Gå til innhold

Begynner å bli lei Fedon, og alt sukkermaset.......

Anbefalte innlegg

Gjest Lei Fedon
Skrevet

Hver uke i norsk ukeblad i artikkelen med Fedon Linberg, opplyser han om matvarer som inneholder (skjult) sukker. Nå er jeg drittlei. For hver uke som går er det en ny matsort som inneholder altfor mye sukker. Driver industrien virkelig å tar livet av oss, sakte men sikkert???

Ble bare provosert av at magerprim som jeg alltid har kjøpt til meg og barna nå inneholder sukkermengder som Fedon ikke liker, 4 stk sukkerbiter pr brødskive. Nå må vi snart kutte ut alt av pålegg for å overleve og annen mat.Greit nok at nugatti og slikt inneholder for mye sukker, men at det en tror er sunt også er usunt hadde jeg aldri trodd. Hva i pokker skal vi spise da?????? Ville egentlig ikke vist om alt det skjulte sukkret, fordi det dukker opp hver uke fra Fedon Linberg og det han har forsket på. Vi lever da for pokker i dag, og tror livskvaliteten blir mer forringet ved å hele tiden passe på at ikke matvarer inneholder for mye sukker.

Skrevet

Du skal selvsagt kjøpe Fedons brød, Fedons pizza, Fedons frokostblanding, Fedons pasta... Den mannen har ikke bare greie på sukkergehalt og glykemisk indeks, han har ganske god nese for business også.

Skrevet

Jeg er litt enig med Fedon i det at de sukker blir "smuglet" inn i nesten all mat. Før vi et og annet uten sukker! Skulle gjerne selv velge om jeg ville spise maten usøtet, eller om jeg ville søte med sukker, fruktose eller kunstig søtstoff.

4 sukkerbitrr høres mye ut. Har vi så mye prim på maten da? Men kjøp gjerne Findens Karamellprim. Den smaker bedre enn Tines Magerprim, og har litt mindre fett, sukker og kalorier.

Skrevet

Det er nå engang slik at det sukkerforbruket vi har blitt "tvunget" til å ha, p.g.a tilsetninger i nesten alle matvarer, i de siste 50 årene egentlig er enormt høyt. Det blir jo ganske logisk at metabolismen ikke er i stand til å takle det - evolusjonen har jo knappt rukket å registrere det, langt mindre å tilpasse seg. Men det er vanskelig - og cluet er kanskje å ikke bli en slave av det, men ta det bit for bit.

"...................................."

Skrevet

Du skal selvsagt kjøpe Fedons brød, Fedons pizza, Fedons frokostblanding, Fedons pasta... Den mannen har ikke bare greie på sukkergehalt og glykemisk indeks, han har ganske god nese for business også.

Det har han. Men det finnes alternativer - man MÅ ikke kjøpe fedonbrød til over 30 kroner for å få et brød som er mye sunnere enn kneipp.

Skrevet

Dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv. Er utrolig lei av alt sukkermaset. Tror de fleste med allmeinnelig kosthold får i seg omtrent passelig av de fleste stoffene vi trenger.

Vi var på besøk hos noen venner i dag, og venninne mi påpekte spsielt at bringebærsyltetøyet var søtet med fruktose. "Å? Hvorfor det," sa jeg. "Jo, det er jo så mye sunnere og så blir ikke ungene så hyper av det om kvelden," svarte hun.

Jeg tok vel to teskjeer av det syltetøyet på vaflene. Tror ikke det hadde noe særlig å si verken for meg eller ungene...

Skrevet

Dette innlegget kunne jeg ha skrevet selv. Er utrolig lei av alt sukkermaset. Tror de fleste med allmeinnelig kosthold får i seg omtrent passelig av de fleste stoffene vi trenger.

Vi var på besøk hos noen venner i dag, og venninne mi påpekte spsielt at bringebærsyltetøyet var søtet med fruktose. "Å? Hvorfor det," sa jeg. "Jo, det er jo så mye sunnere og så blir ikke ungene så hyper av det om kvelden," svarte hun.

Jeg tok vel to teskjeer av det syltetøyet på vaflene. Tror ikke det hadde noe særlig å si verken for meg eller ungene...

Hvis hun (eller barna hennes) reagerer negativt på sukker i maten, så er det vel fint at hun har funnet noe som funker for dem?

Og siden dette er ganske utbredt, så var det kanskje hennes måte å fortelle om det på. Var sikkert ikke så hysterisk ment som du tydeligvis oppfattet det.

Skrevet

Jeg er ikke lei, snarere tvert i mot. Dette synes jeg er interessant.

Ta deg en runde i butikken og les på innholdsdeklarasjonene. Det finnes pokker ta meg nesten ikke en matvare uten raffinert sukker tilsatt. Hva skal man med sukker i ansjos? Eller leverpostei?

Alt dette gjemte sukkeret bidrar i stor grad til at vi i sum spiser for mye av det, nærmest uten å vite om det.

At det blir satt fokus på kan bidra til at matprodusenter dropper sukker der det ikke er nødvendig - og vips er vi inne i en trend som er positiv for folkehelsen.

Jeg ble for alvor klar over hva sukker gjør med kroppen en periode jeg helt unngikk sukker og sukkerholdig mat.

Jeg ble energisk, mer tålmodig og opplagt, fikk redusert pms-plager og muskelplagene som jeg drar på, ja de ble vesentlig bedre.

Så begynte jeg å spise sukker igjen, og alt som jeg beskrev over kom tilbake.

Jeg har testet på nytt og på nytt, og det er ikke tilfeldig at det blir sånn; Sukker er helt klart kilden til en del "rusk" i mitt maskineri.

Skrevet

Hvis hun (eller barna hennes) reagerer negativt på sukker i maten, så er det vel fint at hun har funnet noe som funker for dem?

Og siden dette er ganske utbredt, så var det kanskje hennes måte å fortelle om det på. Var sikkert ikke så hysterisk ment som du tydeligvis oppfattet det.

Neida, jeg bryr meg ikke noe særlig om det. Har ikke peiling på GI og alt det der. Hun venninne mi kan alt sånn utenat.

Jeg lager rørt syltetøy av både bringebær, jordbær og blåbær med vanlig sukker, lager hjemmelaget saft av rips og solbær med vanlig sukker og spiser ganske variert. Kunne sikkert hatt mer grønnsaker i kosten.

Skrevet

Jeg er ikke lei, snarere tvert i mot. Dette synes jeg er interessant.

Ta deg en runde i butikken og les på innholdsdeklarasjonene. Det finnes pokker ta meg nesten ikke en matvare uten raffinert sukker tilsatt. Hva skal man med sukker i ansjos? Eller leverpostei?

Alt dette gjemte sukkeret bidrar i stor grad til at vi i sum spiser for mye av det, nærmest uten å vite om det.

At det blir satt fokus på kan bidra til at matprodusenter dropper sukker der det ikke er nødvendig - og vips er vi inne i en trend som er positiv for folkehelsen.

Jeg ble for alvor klar over hva sukker gjør med kroppen en periode jeg helt unngikk sukker og sukkerholdig mat.

Jeg ble energisk, mer tålmodig og opplagt, fikk redusert pms-plager og muskelplagene som jeg drar på, ja de ble vesentlig bedre.

Så begynte jeg å spise sukker igjen, og alt som jeg beskrev over kom tilbake.

Jeg har testet på nytt og på nytt, og det er ikke tilfeldig at det blir sånn; Sukker er helt klart kilden til en del "rusk" i mitt maskineri.

Sukker i ansjos er vel for å frem den spesiell smaken, der fisk som har ligget i saltlake ikke skal bare smake salt?

Foreldrene mine lager tomatsild og sursild, og de bruker da litt sukker sammen med salt og eddik og krydder for å avrunde den litt skarpe smaken!

En spiser da ikke så mye ansjos at sukker i ansjos er noe problem!

Skrevet

Det har han. Men det finnes alternativer - man MÅ ikke kjøpe fedonbrød til over 30 kroner for å få et brød som er mye sunnere enn kneipp.

Ja, eller man kan fortsette å spise de grove knekkebrødene man har spist de siste 15 årene :o)

Skrevet

"...men at det en tror er sunt også er usunt hadde jeg aldri trodd."

Akkurat derfor er det bra at det kommer frem. Så kan du velge hva du vil gjøre med informasjonen. Nordmenn er generelt kunnskapsløse når det kommer til kosthold.

Skrevet

Sukker i ansjos er vel for å frem den spesiell smaken, der fisk som har ligget i saltlake ikke skal bare smake salt?

Foreldrene mine lager tomatsild og sursild, og de bruker da litt sukker sammen med salt og eddik og krydder for å avrunde den litt skarpe smaken!

En spiser da ikke så mye ansjos at sukker i ansjos er noe problem!

Det var bare et eksempel på mat man (i allefall ikke jeg) ikke forventer at det er sukker i.

Om man ikke er notorisk innholdsdeklarasjonsleser, får man seg jammen noen overraskelser om man begynner. Det er sukker i det aller meste som finnes i boks, eske og pose.

Skrevet

Ja, eller man kan fortsette å spise de grove knekkebrødene man har spist de siste 15 årene :o)

Sannsynligvis dør du ikke av det, ihvertfall :-)

Gjest også lei
Skrevet

Kan vi ikke spise slik vi alltid har gjort? Poteter til middag og gode brød til frokost, lunsj og kvelds....!

Skrevet

Kan vi ikke spise slik vi alltid har gjort? Poteter til middag og gode brød til frokost, lunsj og kvelds....!

Selvsagt kan du det!

De som ikke har problemer med blodsukkersvingninger (med eller uten overvekt som en følge av det), trenger ikke tenke på Fedons kostholdsråd.

Men veldig mange har slike problemer, og kan ha stor nytte av å prøve ut Fedons råd.

Jeg har bl.a. en venninne som absolutt er slank, men som sliter veldig med blodsukkersvingninger (og humørsvingninger, almenntilstand osv. som følge av dette), og hun skal nå starte på kurs hos Fedon. Ikke for slanking eller for å spise "sunnere" som sådan, men for å finne et kosthold som gir større velvære for henne, fordi det "vanlige" norske kostholdet ikke er så bra i hennes tilfelle.

Det er vel også slike ting Fedon gjerne har prøvd å få frem, at dette ikke nødvendigvis er det rette for alle.

Skrevet

Det var bare et eksempel på mat man (i allefall ikke jeg) ikke forventer at det er sukker i.

Om man ikke er notorisk innholdsdeklarasjonsleser, får man seg jammen noen overraskelser om man begynner. Det er sukker i det aller meste som finnes i boks, eske og pose.

Og jeg synes ikke det gjør så mye, bare en ikke heller innpå med brus eller hiver innpå med kilovis av godteri eller bare har søtt syltetøy eller nugatti på skiva... :-)

Gjest amparro
Skrevet

"...men at det en tror er sunt også er usunt hadde jeg aldri trodd."

Akkurat derfor er det bra at det kommer frem. Så kan du velge hva du vil gjøre med informasjonen. Nordmenn er generelt kunnskapsløse når det kommer til kosthold.

Veldig enig med deg! Vi her oppe i nord tror vi er så sunne, men vi har jo ikke peiling! Når det kommer til stykke....

Vi har snakket om sydeuropeerne og deres kosthold. Ristet på hodet av oljen de bruker og hvor usunne de er. Sannheten er jo en helt annen. Middelhavslandene har et godt kosthold vi har mye å lære av. Vi vet det bare ikke selv - for "vi her oppe" tror jo vi er de beste :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...