Gå til innhold

Dilemma

Gjest KariKruskakli

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har en grei venninne, og hun har en snill sønn. Han er 6 år.

Men den snille sønnen hennes er av den typen som "feier ned" alt som står i veien for han;) Han er stor, tung og har vanskeligheter med motorikken. I tillegg skal han ta på alt.

Han rett og slett går rett på møbler og alt. Han ser f.eks ikke at det står et bord der han må passere i rundt. Han SKAL FREM han og går rett på.Dette fører jo til at det ikke er så mye som får stå i fred her i huset. Han river med seg det meste, og slår om seg med kjepper han finner.

Det er koselig når de kommer, men puster lettet ut når de drar.

Nå er det slik at venninnen min er en veldig avslappet person. Hun er ikke "så nøye på det" for å si det slik.

Dette fører til litt av hvert. I fjor sommer fant han et malingsspann i garasjen. Da ble garasjevinduet vårt og trappa vår, klint til med maling. Resten av det som var igjen av spannet ble heldt i badebassenget til minstemor.

Gutten har kjempekrefter, og sist greide han å dra frem en tung kommode og en tung amerikakoffert, over parketten. Han skulle bare lete etter noe han mistet han;) Han er jo sjarmerende på et vis da, men må følges med hele tiden, noe foredrene ikke gjør.

Dette fører til at når gutten er her og f.eks har hendene full av ketshup, så blir han ikke vasket. Han jumper bare rett opp i møblene, med ketshup på.

Ok, jeg er jo ops på det nå, så jeg tar han med på badet og vasker han selv jeg. Trodde kanskje venninnen min ville "ta et hint",når hun ser at jeg vasker han, men det gjør hun ikke.

Dette er greit nok så lenge han er her. Jeg kan ha en viss kontroll.

Men nå er saken den at jeg har pusset opp et sommerhus, og alt er hvitt der, og det er masse glass og ting som står fremme.

Og så kommer spørsmålet jeg ikke greier å vri meg unna: Kan vi få låne huset av og til?

Huff, jeg vil ikke være fisefin. Men jeg er redd, eller jeg vet med sikkerhet, at når jeg da kommer dit etter at de har vært der, kan jeg regne med med sikkerhet at det både er rot og griseri og at ting er ødelagt.

Hva pokker gjør jeg da? Jeg har allerede sagt at ja det er jo greit. Men uææææææ, jeg vil ikke. Synes det er så vanskelig. Hun er en god veninne, og hun vet at brødrene mine allerede har fått nøkkel til huset og kan bruke det så mye de vil.

Skrevet

Synes det er stor forskjell på brødre og venninne, og jeg skjønner godt du synes det er slitsomt å ha de på besøk..

får håpe det kommer noen med noen gode grunner her:)

Skrevet

Hva med å si at i år så har vi bestemt oss for å ikke leie ut til andre enn familien? Hun kan jo tro at hele familien har blitt enige om det. Kanskje litt vanskelig hvis du allerede har sagt ja? Og har de lagt store planer for ferien eller er det bare tilfeldige dager de har tenkt til å leie feriehuset?

hvis du ikke kan vri deg unna at de kommer, hva med å skrive opp noen husregler? Virker kanske litt firkantet, men kanskje det må til for at hun skal forstå hintet og kanskje blir hun så bekymret at hun skjønner at hun ikke har noe der å gjøre sammen med sønnen?

ikke så lett det der. Men du står fritt til å si nei til utleie.Det er ditt sommerhus og de har ikke krav på eller bli fornærmet hvis de ikke får leie det i år

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hva med å si at i år så har vi bestemt oss for å ikke leie ut til andre enn familien? Hun kan jo tro at hele familien har blitt enige om det. Kanskje litt vanskelig hvis du allerede har sagt ja? Og har de lagt store planer for ferien eller er det bare tilfeldige dager de har tenkt til å leie feriehuset?

hvis du ikke kan vri deg unna at de kommer, hva med å skrive opp noen husregler? Virker kanske litt firkantet, men kanskje det må til for at hun skal forstå hintet og kanskje blir hun så bekymret at hun skjønner at hun ikke har noe der å gjøre sammen med sønnen?

ikke så lett det der. Men du står fritt til å si nei til utleie.Det er ditt sommerhus og de har ikke krav på eller bli fornærmet hvis de ikke får leie det i år

Jeg sa jeg ja, fordi spørsmålet kom så bardust på meg, og jeg greide ikke å komme med noen god unnskylding heller. Greier ikke komme på noe nå i ettertid heller.

De har nok tenkt å ta noen helgeturer til Sverige for å handle av og til tenker jeg, og vil låne huset i den forbindelse.

Tror ikke det var ferien de tenkte på.

Jeg er redd hun vil bli kjempefornærmet om jeg sier det som det er, og husregler tror jeg hun glatt vil overse. Men kan jo prøve.

Er det frekt å si at de kan ligge i uthuset (det skal bli gjestesenger der), og ellers stenge hovedhuset. Da kan de i såfall bare bruke utedoen. Kanskje ikke noe hyggelig av meg det heller?

Skrevet

Han høres jo ut som en middels bulldoser omtrent... ("Hun ser ut som en liten traktor og heter Gunn...")

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde lånt ut noe sommerhus til dem - kort og godt. Det er lov å si at:"Beklager, men vi låner ikke bort sommerhuset til andre enn familien". Blir hun sur for det så har hun korte sosiale antenner.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Han høres jo ut som en middels bulldoser omtrent... ("Hun ser ut som en liten traktor og heter Gunn...")

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde lånt ut noe sommerhus til dem - kort og godt. Det er lov å si at:"Beklager, men vi låner ikke bort sommerhuset til andre enn familien". Blir hun sur for det så har hun korte sosiale antenner.

Jeg tror hun blir sur, skjønner du. Hun har ikke så god selvtillit, og jeg hører henne stadig vekk kritisere andre som har fornærmet henne. Så hun er en jeg må være veldig forsiktig med.

Huff, det er vanskelig.

Sikkert ikke pent av meg å si om sønn til en venninne, men bulldoser var et treffende ord å bruke på han.

Men han er jo bare snill da stakkars, og vet jo ikke hvordan han virker på andre. Finnes ikke noe vondt i han.

Skrevet

Bare si i en tilleggsetning at "selvfølgelig skal det være like rent når man drar som når man kommer"... Eller si det som det er, det er ikke et sted som egner seg for grisete barn. ;)

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Fortell dama sannheta. På en litt forsiktig måte.

Og si at de godt kan få låne, men at de må ha litt respekt for deres ting, og at det er viktig for dere!

Tåler de ikke det, så får det heller være med hele dama.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Bare si i en tilleggsetning at "selvfølgelig skal det være like rent når man drar som når man kommer"... Eller si det som det er, det er ikke et sted som egner seg for grisete barn. ;)

*LOL*

Da mister jeg garantert en venninne;)

Skrevet

Jeg sa jeg ja, fordi spørsmålet kom så bardust på meg, og jeg greide ikke å komme med noen god unnskylding heller. Greier ikke komme på noe nå i ettertid heller.

De har nok tenkt å ta noen helgeturer til Sverige for å handle av og til tenker jeg, og vil låne huset i den forbindelse.

Jeg er redd hun vil bli kjempefornærmet om jeg sier det som det er, og husregler tror jeg hun glatt vil overse. Men kan jo prøve.

Er det frekt å si at de kan ligge i uthuset (det skal bli gjestesenger der), og ellers stenge hovedhuset. Da kan de i såfall bare bruke utedoen. Kanskje ikke noe hyggelig av meg det heller?

nei jeg synes det er ganske så generøst av deg å tilby dem å bruke utehuset jeg. Hvis hun bare driter i husregler, da kan hun drite i utedassen også synes jeg :)

Hvis hun er en slik person, så har hun bare godt av at noen setter grenser for henne

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Egentlig bør hun bare være glad om hun får låne uthuset i det hele tatt

Gjest KariKruskakli
Skrevet

nei jeg synes det er ganske så generøst av deg å tilby dem å bruke utehuset jeg. Hvis hun bare driter i husregler, da kan hun drite i utedassen også synes jeg :)

Hvis hun er en slik person, så har hun bare godt av at noen setter grenser for henne

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Egentlig bør hun bare være glad om hun får låne uthuset i det hele tatt

*LOL*

Da tror jeg at jeg prøver meg på det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Fortell dama sannheta. På en litt forsiktig måte.

Og si at de godt kan få låne, men at de må ha litt respekt for deres ting, og at det er viktig for dere!

Tåler de ikke det, så får det heller være med hele dama.

Jeg tror jeg skal tilby dem uthuset.

Jeg kan ikke miste henne.

Vi er sammen med dem MYE, og det vil bli stusselig uten dem også.

Skrevet

Jeg blir litt provosert av dette, jeg. Denne venninnen din har usannsynlig lite sosiale antenner. Jeg hadde sagt det akkurat som det var, på en grei måte. Er hun en god venninne, burde hun jo takle det.

Vet at det er lettere sagt enn gjort, men...

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Du har allerede sagt ja til at de kan låne det. Så det er litt sent å gjøre noe med det nå...

Men du bør si noe. Er dere nære, så er dere nære. Men du kan jo velge dine ord litt med omhu da. Og måten du fremlegger det på. F.eks: Du Kari, du vet at du er en av minne aller nærmeste venninner. Vi kjenner hverandre godt ikke sant? Da vet du også at jeg er opptatt av at det skal være ryddig og rent rundt meg, og Fredrik er jo bare seks år, så det kan være vanskelig for ham å huske selv. Det er _så_ koselig at dere vil låne sommerhuset vårt, jeg håper dere kommer til å kose dere _masse_ der, men jeg må gjøre deg oppmerksom på at det er veldig mye hvitt og lyse farger der, så jeg håper du følger ekstra nøye med Fredrik så ikke det blir flekker og søl. Hvis det skulle skje en ulykke har jeg kluter og bøtte der og der... osv osv.

Hvis hun har lav selvtillit, så avslutt med noe positivt. Det gjør "kritikken" lettere å svelge. F.eks, jeg vil at du skal kose deg der, du er en god venninne, så jeg håper du vil trives.

Skrevet

Skjønner at dette ikke er lett, og jeg ville garantert syntes at dette var vanskelig selv!!

Jeg må bare si at jeg er sjokkert over denne dama, både fordi hun da ikke følger med på sønnen og ikke tar hintet (som at du vasker ham), men jeg synes også det er utrolig frekt å be om å få låne folks hytter/sommerhus!

Det kunne ikke falt meg inn i tussmørke å be noen andre enn foreldrene våre om det!

Makan!

Skrevet

Det er ikke frekt så lenge det er såpass utstyrt at de kan få spist, vasket seg osv.

Si at dere ikke har gjester i hovedhuset når dere ikke er der selv. Du får heller invitere dem en gang du selv er til stede og kan overvåke litt.

Jeg synes uansett det er litt på kanten å be om å få låne noens sommerhus når de selv ikke er der (nærmeste familie unntatt).

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke frekt så lenge det er såpass utstyrt at de kan få spist, vasket seg osv.

Si at dere ikke har gjester i hovedhuset når dere ikke er der selv. Du får heller invitere dem en gang du selv er til stede og kan overvåke litt.

Jeg synes uansett det er litt på kanten å be om å få låne noens sommerhus når de selv ikke er der (nærmeste familie unntatt).

Det er nok fordi vi kjenner dem veldig godt, og tilbringer ofte helgene sammen. Drar på sydenturer sammen osv osv.

Det er forresten et tekjøkken i uthuset.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg blir litt provosert av dette, jeg. Denne venninnen din har usannsynlig lite sosiale antenner. Jeg hadde sagt det akkurat som det var, på en grei måte. Er hun en god venninne, burde hun jo takle det.

Vet at det er lettere sagt enn gjort, men...

Jeg tror nok ikke det er viljen det skorter på, men evnen.

Hun bryr seg ikke om å ha det pent og ordentlig. Ser ikke slikt så godt. Du hadde skjønt det visst du hadde tatt en tur hjem til dem;)

Men bevares jeg har 3 unger selv, og jeg er ikke slik at jeg må ha det prikkfritt til enhver tid.Rot kan jeg tåle. De er ikke bare til pynt ungene mine heller;)

Brødrene mine (som får låne hytta) har også barn.

Men han gutten her tar liksom "kaka" i forhold til alle barn jeg kjenner.

Jeg er redd for at ting skal bli ødelagt, og at det skal bli griset til på en slik måte at det er vanskelig å gjøre noe med.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Skjønner at dette ikke er lett, og jeg ville garantert syntes at dette var vanskelig selv!!

Jeg må bare si at jeg er sjokkert over denne dama, både fordi hun da ikke følger med på sønnen og ikke tar hintet (som at du vasker ham), men jeg synes også det er utrolig frekt å be om å få låne folks hytter/sommerhus!

Det kunne ikke falt meg inn i tussmørke å be noen andre enn foreldrene våre om det!

Makan!

hvorfor er det frekt (spør ikke spydig nå alts!!)? Jeg er vant til i vennekretsen at vi kan låne og låne bort alt mulig jeg. Alt fra leilghet/ hus, til sykler/ bil/ klær og penger. Syns det er deilig og fritt.

Skrevet

Du har jo dessverre allerede sagt ja! Understrek iallefall overfor henne at hus og innbo må være i samme stand når de drar derfra. Ting må renses eller i verste fall erstattes med nytt.

Si at siden det er helt nytt så er de nøyere der enn hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...