Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Det er en slags papir tapet på veggene, limt rett på sponplatene på veggen. Ikke noe grunnarbeide gjort tror jeg, siden tapeten har sprukket i stort sett alle skjøtene på sponplatene. Hvordan gjør jeg når jeg nå vil legge ny strie og male over? Må den gamle tapten av for at det skal bli slett? Hvordan? Og hva gjør man for å hindre nye sprekker? 0 Siter
Gjest jordrotta Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Du må bløte opp tapeten med vann og skrape av alt du kan. Er det vanskelig så kan du kjøpe tapetfjernermiddel i en faghandel og blande i vannet. Da fordamper ikke vannet så fort, men virker mer på tapetet. Kan også leie en dampmaskin hos faghandel som fjerner underlaget. Skjøtene må sparkles så du ikke får sprekker på ny. Hvis hjørnene er sprukket så er det huset som har beveget seg. Det skjer ofte den første tiden i nye hus og gir seg etter noen få år. Når du ikke får mer tapet vekk så sliper du jevnt over og finsparkler ujevnheter som du ser. Deretter grunnes det hele med egnet maling. 0 Siter
Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Du må bløte opp tapeten med vann og skrape av alt du kan. Er det vanskelig så kan du kjøpe tapetfjernermiddel i en faghandel og blande i vannet. Da fordamper ikke vannet så fort, men virker mer på tapetet. Kan også leie en dampmaskin hos faghandel som fjerner underlaget. Skjøtene må sparkles så du ikke får sprekker på ny. Hvis hjørnene er sprukket så er det huset som har beveget seg. Det skjer ofte den første tiden i nye hus og gir seg etter noen få år. Når du ikke får mer tapet vekk så sliper du jevnt over og finsparkler ujevnheter som du ser. Deretter grunnes det hele med egnet maling. Dette er et gammelt hus, tapeten er bare noen få år, mulig platene ble lagt samtidig med tapeten da. Holder det virkelig å sparkle i skjøtene? Vil ikke sparkelen også sprekke opp da? Må jeg grunne med maling under hele selv omjeg skal male oppå stria til slutt? Takk for svar:) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Litt vanskelig å svare på når man ikke har sett veggen. Hvis det bare er ett lag tapet, hadde ikke jeg begynt å ta den av. Ikke hvis den sitter bra på platene. Grunn, sparkle, puss og grunn over der du har sparklet. Det er stor forskjell på sparkel, velg en som er veldig finkornet, det er lettest å få pent :-) Jo grovere tapet du velger, jo mindre jobb, men ikke tro at strukturen dekker mye, du må få det veldig slett :-) 0 Siter
Gjest jordrotta Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Dette er et gammelt hus, tapeten er bare noen få år, mulig platene ble lagt samtidig med tapeten da. Holder det virkelig å sparkle i skjøtene? Vil ikke sparkelen også sprekke opp da? Må jeg grunne med maling under hele selv omjeg skal male oppå stria til slutt? Takk for svar:) Platene må sparkles i skjøtene. Går utifra at dette ikke er blitt gjort tidligere, for det er veldig uvanlig at alle skjøtene sprekker gjennom tapeten! Når du grunner med maling ser du om underlaget er blitt jevnt nok. Det kommer tydeligere frem etter maling.Da har du fortsatt sjanse til å utbedre underlaget. Før brukte mange grove mønster på strie, men nå er trenden at det skal være slettere vegger og selvsagt vil da en ujevnt vegg under sees godt igjennom og det er stygt. I tillegg går det mindre lim , når veggen er grunnet. (Lim er dyrere enn grunningsmaling.) 0 Siter
Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Litt vanskelig å svare på når man ikke har sett veggen. Hvis det bare er ett lag tapet, hadde ikke jeg begynt å ta den av. Ikke hvis den sitter bra på platene. Grunn, sparkle, puss og grunn over der du har sparklet. Det er stor forskjell på sparkel, velg en som er veldig finkornet, det er lettest å få pent :-) Jo grovere tapet du velger, jo mindre jobb, men ikke tro at strukturen dekker mye, du må få det veldig slett :-) Bare et lag tapet, men den er i tillegg til at den er veldig sprekkete også "posete" i noen sprekker, veggen er ikke slett. Høres ut som det kommer til å bli mye jobb det her, selv når man skal legge grov strie oppå og male. PUH 0 Siter
Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Platene må sparkles i skjøtene. Går utifra at dette ikke er blitt gjort tidligere, for det er veldig uvanlig at alle skjøtene sprekker gjennom tapeten! Når du grunner med maling ser du om underlaget er blitt jevnt nok. Det kommer tydeligere frem etter maling.Da har du fortsatt sjanse til å utbedre underlaget. Før brukte mange grove mønster på strie, men nå er trenden at det skal være slettere vegger og selvsagt vil da en ujevnt vegg under sees godt igjennom og det er stygt. I tillegg går det mindre lim , når veggen er grunnet. (Lim er dyrere enn grunningsmaling.) Hva trenden er spiller ingen rolle for meg da. Er ingen slave av andres meninger heldigvis. Målet mitt er å få det penest mulig med minst mulig jobb, eller noe slikt 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Bare et lag tapet, men den er i tillegg til at den er veldig sprekkete også "posete" i noen sprekker, veggen er ikke slett. Høres ut som det kommer til å bli mye jobb det her, selv når man skal legge grov strie oppå og male. PUH Du kan leie tapetfjernemaskin, bruke tapetoppløser og påfølgende skraping eller du kan smøre på noe celluloseklister som du tar en plastduk over, og dra det av. Jeg har brukt dampmetoden, hat og hat. Men da var det mange lag med gammel papirtapet, kanskje det går lettere hos deg. Og de sier jo at disse maskinene du kan leie virker bra, vi brukte sånn damprensemaskin. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Hva trenden er spiller ingen rolle for meg da. Er ingen slave av andres meninger heldigvis. Målet mitt er å få det penest mulig med minst mulig jobb, eller noe slikt Av og til blir det minst jobb ved å legge 6 mm gips, og starte på nytt. 0 Siter
Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Av og til blir det minst jobb ved å legge 6 mm gips, og starte på nytt. Kanskje det ja. Er ikke de bedre for tapet også, sånn sprekkemessig eller? Er så redd jeg får nye sprekker etter alt arbeide er gjort. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Kanskje det ja. Er ikke de bedre for tapet også, sånn sprekkemessig eller? Er så redd jeg får nye sprekker etter alt arbeide er gjort. Jo, gips er et dødt materiale. Men det hjelper ikke hvis veggen beveger seg. Så det kommer an på hva som skjer/har skjedd hos deg :-) 0 Siter
Gjest interiør krisa Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Jo, gips er et dødt materiale. Men det hjelper ikke hvis veggen beveger seg. Så det kommer an på hva som skjer/har skjedd hos deg :-) Gamle trehus beveger seg vel en del vil jeg tro. Får bare leve med sprekker kanskje? hehe 0 Siter
Prozak Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Lägga tapetet själv! Det kommer nordbaggen aldri at klare av! "....................................." 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 1. september 2005 Skrevet 1. september 2005 Lägga tapetet själv! Det kommer nordbaggen aldri at klare av! "....................................." *fniiis* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.