Gå til innhold

Hvorfor MÅ alle like barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Sååå sinna - NOT :-)
Skrevet

Jeg lurer sååå på en ting:

Tråden min lenger ned ("Unger altså") viser det jeg allerede visste: Det er ikke "lov" å mislike unger. Hvorfor i all verden er det sånn?

Jeg mener, det er jo fullt lovlig å ikke like katter, hunder og alt mulig annet! Folk kaller seg "hundehatere" - noe som er fullt ut akseptert!!

Men unger SKAL alle like ellers er du "syk eller ikke i vater".

Hvorfor blir det lynsjestemning så fort noen ymter om at de syns unger er noen ekle kryp som man ikke vil ha noe med å gjøre?

Jeg er et oppegående, vennlig, godt likt (FAKTISK!!) menneske på alle måter - men jeg misliker altså unger noe inni granskauen :-)

Skulle ønske det var mulig å være allergisk mot unger - da hadde jeg jo hatt gyldig grunn...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

5

• morsan

4

• fei1365380229

4

• Luska

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man må så absolutt ikke like barn! Men det er en himmelvid forskjell mellom å ikke være begeistret for noe til regelrett å HATE noe.

Hadde du skrevet et innlegg der du beklaget deg over den slappe venninna som ikke passet godt nok på barnet mens de var på besøk, tror jeg du hadde fått mange støtteerklæringer. Men du "tok'n helt ut" og blir da litt "crazy PMS lady"! :-)

Gjest Sååå sinna - NOT
Skrevet

Man må så absolutt ikke like barn! Men det er en himmelvid forskjell mellom å ikke være begeistret for noe til regelrett å HATE noe.

Hadde du skrevet et innlegg der du beklaget deg over den slappe venninna som ikke passet godt nok på barnet mens de var på besøk, tror jeg du hadde fått mange støtteerklæringer. Men du "tok'n helt ut" og blir da litt "crazy PMS lady"! :-)

Jammen jeg liker venninna mi - hun er altfor slapp med oppdragelsen, men...

Ungen hennes derimot hater jeg (og JA jeg bruker hate om litt av hvert - som at jeg hater å vente på bussen som ikke kommer!!)

Gjest unger er grei dem, så lenge man vet å behandle dem
Skrevet

Barn, som i 0-4 år, 5-9 år eller 10-15? Utdyp!

Jeg tror forøvrig ikke du er alene om å ikke like alle barn du ser.

Men du kan umulig mislike ALLE barn!

Jeg skjønner hva du mener hvis du ikke har noe til overs for grinerunger på butikken, bussen osv, når du er plasser du ikke kan slippe unna fra. Det er det verste jeg og vet.

Og hvis du har blitt satt til oppgave å passe en unge du egentlig ikke er så nær. F.eks fjerne venner osv. Det er jo ikke akkurat stas.. Skal innrømme jeg har fått lyst til å vri om halsen på mang et barn når jeg jobbet i barnehage.

Men den tid er heldigvis forbi.

Ungene til søsken, nære venner osv,er jo ikke så ille da. Da føler jo man en viss tilknytning til dem..

Skrevet

Selvsagt er det lov ikke å like barn. Men for å unngå sure oppstøt fra andre, så kan du jo bare la være å skrike så høyt om det.

Selv elsker jeg jo selvsagt barnet mitt over alt på jord, men jeg kan ikke si jeg jubler over alle andres unger. Enkelte typer unger har jeg faktisk kjempeproblemer med bare å være hyggelig mot.

Men jeg holder det for det meste for meg selv...

Gjest Bertinemor
Skrevet

Det er ingen som MÅ like barn.. Det bestemmer du fullt og helt selv. Det er derimot en liten sosial norm ja, som sier at en skal like barn.

Selv synes jeg det rett og slett er litt trist at noen ikke liker barn. På samme måte som jeg synes det er trist at noen misliker handikappede, homofile eller folk som er mørke i huden. Å mislike, eller som du sier: å hate, noen bare fordi de er det de er, synes jeg er veldig spesielt. Det er rett og slett trist at noen kan føle så sterk fiendtlighet til en gruppe med mennesker som ikke kan noe for at de er det de er. Da tenker jeg at problemet ofte ligger hos den personen som misliker, og ikke den gruppen av mennesker som blir mislikt.

Problemet kan være grunnet i mange forskjellige ting, bl.a. tidligere dårlig erfaring med et barn eller en mørkhudet person. Jeg sier ikke at dette er tilfellet ditt, dette er mer et forsøk på å forklare hva i all verden som kan være grunnen til at noen mennesker rett og slett misliker andre "typer" mennesker.

Det er mange barn jeg misliker, bare sånn for å få deg til å forstå at jeg ikke stiller meg helt utenforstående. De kan være noen skikkelige ondskapsfulle drittunger, for å si det rett ut. Men å si at jeg hater alle barn.. nei det kan jeg aldri klare. Det blir for lett, liksom. Å hate dem bare fordi de ikke alltid er så behagelige. Alt for lett. Man burde være mer kritiske til sine egne følelser enn som så. Å hate bare fordi de er slitsomme.. nei, høres helt feil ut for meg. Og det er tydeligvis noe mange føler, i og med at du føler at man MÅ like barn.. ikke vet jeg.

Skrevet

Sjelden jeg kaller folk hysteriske, men dette...

Hva gjør du når det virkelig brenner? Myrder for fote?

fei1365380229
Skrevet

Jeg mistenker at du bare skriver disse innleggene for å provosere litt?

Hate er et vanvittig sterkt utrykk og når sønnen vår slenger ut av seg til søstra si at han hater henne så er det faktisk ikke lov å si.

Hva sier du når du virkelig hater noen hvis du bruker hate om alt mulig? Har du vært i Amerika og blitt farget av språket deres kanskje? De elsker og hater jo alt mulig :o)

Men når det er sagt så tror jeg faktisk du må ha et litt avstumpet følelsesliv hvis de eneste ungene du kan ha noe til overs for er dine egne to unger.

Det er mange unger jeg misliker, men det skal virkelig noe til før jeg begynner å hate andre unger, da måtte de nok i så fall gjort livet til et helvete for mine unger.

Hvis du vil at venninner skal komme uten unger så be dem uten unger da, men da bør det vel være såpass sent på kvelden at pappaen kan passe ungene. Eller kanskje du mener at de skal skaffe seg barnevakt for at de skal besøke en sur og tverr venninne.

Hvis det er venninnene som ikke oppdrar ungene sine så legg da vel heller hatet på dem.

laguna1365380434
Skrevet

Hate er et vanvittig sterkt utrykk og når sønnen vår slenger ut av seg til søstra si at han hater henne så er det faktisk ikke lov å si.

Hva sier du når du virkelig hater noen hvis du bruker hate om alt mulig? Har du vært i Amerika og blitt farget av språket deres kanskje? De elsker og hater jo alt mulig :o)

Men når det er sagt så tror jeg faktisk du må ha et litt avstumpet følelsesliv hvis de eneste ungene du kan ha noe til overs for er dine egne to unger.

Det er mange unger jeg misliker, men det skal virkelig noe til før jeg begynner å hate andre unger, da måtte de nok i så fall gjort livet til et helvete for mine unger.

Hvis du vil at venninner skal komme uten unger så be dem uten unger da, men da bør det vel være såpass sent på kvelden at pappaen kan passe ungene. Eller kanskje du mener at de skal skaffe seg barnevakt for at de skal besøke en sur og tverr venninne.

Hvis det er venninnene som ikke oppdrar ungene sine så legg da vel heller hatet på dem.

Jeg tror mange av dere som svarer trådstarteren her leser "hater" litt mere bokstavelig en det er ment..;-)

Jeg synes også unger kan være jævlig uspiselige, og vil absolutt ikke ha dem på maten til alle døgnets tider..Men selvsagt ønsker jeg barn generelt alt mulig godt for det.. Faktisk er det få fenomener jeg faktisk hater i ordets egentlige forstand..Allikevel hater jeg både medisterkaker, jan werner, sene trikker..og jupp..oppløpne drittunger som er frekke og dumme og ofte også de arrogante mødrene deres..;-)

Det er ganske vanlig å si at man hater ting man misliker aspekter av, eller ikke applauderer, og jeg holder dere mistenkt for å misforstå med vilje for å kunne flisespikke og dra problemstillingen ut av proposjon..Så det så;-P

(dette kunne jeg sikkert svart under flere av dere..Men valgte tilfeldigvis deg, siden du var en av dem som vektla at begrepet hating ble brukt..)

Gjest pustisivet
Skrevet

Jeg griper meg sjøl i å hate skrik og skrål, bæsj, snørr og tråkke i millioner av Lego-klosser. Men ikke unger.

Å hate er urasjonelt, det er unyttig, mest for en selv.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det blir å dra alle over en kam. Barn er like ulike som oss voksne. Tenk også på at barn ofte er et resultat av foreldrens oppdragelse.

Man må ikke like alle barn, man må ikke like alle voksne eller "pakkiser" for den saks skyld.

Selv om jeg jobber med barn har jeg møtt barn jeg virkelig har vanskelig for å like.

Barn er ikke en egen rase der alle er likedan.

Gjest Sååå sinna
Skrevet

Jeg har vel presisert at ordet "hate" brukes om noe jeg misliker sterkt - som for å illustrere at dette liker jeg VIRKELIG ikke!

Men altså - du gjør nøyaktig det jeg var ute etter å sette fingeren på: Du mener det må være "noe galt" med folk som ikke liker unger.

Hvorfor er det sånn? Det er jo lov å ikke like hunder f.eks (noe som for meg er totalt uforstående).

Det er alltid mas og ståk med unger, og det liker jeg ikke. De er uberegnelige og jeg har ikke tålmodighet med de. Jeg rett og slett liker ikke unger!

fei1365380229
Skrevet

Jeg tror mange av dere som svarer trådstarteren her leser "hater" litt mere bokstavelig en det er ment..;-)

Jeg synes også unger kan være jævlig uspiselige, og vil absolutt ikke ha dem på maten til alle døgnets tider..Men selvsagt ønsker jeg barn generelt alt mulig godt for det.. Faktisk er det få fenomener jeg faktisk hater i ordets egentlige forstand..Allikevel hater jeg både medisterkaker, jan werner, sene trikker..og jupp..oppløpne drittunger som er frekke og dumme og ofte også de arrogante mødrene deres..;-)

Det er ganske vanlig å si at man hater ting man misliker aspekter av, eller ikke applauderer, og jeg holder dere mistenkt for å misforstå med vilje for å kunne flisespikke og dra problemstillingen ut av proposjon..Så det så;-P

(dette kunne jeg sikkert svart under flere av dere..Men valgte tilfeldigvis deg, siden du var en av dem som vektla at begrepet hating ble brukt..)

Men hun skrev jo HATE i det andre innlegget sitt.

Jeg synes språket blir veldig ødelagt av at alle som liker noe; elsker det, alle som misliker noe; hater det, noen som er litt lei seg; er deprimert, noen som er litt redde; har angst.

La store ord høre til de store følelsene :o)

Gjest Sååå sinna
Skrevet

Takk!! Du fikk frem det jeg mener med å bruke ordet "hate" :-)

Jeg ser da dette ordet stadig vekk her inne - også brukt om ting det ikke går an å hate...

Gjest Bertinemor
Skrevet

Jeg forstår veldig godt hva hun mener med hate. Men jeg (og kanskje andre?) ville gjerne gjøre et poeng ut av måten hun bruker ordet "hate" på. Hun fikk flere kommentarer på det tidligere, men hun svarte med å påstå at hun kunne bruke ordet "hate" selv om hun ikke mente det i ordets egentlige betydning. Men jeg reagerer da på at en mor til to forholdsvis voksne barn (altså hun må da selv være godt voksen) kan skrive noe slikt.. Jeg er selv 22, og velger mine ord med litt mer omhu enn som så. Såpass har jeg i hvert fall lært i løpet av mine få år her på jord. Og når hun da velger å bruke dette ordet, så får hun også ta i mot kommentarene på det. Å hate er et sterkt ord, og bør ikke bli misbrukt. Les gjerne morsan sitt innlegg: "pakkiser altså!!!", så skjønner du hva jeg mener.

Ellers vil jeg bare legge til at jeg synes denne diskusjonen er ganske interessant.. alltid interessant når slike syn kommer ut i offentligheten (selv om jeg ikke kan si meg enige med dem).

:-)

PS: mulig det høres ut som om jeg tar ting veldig seriøst her.. det kan jeg svare både ja og nei på, men jeg synes nå uansett at det er viktig at det blir sagt.

fei1365380229
Skrevet

Jeg har vel presisert at ordet "hate" brukes om noe jeg misliker sterkt - som for å illustrere at dette liker jeg VIRKELIG ikke!

Men altså - du gjør nøyaktig det jeg var ute etter å sette fingeren på: Du mener det må være "noe galt" med folk som ikke liker unger.

Hvorfor er det sånn? Det er jo lov å ikke like hunder f.eks (noe som for meg er totalt uforstående).

Det er alltid mas og ståk med unger, og det liker jeg ikke. De er uberegnelige og jeg har ikke tålmodighet med de. Jeg rett og slett liker ikke unger!

Min mor er akkurat som deg, hun misliker unger. Jeg har ikke sagt det til henne, men jeg misliker henne litt også :o).

Min mor er ganske egoistisk, selvopptatt og mangler litt empati. Stygt sagt om min mor, men det er nå ganske riktig og jeg mistenker deg for å være litt lik min mor.

Jeg mener ikke at man må like alle unger, men at man misliker en hel aldersgruppe fra 0-12 år det syns jeg er å ta litt sterkt i.

Skrevet

Jeg misliker ikke unger generellt, men jeg faller ikke i staver over alle som er under 120 cm høye nei.

Jeg må bli kjent med ungene før jeg liker dem og blir glade i dem - det er jo en selvfølge!

laguna1365380434
Skrevet

Men hun skrev jo HATE i det andre innlegget sitt.

Jeg synes språket blir veldig ødelagt av at alle som liker noe; elsker det, alle som misliker noe; hater det, noen som er litt lei seg; er deprimert, noen som er litt redde; har angst.

La store ord høre til de store følelsene :o)

De to siste er jeg ubeskrivelig enig i at er misbruk av ord og direkte misvisende..:-o Men at man tar i litt, og elsker og hater både det ene og det andre oppfatter jeg bare som sjarmerende overdrivelser og språklig krydder..;-) Litt sånn som folk som fekter og tegner mye i lufta mens de snakker, jeg saynes det bare blir gøy..Men det kan godt være på grunn av at jeg er litt av et tog når jeg snakker sjøl, og liker gjerne å legge på noen meter når jeg skal beskrive hvordan jeg føler det og hva jeg synes om diverse fenomener..;-)

Jeg bare synes det blir avsporende noen ganger, når folk utmerket godt (tror jeg?) skjønner hva folk mener, men allikevel vil flise på pirk i stedet for å ville komme med innspill til gitte problemstillinger..

Sånn oppfatter jeg det hvertfall..

Skrevet

De to siste er jeg ubeskrivelig enig i at er misbruk av ord og direkte misvisende..:-o Men at man tar i litt, og elsker og hater både det ene og det andre oppfatter jeg bare som sjarmerende overdrivelser og språklig krydder..;-) Litt sånn som folk som fekter og tegner mye i lufta mens de snakker, jeg saynes det bare blir gøy..Men det kan godt være på grunn av at jeg er litt av et tog når jeg snakker sjøl, og liker gjerne å legge på noen meter når jeg skal beskrive hvordan jeg føler det og hva jeg synes om diverse fenomener..;-)

Jeg bare synes det blir avsporende noen ganger, når folk utmerket godt (tror jeg?) skjønner hva folk mener, men allikevel vil flise på pirk i stedet for å ville komme med innspill til gitte problemstillinger..

Sånn oppfatter jeg det hvertfall..

Det var jo ikke bare nruk av et enkelt "hate" i hennes innlegg, da! ;-)

Det var utspying av eder og galle så det holder!!

laguna1365380434
Skrevet

Takk!! Du fikk frem det jeg mener med å bruke ordet "hate" :-)

Jeg ser da dette ordet stadig vekk her inne - også brukt om ting det ikke går an å hate...

Ingen hårsmak..;-)

Jeg har også sett at en kan hate andre fenomener det i grunn er meningsløst eller usympatisk å faktisk hate..Jeg tror folk gjør seg litt vriene med vilje her..;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...