Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei..Skrev ang. eggløsning i et tidligere brev, og fikk svar av dr. mette moen. jeg har nemlig 45 dagers syklus, og prøver å få barn. har prøvd siden mai i år. fikk til svar at det mest sannsynlig var hormonelt, og at jeg burde oppsøke spesialist. igår var jeg hos privat gynekolog. det viste seg at det ikke var pco som jeg hadde fryktet. eggstokkene så fine ut. han sa at alt så tilnærmet normalt ut, bortsett fra at det var noe som lignet på en cyste på livmoren. (tror det var livmoren han sa...)men han kunne ikke se på UL om det var en vanlig cyste eller om det var en polypp. han trodde det var en cyste, men for sikkerhetsskyld så ville han sende meg til nærmere undersøkelse. men først når mannen min får svar på sædprøven. nå går jeg å engster meg for denne mulige polyppen. han sa at dette kunne gjøre meg steril?!bør jeg engste meg?jeg er snart 25 år...er det vanlig å få polypper i så ung alder?kan det være det som er grunnen til sjeldne menstruasjoner?du sa til meg dr.moen at man kan ha eggløsning selv om man har syklus over 35 dager. spesialisten igår sa at jeg mest sannsynlig ikke hadde det. derfor har jeg fått pergotime. han sa også at jeg burde ta rtg. med kontrast for å se om egglederene var tette, men det var vel kanskje mest for å utelukke. jeg har aldri hatt chlamydiainfeksjon, så da er vel sjansene små for det?er skikkelig bekymret for barnløshet. gikk ut fra kontoret med uendelige mange spørsmål. han sa til meg at sjansene var svært gode og han var veldig optimistisk, men allikevel så tenker jeg mye på dette...håper du kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196454-cyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter man har tatt ultralyd i bruk oppdager man mye man ikke før har vist om, som cyster på eggstokkene og polypper i livmoren, og vi kjenner ikke fult betydningen av dem. Ved barnløshet hvor man ikke har funnet annen årsak, vil man se om det bedrer tilstanden å fjerne dem. Slike polypper er enkle å fjerne. Man har ikke cyster på livmoren, kanskje han mente muskelknute? De er vanlige, og en liten knute betyr neppe noe.

Jeg har vist tidligere oppfordret deg til å måle temperatur for å se om den stiger som tegn på eggløsning.

Det er rutine at man sjekker eggledere enten ved røntgen eller ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Det gjøres uansett om det tidligere har vært tegn på infeksjon eller ikke, mange vet ikke at de har hatt infeksjon.

Med pergotime fremmer man eggløsning og du vet at den sannsynligvis kommer noen dager etter siste tablett.

Jeg synes ikke du behøver å være bekymret og ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196454-cyste/#findComment-1377417
Del på andre sider

Etter man har tatt ultralyd i bruk oppdager man mye man ikke før har vist om, som cyster på eggstokkene og polypper i livmoren, og vi kjenner ikke fult betydningen av dem. Ved barnløshet hvor man ikke har funnet annen årsak, vil man se om det bedrer tilstanden å fjerne dem. Slike polypper er enkle å fjerne. Man har ikke cyster på livmoren, kanskje han mente muskelknute? De er vanlige, og en liten knute betyr neppe noe.

Jeg har vist tidligere oppfordret deg til å måle temperatur for å se om den stiger som tegn på eggløsning.

Det er rutine at man sjekker eggledere enten ved røntgen eller ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon). Det gjøres uansett om det tidligere har vært tegn på infeksjon eller ikke, mange vet ikke at de har hatt infeksjon.

Med pergotime fremmer man eggløsning og du vet at den sannsynligvis kommer noen dager etter siste tablett.

Jeg synes ikke du behøver å være bekymret og ønsker deg lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

hei..

tusen takk for fint svar...

det er mulig han mente myom. mamma har hatt det tidligere, og fjernet dem for en stund siden. godt å høre at de har liten betydning..

jeg skal måle temperatur som du har sagt. tenkte også jeg skulle til fastlegen min ca. 1 uke før forventet mens, og ta bl.pr, bla. progesteron.

hvis det skulle vise seg å være bare en myom. hva kan da skyldes at jeg har så lange sykluser?det er det jeg går og undrer meg over..jeg har ingen tegn på stoffskiftesykdommer og ikke har jeg pco...er det slik at en polypp kan lage denne forstyrrelsen??

har tatt 2 chlamydiaprøver på 3 år med samme partner. kan denne være negativ selv om man har det?leste det et sted..

hilsen fortsatt litt bekymret sykepleier..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196454-cyste/#findComment-1379578
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...