Gå til innhold

Hvorfor bør jeg ikke stemme på FRP?

Anbefalte innlegg

Gjest mushimulle
Skrevet

Å stemme FRP blir som å legge en "jeg har ingen hjerne" lapp i kassa. Vel er man anonym, men man skal tross alt leve med seg selv etterpå.

Slike utsagn : "FrP'ere har ingen hjerne" har skaffet flere velgere til FrP, ikke færre.

Jo flere urimelige påstander, jo mer sympati og harme velgere. Sympati er en underlig ting.

Vi burde alle avholde oss fra slike karakteristikker om andre, da det skaper sympatier til feil leir.

Da noen kalte Carl for "Norges svar på Hitler", kom det masse iltre protester fra mange hold, mange lovet å stemme FrP i sympati og harme over slike urimeligheter, og Carl gliste fornøyd. FrP er så langt fra (nasjonal)-sosialisme som de kan komme, så det er helt feil og sterkt urimelig.

Skrevet

Fikk lyst til å svare her jeg også:-)

Når det gjelder bruken av oljepengene, så har faktisk Frp et meget godt poeng - og det er at det er fullt mulig å bruke en del mer av oljeinntektene uten negative konsekvenser når de blir vesentlig høyere enn budsjettert HVIS man bruker de på en måte som ikke er rente - og inflasjonsdrivende.

Og det er nettopp hva de foreslår å gjøre gjennom de konkrete forslag de har. Ikke minst vil dette kunne gi en svært positiv utvikling innenfor helse og omsorgssektoren vesentlig raskere enn hva mange andre partier har av forslag.

Når det gjelder innvandringspolitikken så er Frp det eneste partiet som tar dette alvorlig FØR det blir til et problem så stort at vi aldri vil kunne gjøre noe med det.

Dagens innvandringspolitikk har for lengst spillt falitt, og de fleste andre partiers programmer rundt dette vil kunn gjøre det enda værre.

Så for meg har du nettopp nevnt to sider ved Frps partiprogram og politikk som er gode grunner til nettopp å stemme Frp.....

Then I think we will have agree to disagree :)

Skrevet

Then I think we will have agree to disagree :)

Det er lov:-)

Skrevet

Å stemme FRP blir som å legge en "jeg har ingen hjerne" lapp i kassa. Vel er man anonym, men man skal tross alt leve med seg selv etterpå.

Og der fikk du iallefall avkreftet din hjerne!

Gjest Bertinemor
Skrevet

Mye fornuftig.

Einar Gerhardsen var en stor populist (klar i talen) derfor fikk hans parti opptil 48% mandat. Mange mente og mener at det var galt at noen skulle ha så mye makt bare på grunn av populisme. Men han sa det folk ville høre den gangen.

Det er i grunnen ikke noe galt i å være populist. Problemet er bare det at populister sier alt det folket vil høre. De vil senke skattene. De vil ha mer til de eldre og fattige. De vil ha bedre helsetilbud. Og de vil ha mindre kriminalitet +++

Men politikk handler jo også om å ta de upopulære beslutningene. Får å få goder, må man jo også ofre. Det er der populistene feiler. De forteller ikke folket om alle de ofringene de må gjøre for å få alt det som det populistiske partiet har lovt.

Dersom Frp får flertall i stortinget vil all form for utdanning og all form for helsetilbud til slutt koste masse penger. Alt vil bli konkurranseutsatt, og ansvar og makt blir fordelt på mange mange mennesker. Det er ikke lenger snakk om å kunne skylde på staten dersom samfunnet skranter, men man må skylde på alle de styrtrike konsern-sjefene og foretakseierne, som praktisk talt styrer samfunnet (ettersom staten bare bevilger penger og driver med utenrikspolitikk). Det er jo dette som er det ultimate liberale prinsippet til Frp. Jeg tror faktisk ikke at folk er helt klare over det.. De tror at skole og helsetilbud er selvkrevne, GRATIS menneskerettigheter. Vi er rett og slett litt bortskjemte. Jeg bor ikke i Norge nå for tiden, men i et veldig liberalistisk land. Og jeg vil ikke at Norge skal bli slikt!

Jeg tar noen political science-fag på universitetet, og gang på gang bruker foreleserne Norge og Sverige som eksempler på steder hvor samfunnsstyringen virkelig har lykkes, og i diskusjonsgruppene sier de til meg at de skulle ønske de bodde i et lignende land. Og de ukker og akker seg når jeg forteller at folket ikke vil ha det slik lenger.. de sier de ikke vet hvor godt vi har det.

Gjest Bertinemor
Skrevet

Slike utsagn : "FrP'ere har ingen hjerne" har skaffet flere velgere til FrP, ikke færre.

Jo flere urimelige påstander, jo mer sympati og harme velgere. Sympati er en underlig ting.

Vi burde alle avholde oss fra slike karakteristikker om andre, da det skaper sympatier til feil leir.

Da noen kalte Carl for "Norges svar på Hitler", kom det masse iltre protester fra mange hold, mange lovet å stemme FrP i sympati og harme over slike urimeligheter, og Carl gliste fornøyd. FrP er så langt fra (nasjonal)-sosialisme som de kan komme, så det er helt feil og sterkt urimelig.

Det er jeg helt enig i. Det skaper bare unødvendig røre. Han er jo mange menneskers talerør, og det må ikke sees bortifra. Dersom man angriper han på den måten, vil mange andre også føle seg angrepet.

Gjest mushimulle
Skrevet

Det er i grunnen ikke noe galt i å være populist. Problemet er bare det at populister sier alt det folket vil høre. De vil senke skattene. De vil ha mer til de eldre og fattige. De vil ha bedre helsetilbud. Og de vil ha mindre kriminalitet +++

Men politikk handler jo også om å ta de upopulære beslutningene. Får å få goder, må man jo også ofre. Det er der populistene feiler. De forteller ikke folket om alle de ofringene de må gjøre for å få alt det som det populistiske partiet har lovt.

Dersom Frp får flertall i stortinget vil all form for utdanning og all form for helsetilbud til slutt koste masse penger. Alt vil bli konkurranseutsatt, og ansvar og makt blir fordelt på mange mange mennesker. Det er ikke lenger snakk om å kunne skylde på staten dersom samfunnet skranter, men man må skylde på alle de styrtrike konsern-sjefene og foretakseierne, som praktisk talt styrer samfunnet (ettersom staten bare bevilger penger og driver med utenrikspolitikk). Det er jo dette som er det ultimate liberale prinsippet til Frp. Jeg tror faktisk ikke at folk er helt klare over det.. De tror at skole og helsetilbud er selvkrevne, GRATIS menneskerettigheter. Vi er rett og slett litt bortskjemte. Jeg bor ikke i Norge nå for tiden, men i et veldig liberalistisk land. Og jeg vil ikke at Norge skal bli slikt!

Jeg tar noen political science-fag på universitetet, og gang på gang bruker foreleserne Norge og Sverige som eksempler på steder hvor samfunnsstyringen virkelig har lykkes, og i diskusjonsgruppene sier de til meg at de skulle ønske de bodde i et lignende land. Og de ukker og akker seg når jeg forteller at folket ikke vil ha det slik lenger.. de sier de ikke vet hvor godt vi har det.

Mye fornuftig.

Gjest mushimulle
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Det skaper bare unødvendig røre. Han er jo mange menneskers talerør, og det må ikke sees bortifra. Dersom man angriper han på den måten, vil mange andre også føle seg angrepet.

Det skapes sympatier der det ikke var noen før, det skapes engasjement der det ikke var noe før, det skapes interesse for saker som ingen brøy seg om før osv. Hvor heldig det er er ikke så klart.

Skrevet

Personlig så finner jeg mindre galt med dem enn hva jeg finner for de fleste andre partier.

Det er for meg for mange hyklere og alt for mye urealisme og naivitet hos mange av de andre.

Frp tør bringe opp forslag som er politisk "ukorrekt" blant dagens politikere, og de tør kalle en spade for en spade.

Det er noe jeg savner sterkt blant de fleste andre, som heller har en sterk tendens til å bli fryktelig utsvevende og uklare i konkrete viktige saker.

For meg er det viktig at politikere forholde seg til dagens virkelighet, og ikke bedriver politikk ut i fra hvordan de skulle ønske at verden faktisk var. De må gjerne ha et ønske og mål om å gjøre den bedre. men for å få det til så må de ta et utgangspunkt i hvordan den (og menneskene i den) faktisk er. Hvis ikke kommer man ingen vei - eller kun bakover.

Frp beskyldes ofte for å drive "populistisk politikk".

Men hva er egentlig så galt med det? Hvis det med "populistisk" menes politikk som mange finner rett og riktig, så er det tross alt det som demokratiet er bygd på.

Og det er svært mange av Frps tidligere forslag, som ble møtt med massiv kritikk av de andre partiene i sin tid, som så blir tatt opp igjen og gjennomført av de andre partiene - når de til syvende og sist ser at det faktisk er nødvendig.

Så stem som du synes er riktig for deg - og bry deg overhode ikke om den til tider massive, ofte usaklige og personlige kritikken du riskikerer å møte her på DOL om du velger å stemme Frp.

De som står bak slike "utbrudd" viser bare hvor lite respekt de har for demokratiet og ytringsfriheten - når de går til sjikanerende personangrep mot de som mener noe annet enn dem selv.

Saklige motargumenter er selvfølgelig noe helt annet, og er ikke inkludert i de jeg refererer til her.

Veldig veldig enig!

Skrevet

Fordi FrP har programfestet at kultur skal være økonomisk lønnsomt kanskje?

Tenk deg kultur-Norge etter at 90% av alle statssubsidiene forsvinner...

Skrevet

Veldig veldig enig!

Vi er visst det fra tid til annen vi:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...