Gå til innhold

utregning kb vs mb

Anbefalte innlegg

Gjest kroppogsjel
Skrevet

ligger også på dataforum.

har kjøpt en sånn usb minnepinne som jeg skal legge bildene over på. går regnestykket kb vs mb "opp i opp" som at hvis et bilde er på 2.5 kb så er det plass til 100 bilder på en pinne med 256 mb? Blir som øre vs krone liksom?

er litt grønn på sånt. mente jeg hadde hørt at det ikke var tilfelle. så jeg spør her- siden det er så mange gode på data på dol.

om ikke jeg stilte spm helt riktig, så håper jeg dere skjønner hva jeg mener....

Skrevet

kilo=1000 (egentlig 1024 tegn i en kilobyte, men...)

mega=1000000

så en kilobyte er en tusendedel av en megabite

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Et bilde på 2,5 kb?

når jeg tar med største oppløsning med kamera. stod hvertfall det da jeg overførte til nettalbum. kanskje jeg blingsa? Men spørsmålet er det samme uansett.

:-)

Skrevet

når jeg tar med største oppløsning med kamera. stod hvertfall det da jeg overførte til nettalbum. kanskje jeg blingsa? Men spørsmålet er det samme uansett.

Et bilde på 2,5 kb er _knøttlite_. Et bilde med den beste oppløsninga på kameraet ditt er nok 2,5 Mb tenker jeg.

Skrevet

Jada, men spørsmålet er ikke nødvendig når det sannsynligvis er 2,5 MB det dreier seg om, og du trenger ikke noe særlig omregning fra MB til MB.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Et bilde på 2,5 kb er _knøttlite_. Et bilde med den beste oppløsninga på kameraet ditt er nok 2,5 Mb tenker jeg.

argh som jeg roter. ER det mulig? må bare flire litt av meg selv....

men altså, dersom et bilde er 2.5 mb og jeg har en minnepinne på 256, så er det altså plass til 100 bilder?? Det var nemlig en som påstod at forholdene mellom kb/mb/gb ikke var som kroner og øre og gikk opp i hverandre. men det er bare tull?

takk åsemor og lillemus.

Skrevet

argh som jeg roter. ER det mulig? må bare flire litt av meg selv....

men altså, dersom et bilde er 2.5 mb og jeg har en minnepinne på 256, så er det altså plass til 100 bilder?? Det var nemlig en som påstod at forholdene mellom kb/mb/gb ikke var som kroner og øre og gikk opp i hverandre. men det er bare tull?

takk åsemor og lillemus.

Ja, men der snakker du jo om MB -> MB, og da er det jo bare som kroner til kroner.

1 MB er forøvrig 1024 KB. Men noen regner med 1000 KB i 1 MB, hvis det er til fordel for markedsføringen. ;)

Skrevet

kilo=1000 (egentlig 1024 tegn i en kilobyte, men...)

mega=1000000

så en kilobyte er en tusendedel av en megabite

I dataverden er det nok ikke så enkelt som at kilo er tusen :) I "dataspråk" regner man i oktetter, så da ender man opp med 1024.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Ja, men der snakker du jo om MB -> MB, og da er det jo bare som kroner til kroner.

1 MB er forøvrig 1024 KB. Men noen regner med 1000 KB i 1 MB, hvis det er til fordel for markedsføringen. ;)

begrepene går litt i ball for meg... men nå føler jeg meg _litt_ mer opplyst. he he. lov å le litt av seg selv da. kan le litt av meg du og.

Skrevet

begrepene går litt i ball for meg... men nå føler jeg meg _litt_ mer opplyst. he he. lov å le litt av seg selv da. kan le litt av meg du og.

Hehe... ;)

Skrevet

I dataverden er det nok ikke så enkelt som at kilo er tusen :) I "dataspråk" regner man i oktetter, så da ender man opp med 1024.

Men er en GB ca. 1000 Mb, og 1 Mb ca 1000 bytes? Og er 1 byte ca X? bits? Er bits gått ut av bruk for folk flest?

Skrevet

Men er en GB ca. 1000 Mb, og 1 Mb ca 1000 bytes? Og er 1 byte ca X? bits? Er bits gått ut av bruk for folk flest?

8 bit er 1 byte

1024 byte er 1 kilobyte, KB.

1024 KB er 1 megabyte, MB.

1024 MB er en gigabyte, GB.

Skrevet

1 byte er 8 bits. Men bits er så små at de ikke brukes til å regne filstørrelser i :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...