Kasse1365380898 Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Er 30 år, ingen barn, fast partner. Har fått påvist to muskelknuter på rundt 5 cm, vet ikke hvor i/på livmoren de sitter. Har merket gradvis økning i mennsmengde og lengde, og ble derfor undersøkt der knutene ble sett på ultralyden. Sluttet på p-pillene (Marvelon) etter legebesøket da legen anbefalte at vi tenkte på å få barn nå. Første mensen etter pille-stoppen Kom nyaktig etter 28 dager, men var veldig ustabil og varte totalt rundt 14 dager. Var 5-6 dager med vanlig mens, så kunne det stoppe en dag for plutselig å komme en kraftig blødning. Sånn holdt det på noen ganger til det til slutt stoppet. Da neste mens startet fikk jeg litt panikk da jeg oppdaget at mensen etter dette ville komme midt i badeferien min. Jeg begynte da på et brett med p-piller og tok nesten to brett etter hverandre til ferien var ferdig. I løpet av det siste brettet hadde jeg flere dager med brunlig utflod som kom og gikk. Jeg brukte Trionetta tidligere, men etter noen mnd begynte mensen å komme et par dager før brettet var ferdig. Så byttet jeg til Marvelon og etter noen mnd skjedde det samme her også, mensen kom noen dager før pillebrettet var ferdig. For en uke siden fikk jeg mensen etter å ha sluttet på pillene to dager før. De første 4 dagene var det lite blødning til meg å være. Så i går formiddag fikk jeg kraftige blødninger med mye koagler/levret blod. Måtte hele tiden holde meg i nærheten av toalettet. Jeg har tatt cyclokapron, men likevel kraftig blødning. Et par gagner i løpet av kvelden minsket det litt, for så å ta seg opp igjen. I morges var det like kraftig og jeg ble hjemme fra jobben. Nå har det avtatt veldig, men jeg er veldig nervøs for at det tar seg opp igjen. Er litt i tvil om hva jeg bør gjøre, vente og se eller gå til legen? Jeg er jo klar over at man med muskelknuter ofte får kraftige blødninger, men det har ikke vært så ille som med denne. Vanligvis varer et kanskje en time eller to. Jeg skulle også gjerne vite litt mer om muskelknuter, hvorfor blødningene øker, hvordan det er i forhold til graviditet, behandling osv. Har ikke startet med p-pillene igjen, da det bare vare en ferie-pause. Kan også nevne at jeg tidligere har prøvd å bare fortsette med nytt brett (Marvelon) for å unngå blødning, men har bare en gang klart å bruke to brett etter hverandre før det kom blødning.Kan også nevne at jeg er litt øm i magen som jeg pleier ved mensen.Håper dette ikke ble altfor rotete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196158-bl%C3%B8dning-muskelknuter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 P-pille vil redusere blødningsmengden, så de er naturlig at det øker, og ekstra mye hvis du også har muskelknuter. Du kan utsette menstruasjon med Marvelon, men det går ikke alltid med Trionetta som inneholder ulike hormonkonsentrasjoner. Har du tatt Cyklokapron i tilstrekkelig mengde? 2-3 tabletter 3-4 ganger daglig. Ta høyeste dose hvis det øker med blødning, effekten kommer ganske fort. Muskelknuter er godartede svulster av muskelvev som kan sitte utenpå livmoren, inn mot bukhulen, og da har de vanligvis ikke betydning. Muskelknuter som sitter i veggen av livmoren eller inn i livmorhulen kan ofte gi rikeligere blødninger. Noen har problem med å bli gravid, noen lettere for å abortere, enkelte må ha keisersnitt da muskelknutene kan hindre fødselspassasje. Noen knuter vokser i løpet av svangerskapet, de fleste blir uendret, noen kan gi smerter. I mange tilfeller blir det ikke problemer. Det er ikke til å forutsi hvordan utviklingen skjer. Man kan operere muskelknuter bort, men det er stor risiko for at de kommer tilbake. Få henvisning til gynekolog vor vurdering. Du kan jo ikke gå på p-pille hvis du ønsker å bli gravid. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196158-bl%C3%B8dning-muskelknuter/#findComment-1375381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.