo mer fuktighet trenger lenger inn i treet, og jo lenger tid tar det før du kan beise etter at det har regnet. Jo fler og større sprekker, jo mer sprenges det ut om vinteren av is, og jo større blir sprekkene.

Litt sånn merkelig det der. Tett i tett med små sprekker betyr å bytte panel uansett.

Jeg spør ofte: hvorfor maler vi ikke huset med to strøk?

To strøk holder dobbelt så lenge, du slipper å ta stillaset opp og ned to ganger, du slipper å vaske mellom de to strøkene. Hvem maler to strøk? Nesten ingen tror jeg. Hvem vasker med kost og husvask før de maler eller beiser? Hvem beiser før beisflakene henger ut fra veggen og det egentlig er for sent?

For noen dumme spørsmål.

Vi er akkurat ferdig å male huset (nesten, da), og malte med to strøk.

- Og vi vaska med husvask før vi malte.

- Og vi malte før malingsflakene hang ut fra veggen slik at det egentlig ikke var for sent.

Skrevet

Vi er akkurat ferdig å male huset (nesten, da), og malte med to strøk.

- Og vi vaska med husvask før vi malte.

- Og vi malte før malingsflakene hang ut fra veggen slik at det egentlig ikke var for sent.

Bra :)

Jeg bare skulle se om det var noen som hadde dårlig samvittighet her.

Grunnarbeid og å være tidlig ute med vedlikehold er essensielt. Det er 5 ganger dyrere å skifte ut enn å vedlikeholde riktig over en lengre periode.

Skrevet

Det er fuktigheten som bestemmer om du bør beiser eller ikke og ikke kulden.

Du kan faktisk beise ned til 10 minus grader, hvis du skulle orke det. Men er det fuktig må du ikke beise, for da lukker du fuktigheten inne i treverket og det kan gå galt.

I helgen var det knallvær å beise i, i alle fall her, så det er bare å passe på når solen skinner:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...