Gå til innhold

Les og gråt over mishandlede jenter -

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste vil vel rett og slett bla forbli slikt.

Det er best å la forestillingen om vårt lykkelige, flerkulturelle samfunn - beriket og foredlet av somaliere -, forbli ubesudlet.

Det er mye hyggeligere med tråder om trolldeig, makrame og analsex.

Gjest har lest
Skrevet

Det er best å la forestillingen om vårt lykkelige, flerkulturelle samfunn - beriket og foredlet av somaliere -, forbli ubesudlet.

Dessverre har du litt rett i det. Forferdelig å se bildet av jenta som ligger med beina bundet sammen.

Skrevet

Ekstremt grusomt og ondskapsfullt.

Sitat fra tekst under ett av bildene: "R. Elise B. Johansen har ledet myndighetens arbeid mot kjønnslemlestelse i OK-prosjektet. Prosjektets framtid er usikker, det skal nå avvikles, og arbeidet skal spres på ulike departementer."

Etter min mening ansvarspulverisering. Slikt gjør man for at arbeidet mot uvesenet skal stoppes opp. Da er man ikke villig til å bruke penger på å stoppe ulykken. Huff !

Sitat fra en billedtekst: "AVSLØRTE IMAMENE: Somaliske Kadra gikk inn i moskeene med skjult kamera og snakket om omskjæring med imamene for «Rikets tilstand»."

Kadra traff spikeren på hodet. Imamene kunne stoppet uvesenet ved å bruke sin innflytelse. De har mye blod på hendene nå.

Hva man kan gjøre ? Bruke pressen enda mer. Få det frem i lyset enda mer. Press så politikere til kraftigere tiltak mot bla.a. imamer. Jentene må gjennom obligatoriske undersøkelser av helsepersonell. La disse grusomhetene få konsekvenser for foreldreretten.

Skrevet

Ekstremt grusomt og ondskapsfullt.

Sitat fra tekst under ett av bildene: "R. Elise B. Johansen har ledet myndighetens arbeid mot kjønnslemlestelse i OK-prosjektet. Prosjektets framtid er usikker, det skal nå avvikles, og arbeidet skal spres på ulike departementer."

Etter min mening ansvarspulverisering. Slikt gjør man for at arbeidet mot uvesenet skal stoppes opp. Da er man ikke villig til å bruke penger på å stoppe ulykken. Huff !

Sitat fra en billedtekst: "AVSLØRTE IMAMENE: Somaliske Kadra gikk inn i moskeene med skjult kamera og snakket om omskjæring med imamene for «Rikets tilstand»."

Kadra traff spikeren på hodet. Imamene kunne stoppet uvesenet ved å bruke sin innflytelse. De har mye blod på hendene nå.

Hva man kan gjøre ? Bruke pressen enda mer. Få det frem i lyset enda mer. Press så politikere til kraftigere tiltak mot bla.a. imamer. Jentene må gjennom obligatoriske undersøkelser av helsepersonell. La disse grusomhetene få konsekvenser for foreldreretten.

Norge er drit pinglete som ikke setter skarpt søkelys på at dette foregår. Her kan vi lese at nitidig gjennomgang i miljøer og null-toleranse på den juridiske fronten nytter (sitat fra artikkelen):

FOREGANGSKVINNER I FRANKRIKE. I Frankrike vet man mer om utbredelsen av kjønnslemlestelse. Flere små jenter har blødd i hjel etter omskjæring i Paris, og dødsfallene har ført til at forebyggende arbeid er satt i gang. Rettssystemet har behandlet en rekke saker, og det har falt titalls med dommer.

Advokaten Linda Weil-Curiel har vært involvert i over 30 straffesaker knyttet til kjønnslemlestelse. Hun har vunnet alle sakene bortsett fra en.

- Takket være informasjon legene gir til familiene og til rettsapparatet, samt frykten for fengselsstraff, har antallet lemlestinger gått betraktelig ned, sier Weil-Curiel til Dagbladet.no.

Hun samarbeider tett med den franske legen Emmanuelle Piet. I 1986 innførte hun systematiske helseundersøkelser av barns ytre kjønnsorganer på alle helsestasjoner i Saint Denis. På 14 år gikk de fra 100 prosent lemlesting til null. Helsesjekken har vært frivillig, men foreldre må møte opp på helsekontroll for å beholde barnetrygd.

DE ANSVARLIGE STRAFFES. I 1993 fikk en gambisk kvinne ubetinget fengsel i fire og et halvt år for lemlesting av sine to jenter. I 1999 falt dommen mot en malisk kvinne som hadde lemlestet flere hundre jenter i og rundt Paris. Hun ble dømt til åtte års fengsel. Det var et av ofrene som anmeldte både omskjæreren og sin egen mor. Rettsapparatet har også idømt flere foreldre å betale erstatning til døtrene sine.

Skrevet

I motsetning til tidenes bleikeste og uforpliktende 'lov', den s.k. kardemommeloven, hadde Øverland baller nok til å slå imot oss at vi ikke så inderlig vel skal tåle den urett som ikke rammer oss selv.

'Det er best å la forestillingen om vårt lykkelige, flerkulturelle samfunn - beriket og foredlet av somaliere -, forbli ubesudlet.'

Jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om 'berikelser' - bortsett fra de mange retoriske springskallene fra høyresiden. Det er litt sånn å tillegge motstanderen noe, for så å kritisere det...

'Det er mye hyggeligere med tråder om trolldeig, makrame og analsex.'

Sistnevnte emne står vel faretruende nær i ferd med å sprenge kapasiteten i herværende forum.

Og ja, jeg brå-forbannet-mandags-våknet av artikkelen. Jeg vet ikke hva jeg skal si til at jeg er født og lever i et land der kjendissladder, bensinpriser og trynetillegg i valgkampen er det håtte.

Skrevet

Norge er drit pinglete som ikke setter skarpt søkelys på at dette foregår. Her kan vi lese at nitidig gjennomgang i miljøer og null-toleranse på den juridiske fronten nytter (sitat fra artikkelen):

FOREGANGSKVINNER I FRANKRIKE. I Frankrike vet man mer om utbredelsen av kjønnslemlestelse. Flere små jenter har blødd i hjel etter omskjæring i Paris, og dødsfallene har ført til at forebyggende arbeid er satt i gang. Rettssystemet har behandlet en rekke saker, og det har falt titalls med dommer.

Advokaten Linda Weil-Curiel har vært involvert i over 30 straffesaker knyttet til kjønnslemlestelse. Hun har vunnet alle sakene bortsett fra en.

- Takket være informasjon legene gir til familiene og til rettsapparatet, samt frykten for fengselsstraff, har antallet lemlestinger gått betraktelig ned, sier Weil-Curiel til Dagbladet.no.

Hun samarbeider tett med den franske legen Emmanuelle Piet. I 1986 innførte hun systematiske helseundersøkelser av barns ytre kjønnsorganer på alle helsestasjoner i Saint Denis. På 14 år gikk de fra 100 prosent lemlesting til null. Helsesjekken har vært frivillig, men foreldre må møte opp på helsekontroll for å beholde barnetrygd.

DE ANSVARLIGE STRAFFES. I 1993 fikk en gambisk kvinne ubetinget fengsel i fire og et halvt år for lemlesting av sine to jenter. I 1999 falt dommen mot en malisk kvinne som hadde lemlestet flere hundre jenter i og rundt Paris. Hun ble dømt til åtte års fengsel. Det var et av ofrene som anmeldte både omskjæreren og sin egen mor. Rettsapparatet har også idømt flere foreldre å betale erstatning til døtrene sine.

Du er inne på noe meget viktig. Bruk av rettsapparatet fullt ut betyr meget.

Hvis man gir seg til å skjære bort kroppsdeler på andre mennesker (og spesielt barn) vil jeg tro det kvalifiserer til adskillig mange år bak murene. I vår politiske korrekthet har vi bestemt at maks straff for slikt mishandling i Norge er 3 år. Slik sender vi ut helt gale signaler.

Får somaliere og andre fra risikoområder skikkelig informasjon når de kommer til Norge? Får de krystallklar melding om nulltoleranse? Neppe.

Et tiltak som ble diskutert for en tid tilbake var tvungen underlivsundersøkelse av unge jenter fra risikoland. Kulturrelativistene mente at da måtte alle jenter (også norske) undersøkes på samme måte.

Og slikt kokte det hele bort i kålen og man sikret at lemlestelsen kan fortsette uten særlig risiko for gjerningsmenn og -kvinner.

Skrevet

I motsetning til tidenes bleikeste og uforpliktende 'lov', den s.k. kardemommeloven, hadde Øverland baller nok til å slå imot oss at vi ikke så inderlig vel skal tåle den urett som ikke rammer oss selv.

'Det er best å la forestillingen om vårt lykkelige, flerkulturelle samfunn - beriket og foredlet av somaliere -, forbli ubesudlet.'

Jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om 'berikelser' - bortsett fra de mange retoriske springskallene fra høyresiden. Det er litt sånn å tillegge motstanderen noe, for så å kritisere det...

Sistnevnte emne står vel faretruende nær i ferd med å sprenge kapasiteten i herværende forum.

Og ja, jeg brå-forbannet-mandags-våknet av artikkelen. Jeg vet ikke hva jeg skal si til at jeg er født og lever i et land der kjendissladder, bensinpriser og trynetillegg i valgkampen er det håtte.

"Berikelse" er nevnt i regjeringens samarbeidserklæring som førende for vår innvandringspolitikk.

Så det er ikke helt borte, men artikler som den i Dagbla er jo med på å nyansere "berikelsen" noe.

Skrevet

Du er inne på noe meget viktig. Bruk av rettsapparatet fullt ut betyr meget.

Hvis man gir seg til å skjære bort kroppsdeler på andre mennesker (og spesielt barn) vil jeg tro det kvalifiserer til adskillig mange år bak murene. I vår politiske korrekthet har vi bestemt at maks straff for slikt mishandling i Norge er 3 år. Slik sender vi ut helt gale signaler.

Får somaliere og andre fra risikoområder skikkelig informasjon når de kommer til Norge? Får de krystallklar melding om nulltoleranse? Neppe.

Et tiltak som ble diskutert for en tid tilbake var tvungen underlivsundersøkelse av unge jenter fra risikoland. Kulturrelativistene mente at da måtte alle jenter (også norske) undersøkes på samme måte.

Og slikt kokte det hele bort i kålen og man sikret at lemlestelsen kan fortsette uten særlig risiko for gjerningsmenn og -kvinner.

Det er utrolig at norske myndigheter, domstoler og helse/sosialsektoren fortsatt har problemer med å få ut fingeren.

'Hvis man gir seg til å skjære bort kroppsdeler på andre mennesker (og spesielt barn) vil jeg tro det kvalifiserer til adskillig mange år bak murene.'

Normalt vil jo det å kutte i vitale deler på ungene sine kvalifisere til lukket avd for livstid, minst.

'I vår politiske korrekthet har vi bestemt at maks straff for slikt mishandling i Norge er 3 år. Slik sender vi ut helt gale signaler.'

Straffen høres latterlig lav ut. Men jeg er ikke så sikker på at den innebærer gale signaler. Omskjæringsutøverne er jo ikke vinningskriminelle om du forstår meg rett, men foreldre m/slekt og barberblad-koner som aldri har visst om annet. Trusselen om tre års fengsel for noe de ser på som en vanlig skikk, tror jeg nok oppleves som rystende nok.

'Et tiltak som ble diskutert for en tid tilbake var tvungen underlivsundersøkelse av unge jenter fra risikoland. Kulturrelativistene mente at da måtte alle jenter (også norske) undersøkes på samme måte.'

Ja, det er stusselig at det skal strande slik. Er det virkelig noe problem å si: 'Vi skal komme kjønnslemlestelse til livs, og undersøker derfor alle jenter med opprinnelse fra land *det* og *det*.

Skrevet

"Berikelse" er nevnt i regjeringens samarbeidserklæring som førende for vår innvandringspolitikk.

Så det er ikke helt borte, men artikler som den i Dagbla er jo med på å nyansere "berikelsen" noe.

Ok, det visste jeg ikke.

Men vi kan jo ikke skjære alle fra ikke-Norge over et og samme blodige kjønn (om du tilgir den makabre, men nærliggende billedbruken).

Skrevet

"I motsetning til tidenes bleikeste og uforpliktende 'lov', den s.k. kardemommeloven, hadde Øverland baller nok til å slå imot oss at vi ikke så inderlig vel skal tåle den urett som ikke rammer oss selv."

Enig. Noe rart skjer her på berget. Å kritisere "resultater" fra kulturelle "utvekster", som f.eks. kjønnslemlestelse, er politisk ukorrekt. Da blir man med en gang plassert på ytre høyre side, degradert for all troverdighet og synker 2 meter i altelse. Skal pressefolkets overordnede mål om flerkulturell hedonistisk pluralisme overstyre rettsikkerheten til de misbrukte jentene, er pressefolket ikke et hår bedre enn imamene.

"Jeg har aldri lest eller hørt noen snakke om 'berikelser' - bortsett fra de mange retoriske springskallene fra høyresiden. Det er litt sånn å tillegge motstanderen noe, for så å kritisere det..."

Akkurat.

"'Det er mye hyggeligere med tråder om trolldeig, makrame og analsex.'

Sistnevnte emne står vel faretruende nær i ferd med å sprenge kapasiteten i herværende forum."

Hehe. Du er vittig. Akkurat da jeg skulle skrive svar deg, kom feilmeldingen: "Internal server error " !

"Og ja, jeg brå-forbannet-mandags-våknet av artikkelen. Jeg vet ikke hva jeg skal si til at jeg er født og lever i et land der kjendissladder, bensinpriser og trynetillegg i valgkampen er det håtte. "

Folk som finner på tåpelige unnskyldninger for å la være å hjelpe de som lider tross muligheter, irriterer meg grenseløst. Er unnskyldningene kurturrelativisme eller PK oppfatninger eller andre former for rasjonalisering, blir det bare enda verre.

Skrevet

Jeg finner ikke ord for hvor grusomt jeg syns dette er!!

Men hva skal man som privatperson gjøre da? Politiet henlegger jo bare sakene som kommer inn "etter bevisets stilling". Det er tydelig at dette er et tema som verken myndigheter eller andre har lyst til å ta tak i. Det er et fint tema å debattere og ta offentlig avstand fra, men når det kommer til å skulle gjøre noe, er det tydeligvis forferdelig vanskelig.

Det første som burde skje er at utøverne av denne bestialske skikken straffeforfølges, og at barnevernet tar over omsorgen for barna - på lik linje med annen barnemishandling. Eller er jeg på viddene her?

Det er vel ingen som tør anmelde noe som helst hvis de ikke har tillit til at påtalemyndighetene gidder å følge opp saken.

Skrevet

Helt fryktelig. Så grusomt. Dette må stoppes! Fatter de ikke at de ødelegger jentene sine?!!!! Og det er kvinnene selv som gjør det på sine barn....

Skrevet

Helt fryktelig. Så grusomt. Dette må stoppes! Fatter de ikke at de ødelegger jentene sine?!!!! Og det er kvinnene selv som gjør det på sine barn....

Er det slik å forstå at du (og kanskje andre her) ikke har kjent til denne skjendingen tidligere?

Skrevet

Er det slik å forstå at du (og kanskje andre her) ikke har kjent til denne skjendingen tidligere?

Nei, jeg vet om det, men som med så mye annet, "glemmer" jeg det i hverdagen. Bildet av jenta med sammenbundne bein var forferdelig. Jeg klarer ikke å ta all verdens vonde ting innover meg til daglig.

Det har begynt to somaliske barn i barnehagen til jenta mi. Jeg tenker jo omskjæring når jeg ser dem. Er jeg dømmende da? Kjenner dem ikke i det hele tatt.

Skrevet

Nei, jeg vet om det, men som med så mye annet, "glemmer" jeg det i hverdagen. Bildet av jenta med sammenbundne bein var forferdelig. Jeg klarer ikke å ta all verdens vonde ting innover meg til daglig.

Det har begynt to somaliske barn i barnehagen til jenta mi. Jeg tenker jo omskjæring når jeg ser dem. Er jeg dømmende da? Kjenner dem ikke i det hele tatt.

Dømmende?

Enten er de allerede mishandlet, eller så blir de det i alle fall.

Sosialeteten i kommunene burde selvsagt meldt fra til foreldrene om at jenter fra høyrisikoland (Somalia) vil bli undersøkt på et senere tidspunkt og at mishandling vil bety 10 år i fengsel, og deretter på trynet ut av landet.

Nulltoleranse er tvingende nødvendig.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Ja jeg leste artikkelen, og satt igjen og lurte på hva/hvor man kan gjøre for å støtte kampen mot overgrepene!?

Skrevet

Dømmende?

Enten er de allerede mishandlet, eller så blir de det i alle fall.

Sosialeteten i kommunene burde selvsagt meldt fra til foreldrene om at jenter fra høyrisikoland (Somalia) vil bli undersøkt på et senere tidspunkt og at mishandling vil bety 10 år i fengsel, og deretter på trynet ut av landet.

Nulltoleranse er tvingende nødvendig.

Godt mulig du har rett. Det burde jo være viktigere å redde disse jentene fra mishandling enn å fokusere på at det muligens ikke er politisk korrekt å "henge ut" en spesiell nasjonalitet i forhold til påbudt helseundersøkelse.

Og - ja - straffen for dette burde være betraktelig høyere enn tre år.

Skrevet

Ja jeg leste artikkelen, og satt igjen og lurte på hva/hvor man kan gjøre for å støtte kampen mot overgrepene!?

Ved få politikere i tale ved hjelp av pressen. De er for unnfalne. Med ett unntak vil _ingen_ partier gjøre noe. Ikke ment som partireklame fra meg, men bare se

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article446367.ece

"Frp fremmet forslet i Stortinget, men fikk ingen støtte. "

For dårlig av politi å henlegge på grunn av bevisets stilling. Samme tåpligheter fra leger som vegrer seg for undersøke mulige ofre:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article400993.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...