Gå til innhold

studere i utlandet...

Anbefalte innlegg

Gjest intimitt
Skrevet

er ferdig med vidergående skole nå, og er usikker på hva jeg vil videre..

har lyst å reise, men er samtidig ganske redd for det nye og ukjente, er litt sjenert og tanken på å skulle dra ut i den store verden "alene", er litt skummel, samtidig som det er veldig fristende å komme seg bort litt,kan jo bli både interessant, moro og lærerikt.

har tenkt litt på cuba eller brasil, studiet jeg har sett på varer ikke mer enn 3-4 mndr tror jeg..etter jul da. i brasil har de ett studie som jeg synes høres interessant ut, noe journalistikk og fotogreier..mens Cuba har jeg lyst å reise til mest pga. dirty dancing..har hatt såå lyst til å dra dit etter jeg så den filmen:) har noen erfaringer med disse landene, eller noe lignende? har lyst til å gjøre dette for å oppleve noe, få studiepoeng, ha det gøy og samtidig lære noe.. men er så usikker..dyrt er det jo også.

hva om jeg ikke trivest, eller det er mye jeg ikke forstår,jeg ikke blir kjent med folk osv... men dette kan nok gi meg erfaringer jeg kan ta med videre, og det kan bli en opplevelse for livet..mange drar jo for å studere i utlandet, må jo være en grunn til det...

jeg er 19 forresten, og litt usikker på hva jeg vil bli osv.. noen som har noen råd til hva jeg bør gjøre?

Gjest reiseglad jente
Skrevet

Prøv! Om du ikke trives så var det jo ikke så lenge studiet varte. Og du opplever uansett mye og får erfaringer. Reis! Om du vil reise i tryggere rammer kan du f.eks. være au pair. Jeg kjenner noen som studerte i Australia og noen i Danmark.

Skrevet

Grip sjansen nå mens du har den, snart sitter du er med både kjæreste og barn, og da er det for sent.

Om du blir kjent med noen kommer vel mye an på deg selv, du kan ikke vente at folk skal komme løpende til deg, er du åpen og mottakelig går det nok bra, det er sikkert andre og som kommer for å ta det studiet som ikke kjenner noen, bli kjent og utforsk stedet sammen.

Jeg gikk et år på skole i utlandet da jeg var 19, og har aldri angret et sekund, selv om jeg led de samme kvalene som deg før jeg dro.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg ville ikke reist til utlandet før du har studert i hvert fall et semester i Norge, helst to.

Det tar litt tid å komme inn i universitetslivet og å få riktige studievaner. De som reiser til utlandet uten erfaring får ikke alltid like mye faglig utbytte av det.

I mange fag er det vanlig å reise ut 3. og/eller 4. semester.

Skrevet

Dersom du er veldig usikker på hva du vil bli, bør du egentlig heller jobbe et par år først, for husk at studielån må betales tilbake og det er veldig praktisk å studere noe som fører til at du faktisk får en jobb etter studiene...kjedelig og fornuftig javel, men slik er jo engang livet:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...