Gå til innhold

Sjokoladehungeren er borte - hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sjokoman i flere år, men har stort sett klart å holde meg til en sjokolade pr. dag. Når ungene har vært i seng ved åttetida, har jeg omtrent hatt abstinenssymptomer og sjokoladen har blitt spist rimelig kjapt.

De siste par ukene har lysten på sjokolade blitt helt minimal. Jeg har spist litt, mest fordi det er så "koselig" (psykisk avhengighet!), men den har absolutt ikke smakt så godt som før. Hva i all verden har skjedd?

Kan det ha noe med endringer av kostholdet mitt å gjøre? De siste 3-4 mnd har jeg spist mye mer grønnsaker enn før. Har dilla på ovnsstekte eller wokede grønnsaker (mye paprika og ellers varierte grønnsaker). Ellers er kostholdet mitt som før.

Snufs, jeg savner nesten sjokoladekosen om kvelden jeg ;-)

Dere kloke DOL'ere - hva har skjedd?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

8

• annegunn

8

• amber sun

1

• Åsemor

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme, både med godter og sjokolade, og med potetgull osv.

Litt sånn glidende overgang, men etterhvert har jeg mye oftere lyst på salat f eks, og spiser heller det enn å gumle godter og diverse sånne saker.

Det er ikke fordi jeg har snakket strengt med meg selv, men jeg har rett og slett mer lyst på salat, masse grønnsaker til middag osv. Før var det motsatt, og jeg spiste alltid veldig lite grønnsakerl.

Vet ikke hva som har skjedd, men det r jo bra da. :)

Skrevet

Du er sikkert gravid.

;)

Kanskje du kunne sendt over litt anti-sjokoladehunger til denne kroppen?!

Skrevet

leste et sted at de som endret kosthold til feks mere grønnsaker og frukt og minsket sukkermengden også forandret matlysten, at de feks ikke hadde så lyst på sjokolade lenger.

kanskje det har noe med det å gjøre?

Skrevet

Hvis du finner ut hvorfor, så si ifra, da!

*prøver å ikke tenke på sjokoladen i skapet...*

Skrevet

Det har garantert noe å gjøre med endringen av kostholdet ditt :o).

Spiser en mye frukt og grønt en periode, så blir sjokoladesmaken rett og slett for søt.

Men pass deg, den gode smaken kommer fort tilbake :o)

Skrevet

Det har garantert noe å gjøre med endringen av kostholdet ditt :o).

Spiser en mye frukt og grønt en periode, så blir sjokoladesmaken rett og slett for søt.

Men pass deg, den gode smaken kommer fort tilbake :o)

Ja, sjokoladen smaker rett og slett _for_ søtt... Snodige greier :-)

Skrevet

Hvis du finner ut hvorfor, så si ifra, da!

*prøver å ikke tenke på sjokoladen i skapet...*

Hvis du ser svarene jeg har fått så ser det jammen ut som det er alle grønnsakene som har skylda. Jeg har aldri vært noen stor grønnsaksspiser, men etter at jeg fikk smaken på det så virker det jo som det har skjedd noe.. Når jeg tenker meg om, er det nok rundt et halvt år siden jeg begynte å fråtse i grønnsaker ved middagsbordet. Du får bare sette igang ;-)

Skrevet

leste et sted at de som endret kosthold til feks mere grønnsaker og frukt og minsket sukkermengden også forandret matlysten, at de feks ikke hadde så lyst på sjokolade lenger.

kanskje det har noe med det å gjøre?

Ja, det kan virke som det er det som har skjedd her... Egentlig ganske interessant for jeg har alltid hatt søthunger. Er ikke særlig glad i kaker og slikt, men rene sjokolader går (rettere sagt: gikk;-)) ned på høykant!

Skrevet

Du er sikkert gravid.

;)

Kanskje du kunne sendt over litt anti-sjokoladehunger til denne kroppen?!

Gosh, jeg begynte faktisk å lure på det her en dag. De eneste gangene jeg ikke har likt sjokolade er de tre første mnd av de tre svangerskapene mine. Begynte nesten å få litt panikk når jeg tenkte på det...

Vel, jeg bruker Implanon som visstnok gir nesten 100% beskyttelse og føler meg ellers ikke gravid, så satser på det ikke er det som er årsaken *litt nervøs*

Skrevet

Sånn har jeg det, også. Og jeg har begynt å spise salat til lunsj hver dag, ikke hvitt brød og ost/skinke. ;o)

Skrevet

Har du endret kostholdet ditt ligger nok svaret der. Du spiser sannsynligvis mindre karbohydrater, dermed holder blodsukkeret seg mer stabilt og du har ikke lenger det samme suget etter søtt.

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Ja, sjokoladen smaker rett og slett _for_ søtt... Snodige greier :-)

jeg ble sånn når jeg satte inn hormonspiralen... Likte ikke sjokolade perioden den var inne...

Skrevet

Har du endret kostholdet ditt ligger nok svaret der. Du spiser sannsynligvis mindre karbohydrater, dermed holder blodsukkeret seg mer stabilt og du har ikke lenger det samme suget etter søtt.

Jøss, snålt å se at det virker...

Skrevet

Sånn har jeg det, også. Og jeg har begynt å spise salat til lunsj hver dag, ikke hvitt brød og ost/skinke. ;o)

Selv har jeg begynt med mye grønnsaker mest fordi jeg plutselig har blitt så glad i det, og har fått nye ideer rundt tilberedning av dem. Egentlig litt rart å kjenne hvordan kroppen påvirkes av slikt...

Skrevet

jeg ble sånn når jeg satte inn hormonspiralen... Likte ikke sjokolade perioden den var inne...

Pussig det der med hormonspiral! Du mistet sjokoladelysten, jeg mistet sexlysten. Sjokoladelysten min var det ingenting å si på, desverre...

Skrevet

Jøss.. Jeg har brukt ulike hormonelle prevensjonsmidler før, men ikke opplevd at sjokoladehungeren har blitt borte. Eneste forklaringen jeg har nå, som flere av de andre nevner her, er at jeg det siste halve året har spist masse grønnsaker i tillegg til det vanlige kostholdet mitt.

Skrevet

Den har blitt overført til meg....

*sender desperate sjokoladevibber til annegunn..svisj, svosj*

Skrevet

Jeg har opplevd noe av det samme, både med godter og sjokolade, og med potetgull osv.

Litt sånn glidende overgang, men etterhvert har jeg mye oftere lyst på salat f eks, og spiser heller det enn å gumle godter og diverse sånne saker.

Det er ikke fordi jeg har snakket strengt med meg selv, men jeg har rett og slett mer lyst på salat, masse grønnsaker til middag osv. Før var det motsatt, og jeg spiste alltid veldig lite grønnsakerl.

Vet ikke hva som har skjedd, men det r jo bra da. :)

Jepp, merker jo at jeg savner sjokoladen litt. Savner gleden ved å se fram til, og koooose meg med kveldens sjokolade foran TV'n. Kanskje jeg er et psykologisk tilfelle? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...