Gå til innhold

hva er den kjedeligste boka du noen gang har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, det var en morsom vri. Jeg behøver jo ikke å foretrekke å lese barnebøker fordi om jeg leser barnebøker *ler*

Jeg kan til og med ha en mening om barnebøker selv om jeg er voksen. Og det helt uten at horisonten blir kort og snever :-)) Tvert om vil jeg nesten si.

Ok, da misforsto jeg.

Ja, jeg mener jo noe om ei barnebok her, jeg også: Sofies verden. Men tar den for det den er, nemlig ei bok beregnet på barn, ikke på et voksent menneske med bredere språkforståelse, større krav til referanser, tema, fortelleteknikk osv.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

9

• Dorthe

7

• bugge -jenta

6

• kaffepiken

4

Skrevet

Det blir omtrent som når noen (her inne) klaget på Ringenes Herre-filmen, og kritiserte den for at det van urealistisk :-)

"..................................."

Stryk mitt andre innlegg. Ikke vet jeg hva jeg svarte på, og ikke var det mening i det jeg skrev.

Hehe...

Skrevet

Kristen dogmatikk boka - på svensk - på religionsvitenskap grunnfag... gjeeesp ;-)

Skrevet

Den synes jeg var kjempebra. Kanskje fordi jeg gikk i klassen til Roy Jakobsen og kjente igjen alle personene i boka, både lærere og elever og situasjonene som ble beskrevet.

Heia seierherrene og Roy Jakobsen! Bra greier, men hvem er "du" da?? (I boka altså...) Nysjerrig nå :-)

Skrevet

Heia seierherrene og Roy Jakobsen! Bra greier, men hvem er "du" da?? (I boka altså...) Nysjerrig nå :-)

Jeg er faktisk ikke med i det hele tatt.

Skrevet

Professen av Kafka, som en kompis av meg sa en gang. Husker ikke hvor langt jeg kom før jeg ga den opp.

ja den står høyt på lista, men jeg kom meg gjennom hele. Litt stolt over akkurat det. Vanligvis leser jeg aldri skjønnlitteratur som er kjedelig, men jeg hadde bestemt meg for dennne skulle leses. Skjønte ikke en drit heller, men det kan ha sammenheng med totalt manglende oppmerksomhet fra side 20. Ellers var det opplagt at boka ikke kler oversettelse.

Skrevet

Det er to bøker jeg ikke har klart å komme meg igjennom;

"Sofies verden" (Gaarder) - fatter ikke hvordan den kunne bli så populær.

"Gulag-arkipelet" (Solsjenitsyn) - jøye meg det var som å stampe i sirup, progresjonen i boka var nærmest ikke-eksisterende. Ikke rart han trengte jæv... mange sider på verket...

Sofies verden, kom til side 30. Fytti rakkern så pedagogisk korrekt at jeg som lærer ikke holdt det ut...

Skrevet

... eh, hva venter dere av en barne-/ungdomsbok i grunnen?

Jeg elsker bøkene om Harry Potter, så det er noen som klarer å skrive slik at barne- og ungdomsbøker fenger voksne. Det synes jeg ikke Gaarder klarte.

Gjest svaksterk
Skrevet

Sofies verden, kom til side 30. Fytti rakkern så pedagogisk korrekt at jeg som lærer ikke holdt det ut...

hehe... jeg ble heller aldri ferdig med den! :-)

Skrevet

Har du vært borti Terje Ogden da? Atferdsproblemer og sosial kompetanse et eller annet, pluss sikkert alt annet han har skrevet.

Antar at alt fungerer som sovemedisin.

Også borte fra min pensumliste, hurra!

Gjest katlope
Skrevet

Jeg led meg igjennom Kristin Lavransdatter-boka. Kjedelig!

Skrevet

Har du vært borti Terje Ogden da? Atferdsproblemer og sosial kompetanse et eller annet, pluss sikkert alt annet han har skrevet.

Antar at alt fungerer som sovemedisin.

Også borte fra min pensumliste, hurra!

oj han har dukket opp i min pensumliste. Godt å høre at det er andre som har problemer med å lese seg igjennom den boka:)

Skrevet

leste meg igjennom den når jeg var 14, men i dag som 25 åring kan jeg ikke fatte at jeg greide det, eller hva det var med den boka

Skrevet

En bok om gressartenes forplantning på de andalusliske høysletter.

En bok om fotonenes endeløse ferd i det ytre rom.

En bok om en kamelmøkk som tørket og ble til støv i Kalahariørkenen, helt alene i hundrevis av år.

En bok om isen som venter på å få smelte hundrevis av meter under iskalotten på Arktis.

Gjest sussilei
Skrevet

"Beretninger om beskyttelse I" av Erik Fosnes Hansen. Kom aldri gjennom. Gedigen skuffelse siden "Salme ved reisens slutt" var så bra.

Jeg har aldri kommet gjennom Salme ved... til tross for gjentatte forsøk!

Men jeg elsker "Beretninger om Beskyttelse" !!

Så forskjellige er altså vi :)

Gjest Lavransdatter
Skrevet

Javel, hvis du foretrekker å lese barnebøker, er det jo greit.

De fleste voksne leser imidlertig bøker beregnet på voksne. Litt av poenget med å lese er man strekker seg og utvider horisonten.

En god barnebok fenger voksne også. De kan gjerne utvide horisonten.

Skrevet

Hm. Innser at mye av det som blir ramsa opp her har jeg slukt, og lest opptil flere ganger. Men konstaterer også at jeg er i godt selskap om å møte leseveggen med Ringenes herre og Sofies verden. Dostojevskijs Brødrene Karamasov hører til i gjengen. Det verste er at jeg med ujevne mellomrom finner frem bøkene og forsøker å tygge meg igjennom de. Og det er ikke nødvendigvis forfatterne generelt som er vanskelige å lese. Motvilje mot å like det som er allment anerkjent? Vet ikke, men når jeg velger å prioritere husarbeid, DA er det ikke mye jeg klarer å hente fra boka!

Skrevet

Har boka i bokhylla her, så jeg skal nok ta en titt:-)

Jeg holdt på å skrive det samme til deg igår som Dorthe har gjort nå: Start med del 2 hvis du synes første del er tung og traurig. Du kan godt lese dem i feil rekkefølge, eller utelate del 1 totalt.

Jeg klarte å få mannen min til å lese boka på den måten. Jeg visste at han ville like del 2, for han er jevngammel med gutta i boka og har opplevd mye av det samme.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Lykke til da! Øvelse gjør mester ;-)

Driver du med utdannelse i den retningen eller?

Begynte som ren interesse egentlig. Men det er mye, _mye_ mer krevende enn jeg ante. Har såvidt begynt å snuse/ lure litt på å søke meg på UiO og fortsette. Det er kjempegøy når man merker at man kan gjøre seg forstått på et annet språk.

Skrevet

Jeg holdt på å skrive det samme til deg igår som Dorthe har gjort nå: Start med del 2 hvis du synes første del er tung og traurig. Du kan godt lese dem i feil rekkefølge, eller utelate del 1 totalt.

Jeg klarte å få mannen min til å lese boka på den måten. Jeg visste at han ville like del 2, for han er jevngammel med gutta i boka og har opplevd mye av det samme.

Takk for tipset!

Jeg begynte vel på boka det året den kom ut og med noen flere år på baken ser jeg den kanskje på en litt annen måte ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...