Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gleder meg :-)

Min samboer har nedsatt sædkvalitet. Han skal ta en ny test om 2 mnd for å se om den er blitt bedre. Legen vår sa at verken trening eller kosthold vil ha noe å si om den bedres eller ikke. Vi må bare vente å at en ny genersajon med celler skal komme. Dersom den ikke blir det skal vi ta prøverør. I mellomtiden skal jeg gå på Pergotime for å øke sjansen. Spørsmål: Finnes det noe i det hele tatt som kan øke kvaliteten på cellene hans? Noe annet vi kan gjøre (stillinger etc)?

Det er ingenting i veien med meg. Hvordan er sa sjansene for å lykkes på prøverør? Er det større sjanse nå enn det hadde vært dersom det var meg det var nedsatt fruktbarhet hos?

Noen erfaringer der ute?? Helst positive, det er det jeg trenger akkurat nå... :-)

Takk alle sammen !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196231-nedsatt-s%C3%A6dkvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke til !

Vi hadde også dette problemet for 11 år siden. (har to barn idag :o) )

Da ble mannen min satt på en "hestekur" av penicilin, for å utelukke at han hadde nedsatt kvalitet pga en eller annen infeksjon.

Dette var i april, i september lyste det to streker på ClearBlue-testen :o), vi hadde da prøvd i 5 år.

Må samtidig si at vi da stod på venteliste til prøverørsbefruktning, så kanskje det også hadde noe å si, at vi hadde "roet" oss ned med at vi måtte få hjelp til å bli gravide.

Kjerringråd:

Vitaminer som inneholder sink og folat (folsyre):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11872201&dopt=Abstract

Ikke bli for varm nedentil, få på ham boxershorts i stedet for trange truser og unngå altfor trange bukser

Stump røyken og ikke overdriv alkoholinntaket

Sjekk at han ikke går med en infeksjon (det har vel legen gjort)

Hormonkur _kan_ hjelpe for noen, men det er mange måter å ha nedsatt kvalitet på - få celler, dårlige svømmere, abnorme celler osv.

Sædkvalitet er ingen konstant størrelse. Det er mange som har fått den diagnosen som har blitt gravide med tiden. Vår yngste er avlet mot alle odds og sædprøver. Når han er trassig, hender det jeg minner meg selv om at han er resultatet av den ene som sto løpet helt ut :-)

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Det finnes ikke noe som kan direkte kan bedre sædcellene, men noe som kan redusere kvaliteten. Røking er ikke bra, og visse medisiner kan påvirke. Stillinger, pute under baken hjelper ikke. Samleie 2-3 ganger i uken fra du begynner med pergotime-tablettene. Man kan ikke frikjenne deg helt før man ev har utført laparoskopi (sett inn i magen med et kikkertinstrument). Det kan være mange årsaker til ufruktbarhet hos kvinner hvor noen er lette å behandle (manglende eggløsning), mens andre som svikt i eggstokkfunksjonen ikke kan behandles. Den metode man tenker på er sikkert ICSI, en form for prøverørsbehandling hvor man setter en sædcelle direkte inn i egget. Egget hentes ut fra din eggstokk med en sprøyte etter at du har vært stimulert med hormoner. Resultatet avhenger av sædkvaliteten, men lykkes ofte, ev. etter flere forsøk. Noe avhenger av kvinnens alder, jo yngre jo bedre resultat. Lykke til med forsøket

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...