Gå til innhold

Sette bestemor ut på anbud, og profitten i feil lommer

Anbefalte innlegg

Gjest mushimulle
Skrevet

Konkurranseutsetting:

det er ingenting i veien for (med et par lovendringer) at et privat selskap som driver f eks sykehjem kan eies av f eks kommunene selv. Dette står i bøkene, klart beskrevet (f eks Juss og konkurranseutsetting, Kommuneforlaget). Men sosialistene vil ikke ha selskaper, derfor gis det inntrykk av at "privatisering", altså privat eie, er eneste andre alterantiv til offentlig eie. D ejukser og lyver.

Et fylkeskommunalt selskap kan fint drives etter "privatisert" prinsipp, hvor kommunene selv eier selskapet, og evt profitt går tilbake til kommunene eller går tilbake i driften.

Dette vil LO for en hver pris unngå, da LO vil stille svakere i en slik situasjon. De ansatte blir utsatt for "dramatiske" bedriftsøkonomiske prinsipper som alle andre i private selskaper, og det vil de ikke, de har det så godt i sitt behagelige, litt ineffektive og kostbare kameraderisystem.

Alle eierene (kommunene) vil selvsagt at selskapet skal drives skikkelig effektivt, forsvarlig og økonomisk. Ledelsen vil strene etter god kvalitet, god rapportering, god styring og godt resultat, som alle andre bedrifter. ledelsen vil jo gjerne gi styret i selskapet gode rapporter og resultater.

Dette er stygge bannord i det offentlige og for LO, og profitt(problemet( - argumentet forsvant som dugg for sola.

Fint for kommunene, de stiller krav til selskapet om kvalitet, styring, trivsel, effektivitet (at bestemor får det hun skal ha til riktig tid), rapportering og helse/miljø/sikkerhet. Og slipper selv å gjøre alt.

Det som ikke kan settes bort til selskapet er de lovpålagte pliktene, som f eks ansvaret for at bestemor VIRKELIG får det hun skal ha. Så kommunen blir en kontrollinstans i stedet for arbeidsgiver, dermed kan de virkelig utføre kontroll og kreve det som trengs uten å kreve det _direkte_ av sine egne ansatte. dermed forsvinner "kameraderiet" , dvs en sjef trenger ikke lenger (være redd for) å irettesette sine egne ansatte.

Det må da være fint?

Ikke for LO selvsagt.

Private sykehjem er forresten ikke noe nytt. Menigheter og f eks ideeelle organisasjoner har drevet et hundretall slike i uminnelige tider. Etter normale eierprinsipper med kommuenen som lovpålagt ansvarlig og kontrollinstans, funker upåklagelig.

Jeg tar gjerne korrektur på dette, da jeg jobber med det om dagen, å sette meg inn i det.

Skrevet

Driver du å kopierer ditt eget innlegg fra to år tilbake ;o)

Gjest mushimulle
Skrevet

Driver du å kopierer ditt eget innlegg fra to år tilbake ;o)

Jeg skreiv det nå, egenhendig, uten påholden penn, suget av eget bryst, ensom og forlatt.

Skrevet

Jeg skreiv det nå, egenhendig, uten påholden penn, suget av eget bryst, ensom og forlatt.

Knis

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...