Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tragisk at så mange menneskeliv har gått tapt, men jeg skjønner ikke hvorfor folk valgte å bli i de utsatte områdene når de fikk gjentatte oppfordringer om å evakuere.

Jeg ville flyktet fortere enn du sier uff hvis noen advarte meg om en orkan som er på vei.

Skrevet

Kanskje de ikke hadde penger og at det ikke var noe vits i å begynne og gå. Det er mye fattigdom i USA

Skrevet

Kanskje de ikke hadde penger og at det ikke var noe vits i å begynne og gå. Det er mye fattigdom i USA

Har tenkt på det ja, men det ville jo være rart hvis det ikke var organisert noe transport og alternative oppholdssteder for de fattige. Hvis det ikke ble gjort synes jeg Bush kan ta hatten sin og gå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mange av de som ble igjen er fattige, uten bil, uten noe sted å dra, og uten muligheter til å forlate byen.

Men jeg så et par idioter på nyhetene i går som kjørte fest og syntes orkanen var en ufattelig kul greie å oppleve.

Skrevet

Har tenkt på det ja, men det ville jo være rart hvis det ikke var organisert noe transport og alternative oppholdssteder for de fattige. Hvis det ikke ble gjort synes jeg Bush kan ta hatten sin og gå.

Det kan jeg ikke tenke meg at det var. Det hadde vært for sosialistisk tankegang for Bush

Gjest Mr. Pusten
Skrevet

Enkelte (som har ressurser, deriblant en del nordmenn som har vært intervjuet) tror jeg ikke skjønner hvor kraftig dette er. Jeg var i Florida under en kategori 1 orkan for noen år siden, det var skummelt nok. Denne ligger vel på kategori 4 tror jeg. Da ble uteliggere og fattige "samlet opp" og plassert i tilfluktsrom, jeg tror det er fast praksis der borte under orkaner.

Skrevet

Nå har jeg spurt på det amerikanske forumet jeg skriver på så nå lurer jeg fælt på hva de svarer.

Skrevet

har ikke fulgt så fryktelig godt med, men jeg lurer på om de i Lousiana er berørt av dette? Kjenner nemmelig en som giftet seg med en amerikaner og flyttet ned dit for et år siden

Skrevet

har ikke fulgt så fryktelig godt med, men jeg lurer på om de i Lousiana er berørt av dette? Kjenner nemmelig en som giftet seg med en amerikaner og flyttet ned dit for et år siden

Ja, de i Louisiana er rammet også.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, de i Louisiana er rammet også.

Ligger ikke New Orleans i Louisiana da?

Skrevet

De er ikke uvant med orkaner der, men denne var nok mange ikke helt forberedt på - selv om de var blitt advart kraftig.

Og dette er kun den første av mange kraftige orkaner som vil treffe sørstatene i USA i månedene som kommer.

Og til neste år vil det sansynligvis skje igjen - like kraftig eller værre. Og neste år deretter, og neste......

Vi ser nå virkningene av den globale oppvarmingen på flere hold, og fremdeles så er dette bare begynnelsen.

Det blir "interessant" å følge utviklingen fremover.

Og så langt så er Norge ett av de få land som tjener grovt på dette, i form av meget høye oljeinntekter.

Men etterhvert så vil nok også vi oppleve vær som vi ikke er vant til - og som også her vil skape store ødeleggelser.

Hva det så vil ha å si for den internasjonale økonomien er en meget viktig faktor.

Ikke minst fordi Norges oljemilliarder er plassert rundt om i verden i fond og aksjer som raskt kan bli vesentlig mindre verdt - etterhvert som internasjonale selskaper møter en økonomisk krise av dimensjoner....

Så mange store endringer vil vi nok oppleve de neste 10 til 20 år....

Skrevet

Her er et av svarene jeg fikk ang spørsmål om hvorfor folk ikke evakuerte

New Orleans had a mandatory evacuation. This meant everyone "was" supposed to get out of town. But the police and emergency workers will not drag people out of their houses. If they were determined to stay, they did. There is always the belief that "it won't be as bad as they say".

The police and emergency workers did all they could. They had the authority to make use of any vehicle to aid in the evacuation, including private cars/vans/etc. Unfortunately I don't think there is a good plan for getting people out who want to get out, but can't, such as people with no cars etc.

There were also many emergency centers open for those who couldn't get out, but didn't want to stay in their house, including the Superdome where almost 10k people went.

I think most all the people stuck in their house are there because they wanted to be, but have now changed their minds.

Skrevet

her er et svar til

Totally agree with the statement about poor folks not being able to evacuate - think about it - some have no cars; no family out of the danger area - no way to get anywhere. As to why they didn't go to the Superdome - could well have been they were scared; homeless folks have told us they won't use shelters because they're afraid of being robbed or assaulted.

I'm totally steamed at the attitude of LA's governor and the woman senator (can't remember names) who insinuated that people were told to leave and just didn't. Speaks to the fact that they either don't know their population very well, or just didn't care about the poor folks, as is so often the case. How hard would it have been to run buses to those neighborhoods pre-storm, when the mandatory evac was called, to round up people and get them to shelters?

I hope that once the immediate situation is under control, that this issue will be addressed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...