Gå til innhold

hva er den kjedeligste boka du noen gang har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte som ren interesse egentlig. Men det er mye, _mye_ mer krevende enn jeg ante. Har såvidt begynt å snuse/ lure litt på å søke meg på UiO og fortsette. Det er kjempegøy når man merker at man kan gjøre seg forstått på et annet språk.

Spennende:-)

Det er nok mange som fåt et aldri så lite "sjokk" når de ser hvor vanskelig det kan være å lære språket. Man ser liksom ikke for seg at det er grammatikk inkludert i et tegnspråk ;-)

Forresten vet jeg ikke om UiO skal ha tegnspråk i år, men det komeer nok tilbake etterhvert!

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

9

• Dorthe

7

• bugge -jenta

6

• kaffepiken

4

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Spennende:-)

Det er nok mange som fåt et aldri så lite "sjokk" når de ser hvor vanskelig det kan være å lære språket. Man ser liksom ikke for seg at det er grammatikk inkludert i et tegnspråk ;-)

Forresten vet jeg ikke om UiO skal ha tegnspråk i år, men det komeer nok tilbake etterhvert!

he he. En ting var glosene. Men grammatikken da du!!! Og TOK!!! Oh my- det ble pugging ja. Men det er så _moro_. Spesielt da jeg skjønte det mannen din sa på tv. Skikkelig kry! Bruker den "oversettingskanalen"på parabolen mye. Den er kjekk. Synd at det bare er tolken man ser, og ikke resten av programmet. Spesielt for ungene må det være kjedelig-ser jeg for meg da.

Skrevet

oj han har dukket opp i min pensumliste. Godt å høre at det er andre som har problemer med å lese seg igjennom den boka:)

Vil du ha et alternativ?

Gitt av min faglærer gjennom mail til meg?

Jeg var så syk en periode når jeg skulle lese denne boka, og spurte om han hadde en som passet bedre for en zombie. Det hadde han, men jeg tror muligens den er så gammel at du må låne den på biblioteket. kanskje? Da kan jeg sjekke opp om det er samme bok vi snakker om også, eksakt tittel. Ogden er en fantastisk foredragsholder visstnok, men skriver slik at hver og en kan miste totalt selvtilliten. Vanskelig og tungt. Det er tross alt hva en sitter igjen med som har betydning.

Vh bugge.

Skrevet

Vil du ha et alternativ?

Gitt av min faglærer gjennom mail til meg?

Jeg var så syk en periode når jeg skulle lese denne boka, og spurte om han hadde en som passet bedre for en zombie. Det hadde han, men jeg tror muligens den er så gammel at du må låne den på biblioteket. kanskje? Da kan jeg sjekke opp om det er samme bok vi snakker om også, eksakt tittel. Ogden er en fantastisk foredragsholder visstnok, men skriver slik at hver og en kan miste totalt selvtilliten. Vanskelig og tungt. Det er tross alt hva en sitter igjen med som har betydning.

Vh bugge.

Hvis du kan komme opp med ett alternativ så er jeg glad for det. Hadde boka på pensum i fjor også men klarte heller ikke da å lese meg igjennom den.

Hvilken foreleser snakker du om? Vet du om han underviser på UIO?

Skrevet

he he. En ting var glosene. Men grammatikken da du!!! Og TOK!!! Oh my- det ble pugging ja. Men det er så _moro_. Spesielt da jeg skjønte det mannen din sa på tv. Skikkelig kry! Bruker den "oversettingskanalen"på parabolen mye. Den er kjekk. Synd at det bare er tolken man ser, og ikke resten av programmet. Spesielt for ungene må det være kjedelig-ser jeg for meg da.

Så moro at du skjønte hva vi sa da:-)

Poenget med tolkekanalen, er at man ma ha tv med bilde-i-bilde-funksjon. Da får man inn både vanlig NRK 1 og NRK-tolking på samme skjerm (men i to bilder). Der lærte du noe nytt ;-)

Skrevet

Hvis du kan komme opp med ett alternativ så er jeg glad for det. Hadde boka på pensum i fjor også men klarte heller ikke da å lese meg igjennom den.

Hvilken foreleser snakker du om? Vet du om han underviser på UIO?

Hei!

Hvis det er boka "Sosial kompetanse og problematferd i skolen", så snakker vi om samme bok.

To andre alternativer; Atferdsproblemer (Petter Aasen, B. Nordtug, S.Ertesvåg, B. Leirvik)

Adferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger.(Nordahl, Sørlie, Manger, Tveit)

Antar at ingen av disse bøkene er spesielt lette heller, men dog....

Nå mangler sikkert kompetansedelen i disse bøkene, så de to siste kapitlene om sosial kompetanse i Ogden sin bok bør sikkert leses. Etter de ti første sidene var de ikke så ille. Ogden skal visst være en veldig flink foredragsholder, men jeg har aldri hatt ham.

Lykke til da.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Så moro at du skjønte hva vi sa da:-)

Poenget med tolkekanalen, er at man ma ha tv med bilde-i-bilde-funksjon. Da får man inn både vanlig NRK 1 og NRK-tolking på samme skjerm (men i to bilder). Der lærte du noe nytt ;-)

A-HA. Bilde i bilde..... Tv'n er vel ny nok til at det burde være det.... Skal prøve å sjekke om det er mulig på min..... DA kommer jeg jo straks litt lenger på vei.

Skrevet

A-HA. Bilde i bilde..... Tv'n er vel ny nok til at det burde være det.... Skal prøve å sjekke om det er mulig på min..... DA kommer jeg jo straks litt lenger på vei.

Jeg tror desverre ikke alle nye TV'er har Bilde-i-bilde-funksjon", men du får sjekke det opp :-)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Jeg tror desverre ikke alle nye TV'er har Bilde-i-bilde-funksjon", men du får sjekke det opp :-)

jeg fant ikke noe, men det gjør jo ikke så mye om jeg ikke får _sett_ ansiktene til våre vakre stortingspolitikere.... Jeg hører jo hva de sier, og det holder. Hvordan de tolker det, det er jo dét som er interessant for meg, så jeg får øvd meg...

Problemet som nybegynner er plassering av ord i setninger, og det å skjønner når de bruker "vanlige" tegn og TOK om hverandre. Men øvelse gjør mester!

Skrevet

jeg fant ikke noe, men det gjør jo ikke så mye om jeg ikke får _sett_ ansiktene til våre vakre stortingspolitikere.... Jeg hører jo hva de sier, og det holder. Hvordan de tolker det, det er jo dét som er interessant for meg, så jeg får øvd meg...

Problemet som nybegynner er plassering av ord i setninger, og det å skjønner når de bruker "vanlige" tegn og TOK om hverandre. Men øvelse gjør mester!

Jepp, det er kun øving, øving og øving som funker - og ikke minst kontakt med døvemiljøet da!

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Jepp, det er kun øving, øving og øving som funker - og ikke minst kontakt med døvemiljøet da!

aaah. Sliter litt med å manne meg opp til å ta en tur på kafeen. Jeg vil jo gjerne bli sett på som en som har genuin interesse for språket og at jeg ikke er der bare for å glane. Men jeg er så redd for at jeg skal måtte stave meg gjennom alt jeg har lyst til å si.... Lurt å ta med penn og en liten blokk sånn i tilfelle jeg står helt dønn fast tror du? For det er vel ikke alle som er racere på munnavlesing heller vil jeg tro?

Skrevet

aaah. Sliter litt med å manne meg opp til å ta en tur på kafeen. Jeg vil jo gjerne bli sett på som en som har genuin interesse for språket og at jeg ikke er der bare for å glane. Men jeg er så redd for at jeg skal måtte stave meg gjennom alt jeg har lyst til å si.... Lurt å ta med penn og en liten blokk sånn i tilfelle jeg står helt dønn fast tror du? For det er vel ikke alle som er racere på munnavlesing heller vil jeg tro?

Tja, noen døve synes det er deilig å bare prate med "sine egne" når de treffes, mens andre døve synes det er kjekt med nye fjes. Ta med deg blokka og dra den fram om det skulle bli nødvendig. Jeg vil tro de fleste døve skjønner deg, kanskje verre for deg å skjønne dem ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...