Gå til innhold

hva er den kjedeligste boka du noen gang har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste pensumbøker er jo kjedelige, de husker jeg ikke tittelen på engang. Men de verste skjønnlitterære husker jeg:

Jeg slet fælt med "Prosessen" av Kafka. Den ble jo kåret til århundrets bok eller noe sånt, så det er sikkert jeg som ikke er glup nok til å sette pris på den.

"Homo falsus" av Jan Kjærstad syntes jeg også var helt håpløs. Det skal mye til før jeg noen gang leser en bok av ham igjen.

Jeg prøvde meg og på Prosessen en gang, men datt ut...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

9

• Dorthe

7

• bugge -jenta

6

• kaffepiken

4

Skrevet

De fleste pensumbøker er jo kjedelige, de husker jeg ikke tittelen på engang. Men de verste skjønnlitterære husker jeg:

Jeg slet fælt med "Prosessen" av Kafka. Den ble jo kåret til århundrets bok eller noe sånt, så det er sikkert jeg som ikke er glup nok til å sette pris på den.

"Homo falsus" av Jan Kjærstad syntes jeg også var helt håpløs. Det skal mye til før jeg noen gang leser en bok av ham igjen.

Jeg har et meget pent brukt eksemplar av Prosessen i bokhylla. Opptil flere sider har aldri vært berørt av menneskehender....

Sofies verden og Halvbroren er to andre bøker som jeg har gitt opp på halvveien.

Skrevet

Helt enig, jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg leste at det var kjedelige bøker ;)

Nei, det skal han ha, King... Ikke mange av bøkene hans som er KJEDELIGE. Grusomme og fryktelig skumle, derimot... :)

Ørkenvandreren
Skrevet

Det er to bøker jeg ikke har klart å komme meg igjennom;

"Sofies verden" (Gaarder) - fatter ikke hvordan den kunne bli så populær.

"Gulag-arkipelet" (Solsjenitsyn) - jøye meg det var som å stampe i sirup, progresjonen i boka var nærmest ikke-eksisterende. Ikke rart han trengte jæv... mange sider på verket...

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Professen av Kafka, som en kompis av meg sa en gang. Husker ikke hvor langt jeg kom før jeg ga den opp.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Professen av Kafka, som en kompis av meg sa en gang. Husker ikke hvor langt jeg kom før jeg ga den opp.

Jeg synd forresten ikke Sataniske vers var så forferdelig festlig, den heller, men jeg leste i det minste hele.

Skrevet

Kafka er vel ikke kjedelig? Prøv igjen ;-)

Gjest anonym grunnet paranoia
Skrevet

Har heldigvis så sjeldent søvnproblemer at jeg ikke har noen egen bok til det, men ei jeg gikk på skolen sammen med en gang kunne fortelle at om hun hadde problemer med å få sove så tok hun frem læreboka i rettslære. Da sovnet hun kjempefort! :o)

kanskje du har gått i klasse med meg da?! Jeg pleide å ta fram rettslæreboken når jeg skulle sove!

Skrevet

Kafka er vel ikke kjedelig? Prøv igjen ;-)

Nei. Nå har jeg lest den, og det får jaggu holde.

* sta *

Skrevet

Nei. Nå har jeg lest den, og det får jaggu holde.

* sta *

Noen bøker må man ha lest før tredressen klapper igjen. Prosessen er en av dem. Da har du ditt på det tørre :)

Vi rystes av umenneskeligheten i Kafkas litteratur og ser bare det forferdelige. Det sies at Kafka og vennene hans lo seg skakke over hvor ille det går med K.

Det mest rystende jeg har lest, er imidlertid

I straffekolonien'. Da ble jeg virkelig dårlig.

Skrevet

... eh, hva venter dere av en barne-/ungdomsbok i grunnen?

Men jeg leste den da mens jeg fortsatt var ungdom! Og hata den! ;)

Skrevet

Noen bøker må man ha lest før tredressen klapper igjen. Prosessen er en av dem. Da har du ditt på det tørre :)

Vi rystes av umenneskeligheten i Kafkas litteratur og ser bare det forferdelige. Det sies at Kafka og vennene hans lo seg skakke over hvor ille det går med K.

Det mest rystende jeg har lest, er imidlertid

I straffekolonien'. Da ble jeg virkelig dårlig.

Som et apropos: Jeg leste en bok i sommer som heter "Stasiland" av Annna Funder (en dokumentarbok). Det blir litt av Prosessen omsatt til det virklige liv. Den anbefales !

Skrevet

Nei, det skal han ha, King... Ikke mange av bøkene hans som er KJEDELIGE. Grusomme og fryktelig skumle, derimot... :)

Man blir jo helt hektet! Selvom jeg blir så skremt at jeg holder på å pisse på meg, så bare _må_ jeg fortsette ;)

Skrevet

"alle" vennene mine leste den og skrøt den opp i skyene. vel- jeg kom meg altså ikke gjennom.....

men nå skal jeg ligge på sengen og bokstavere meg gjennom en liten artikkel så jeg får både en og to-håndsalfabetet til å sitte skikkelig...

Lykke til da! Øvelse gjør mester ;-)

Driver du med utdannelse i den retningen eller?

Skrevet

En annen oppskrytt poppis-bok er Halvbroren. Gud, den var gørr!

Den har jeg ikke prøvd meg på, og gjør det neppe heller...

Skrevet

Den synes jeg var kjempebra. Kanskje fordi jeg gikk i klassen til Roy Jakobsen og kjente igjen alle personene i boka, både lærere og elever og situasjonene som ble beskrevet.

Gosh, nå fikk jeg altså lyst til å finne den fram fra bokhylla igjen!! :-)

Skrevet

Alexander Kielland Skipper Worse, jeg leste den for noen år tilbake og den bra, men ikke den mest spennende boken jeg har lest.

Kjelland var det, ja!

Godt mulig jeg hadde likt den bedre idag. Når man er 17-18 år er ikke akkurat sånn lektyre det man liker aller best ;-)

Skrevet

Gosh, nå fikk jeg altså lyst til å finne den fram fra bokhylla igjen!! :-)

Du burde lese den andre delen som handler om skoletiden hans. Jeg kjenner igjen alle lærerne, de kule bruker han navn på, de kjipe kaller han noe annet.

Forresten må du lese om tannlegen også :o) Mareritt var det.

Skrevet

Du burde lese den andre delen som handler om skoletiden hans. Jeg kjenner igjen alle lærerne, de kule bruker han navn på, de kjipe kaller han noe annet.

Forresten må du lese om tannlegen også :o) Mareritt var det.

Har boka i bokhylla her, så jeg skal nok ta en titt:-)

Skrevet

Har boka i bokhylla her, så jeg skal nok ta en titt:-)

Alt han skriver er sant, vi hadde det strengt på skolen. Men han sjøl var litt av en rabagast da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...