Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter har alltid hatt sterke menstruasjonsmerter.I sommer tok hun en underlivssjekk før hun reiste til utlandet for å begynne i ny jobb.Legen kjente en hevelse på en eggstokk og bestilte ultralyd til henne.På ultralyden fant de bare små muskelknuter på livmoren.Første menstruasjon etter at hun kom til utlandet fikk hun fryktelig sterke smerter,ble kvalm og svimte av flere ganger.Hun greide å tilkalle lege.Han fikk lagt henne inn på sykehus til observasjon da hun hadde faretruende lavt blodtrykk.Hun ble utskrevet samme dag,svimmel og slapp,men ellers frisk igjen.På sykehset fant de ikke noe.Hun er 29 år,har ikke hatt barn og hun bruker p-piller.Nå er jeg redd for hva som skjer neste gang hun får mensen.Hva kan det ha vært? Hun har smerter ved eggeløsning også.Hun har ikke endometriose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196088-muskelknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har hun fått utført laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å utelukke endometriose? Man kan ikke stille diagnosen på andre måter.

Du sier at hun har smerter ved eggløsning, men man har ikke eggløsning ved bruk av p-pille. Jeg vet ikke hvilken type p-pille hun bruker, men ved såkalt monofasisk pille (samme innhold i alle 21 piller) kan man hoppe over menstruasjonen, det går vanligvis greit, i all fall i noen måneder. Hvis det kommer småblødning, kan man bare holde en ukes pause og starte opp igjen. Det finnes også andre måter å stoppe menstruasjonen på, for eksempel med prevensjonssprøyten. Jeg synes din datter skal få henvisning til gynekolog som hun kan drøfte videre tiltak med.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196088-muskelknuter/#findComment-1372791
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har hun fått utført laparoskopi (kikkhullsoperasjon) for å utelukke endometriose? Man kan ikke stille diagnosen på andre måter.

Du sier at hun har smerter ved eggløsning, men man har ikke eggløsning ved bruk av p-pille. Jeg vet ikke hvilken type p-pille hun bruker, men ved såkalt monofasisk pille (samme innhold i alle 21 piller) kan man hoppe over menstruasjonen, det går vanligvis greit, i all fall i noen måneder. Hvis det kommer småblødning, kan man bare holde en ukes pause og starte opp igjen. Det finnes også andre måter å stoppe menstruasjonen på, for eksempel med prevensjonssprøyten. Jeg synes din datter skal få henvisning til gynekolog som hun kan drøfte videre tiltak med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196088-muskelknuter/#findComment-1372793
Del på andre sider

Hun har ikke fått foretatt laparoskopi og jeg vet ikke merket på p-pillen hun bruker,men hun startet ikke med p-piller før i mai,ihåp om å bli kvitt menstruasjonsmertene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196088-muskelknuter/#findComment-1373053
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...