Gå til innhold

Hadde du godtatt at din mann ønsket seg en kone til?

Anbefalte innlegg

Gjest polygami
Skrevet

Så på dokumentaren "fra hver sin verden" i går, hvor det var en norsk jente som giftet seg med en masai fra Kenya. Hun mente at hvis man ønsket seg en kone til så var det greit for henne.

Tror dere at dere hadde greit å tilpasse dere en nomadetilværelse i Kenya hvis kjærligheten var sterk nok? Dokumentaren var ganske så fasinerende, men jeg har vanskelig for å tro at jeg som norsk jente hadde klart å tilpasse meg en slik tilværelse på lang sikt.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at mannen min ønsket seg en kone nr 2 nei... For meg er det enten eller

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at mannen min ønsket seg en kone nr 2 nei... For meg er det enten eller

Kan ikke skjønne hva som er galt i å ha flere koner?

Ta deg f.eks. en titt på linken der det snakkes om sexmas.

quinder blir aldri fornøyde;)

Skrevet

Hvis jeg hadde fått en til mann-Det skal være likt for alle :)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg kan enda mindre fortå folk som ønsker seg flere koner/ektemenn..Det må da være mer en nok stress med en? ;-)

Skrevet

Ja, det tror jeg. Forutsatt at kjemien stemte. At hun var flink til å bake hadde heller ikke vært noen ulempe.

Nomadeliv derimot, no way!

Skrevet

En masai ligger langt fra de type menn jeg faller for, så jeg ville nok ikke fått det problemet ;)

Hvis vi ser bort fra det og bare tenker "en kone til" så er svaret nei...for meg er et forhold to mennesker - evnt. også barn - som deler kjærlighet, glede, tillit, trygghet mm. Jeg ser ikke en voksen tredjeperson inni alt dette.

:)

Skrevet

Jeg så bare på litt av den, men ble også facinert.

Jeg tror at om du velger å for godt å bosette deg i en samfunn som masaienes, så bør du nok også godta de skikker som er der.

Så vidt jeg fikk med meg så var det i første omgang en prøveperiode de skulle bo der. Vil tro overgangen er like stor for mannen hennes å skulle bo i Norge. Ikke så greit det der.

Personlig hadde jeg ikke godtatt at min man tok en kone til. Men så er vi begge norske, vi har ingen tradisjon for polygami - og det er forbudt!

Skrevet

Nei, jeg hadde nok ikke klart det. Jeg er alt for preget av å ha vokst opp her i Norge til det.

Og jeg har sett "bigami" på så nært hold at jeg ikke vil ha mer med det å gjøre. (nei, jeg snakker ikke om eksen min!)

Gjest vi er forskjellige
Skrevet

Kan ikke skjønne hva som er galt i å ha flere koner?

Ta deg f.eks. en titt på linken der det snakkes om sexmas.

quinder blir aldri fornøyde;)

Så glad jeg hadde blitt hvis min eksmann hadde kommet med en kone til opp i dobbeltsengen. Da hadde jeg sluppet sexmaset;)

Gjest førstogsist
Skrevet

Ser helt klart fordelene med en kone til her i huset.Jeg er bifil og det måtte selvfølgelig kone nr 2 også være.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Så glad jeg hadde blitt hvis min eksmann hadde kommet med en kone til opp i dobbeltsengen. Da hadde jeg sluppet sexmaset;)

Slett ikke sikkert, for han var du kanskje uimotståelig;)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

i teorien: ja gud så deilig å hatt ei dame til å huset som jeg kunne delt alle plikter og husarbeid med.

i praksis ville det nok fungert _veldig_ dårlig...

det jeg nok ønsker meg er en husjelp og ikke kone nr 2 for min mann...

Skrevet

Ja, en kone til tror jeg at jeg kunne takla greit.

Men jeg veit ikke helt hvor godt jeg hadde takla å bo i ei jordhytte praktisk talt ute i ørkenen...

Gjest vi er forskjellige
Skrevet

Slett ikke sikkert, for han var du kanskje uimotståelig;)

Nja, jeg hadde i hvert fall forlangt at hun var i midten slik at han hadde begynt med henne;)

Skrevet

Siden jeg er kone nummer en, betyr det at jeg kan sjefe litt over henne da? Sette henne til å gjøre husarbeid, handle inn til helga og sånn? Kanskje til og med gjøre litt snekkerarbeid og lage fantastisk mat?

Hørtes nesten litt fristende ut det der. Men man risikerer jo på den annen side at hun er et dovent drog som kommer til å sløse med pengene og tyvlåne klærne mine. Kanskje hun bruker en evighet på badet om morgenen også.

Her må man helt klart tenke seg nøye om og veie fordeler mot ulemper. Jeg måtte vært delaktig i utvelgelsesprosessen, helst i samarbeid med min mor.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Siden jeg er kone nummer en, betyr det at jeg kan sjefe litt over henne da? Sette henne til å gjøre husarbeid, handle inn til helga og sånn? Kanskje til og med gjøre litt snekkerarbeid og lage fantastisk mat?

Hørtes nesten litt fristende ut det der. Men man risikerer jo på den annen side at hun er et dovent drog som kommer til å sløse med pengene og tyvlåne klærne mine. Kanskje hun bruker en evighet på badet om morgenen også.

Her må man helt klart tenke seg nøye om og veie fordeler mot ulemper. Jeg måtte vært delaktig i utvelgelsesprosessen, helst i samarbeid med min mor.

"Jeg måtte vært delaktig i utvelgelsesprosessen, helst i samarbeid med min mor"

Som du kanskje har fått med deg _var_ jeg for flerkoneri.

Men - det var en ting jeg overså, enda en svigermor:-(

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Nei. Men jeg hadde ikke klart å tilpasse meg en campingtur i skogen, uten innlagt vann for en HELG engang!

Så spørsmålet om flere koner er i den sammenhengen irrelevant for meg... ;0)

Skrevet

i teorien: ja gud så deilig å hatt ei dame til å huset som jeg kunne delt alle plikter og husarbeid med.

i praksis ville det nok fungert _veldig_ dårlig...

det jeg nok ønsker meg er en husjelp og ikke kone nr 2 for min mann...

I praksis ville det kunne fungert dårlig ja, f eks hvis "delingen" mellom deg og dne nye kona var at du tok alt husarbeidet, og så tok hun all sexen! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...