Gå til innhold

"Alkymisten"

Gjest pittpottnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest pittpottnøtt
Skrevet

Er det noen av dere som har lest "Alkymisten"?

Skal selv begynne å lese den...den er visst litt spesiell,-har jeg hørt...

Hva mener du om denne?

Skrevet

Jeg mener den er oppskrytt.

Synes den var platt, i stil med "Profeten".

Skrevet

En fantastisk bok! Leste den sommeren 2002. Har tenkt å lese den igjen, men har ikke fått gjort det ennå. Brukte lang tid på å fordøye den...tenkte masse på det jeg leste i ettertid.

Skrevet

Jeg synes den var oppskrytt og ganske så...eh..småpompøs.

Sikkert viktige tanker han presenterer, men at de blir presentert som noe "fantastisk" har jeg vanskelig for å forstå.

Men så er jeg ingen fan av noe av det jeg har lest av Coelho (Veronika vil dø og Elleve minutter)...

Smaken er som...

fuji1365380447
Skrevet

Jeg syntes at Alkymisten er den mest oppskrytte overfladiske "new-age" tullet jeg noen gang har lest.

Han gir inntrykk av å være en bok som liksom dykker ned i de store sjeledyp, men er i realiteten platt og svulstig.

Hovedpoenget er liksom: "Hvis du bare ønsker noe sterkt nok, så vil hele universet arbeide for at du skal oppnå det"

Ærlig talt - for noe mumbojumbo! Paolo Coelo har ikke mennesklig eller sjelelig innsikt, han har bare en klysete evne til å appellere til uutdannede kvinner som tror at dette virkelig er stor kunst og meningen med livet.

Ikke et hår bedre en "Profeten"..

Gjest alkymisten ja
Skrevet

En fantastisk bok! Leste den sommeren 2002. Har tenkt å lese den igjen, men har ikke fått gjort det ennå. Brukte lang tid på å fordøye den...tenkte masse på det jeg leste i ettertid.

Du er religiøs er du ikke?

Skrevet

Jeg syntes at Alkymisten er den mest oppskrytte overfladiske "new-age" tullet jeg noen gang har lest.

Han gir inntrykk av å være en bok som liksom dykker ned i de store sjeledyp, men er i realiteten platt og svulstig.

Hovedpoenget er liksom: "Hvis du bare ønsker noe sterkt nok, så vil hele universet arbeide for at du skal oppnå det"

Ærlig talt - for noe mumbojumbo! Paolo Coelo har ikke mennesklig eller sjelelig innsikt, han har bare en klysete evne til å appellere til uutdannede kvinner som tror at dette virkelig er stor kunst og meningen med livet.

*fnis*

ER så ENIG! :-)

Skrevet

Du er religiøs er du ikke?

Jeg er kristen ja, men kan ikke huske at "Alkymisten" hadde kristendom som plattform?

Hva tenkte du på?

Skrevet

Jeg synes den var oppskrytt og ganske så...eh..småpompøs.

Sikkert viktige tanker han presenterer, men at de blir presentert som noe "fantastisk" har jeg vanskelig for å forstå.

Men så er jeg ingen fan av noe av det jeg har lest av Coelho (Veronika vil dø og Elleve minutter)...

Smaken er som...

Jeg har lest Elleve minutter. Syntes den var fin, men ikke så flott som Alkymisten. Det er jo forøvrig to helt forskjellige bøker.

Skrevet

Vel.. nå anser jeg meg ikke som uutdannet da. Den apellerte til meg. Syntes IKKE den var klysete eller pompøs!

Hva er forresten Profeten for en bok? Var det ikke du som nevnte den?

fuji1365380447
Skrevet

Vel.. nå anser jeg meg ikke som uutdannet da. Den apellerte til meg. Syntes IKKE den var klysete eller pompøs!

Hva er forresten Profeten for en bok? Var det ikke du som nevnte den?

"Profeten" er en slik dyp og inderlig bok om livet, som er utrolig oppskrytt. For meg er det liksomreligion for dem som har lyst til å ha litt åndelighet men som ikke anser seg som kristne.

Men hva var det du syntes var så bra og tankevekkende med Alkymisten?

Slik jeg ser det er hans hovedpoeng at du må finne deg selv, og at selv om du reiser vekk så er det i ditt indre at du finner deg selv.

Og hans andre poeng er om mulig ennå mer døvt: hvis du bare ønsker noe nok, så vil hele universet jobbe for deg...

Jeg mener, ærlig talt -skal man lese den "visdommen" slik at alle fattige som ikke når sine mål i verden ikke ønsker det nok, da?

Gjest alkymisten ja
Skrevet

Jeg er kristen ja, men kan ikke huske at "Alkymisten" hadde kristendom som plattform?

Hva tenkte du på?

Religiøse har en tendens til å lese endel ut av ting som ikke andre gjør. Jf bibelen.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

"Profeten" er en slik dyp og inderlig bok om livet, som er utrolig oppskrytt. For meg er det liksomreligion for dem som har lyst til å ha litt åndelighet men som ikke anser seg som kristne.

Slik jeg ser det er hans hovedpoeng at du må finne deg selv, og at selv om du reiser vekk så er det i ditt indre at du finner deg selv.

Og hans andre poeng er om mulig ennå mer døvt: hvis du bare ønsker noe nok, så vil hele universet jobbe for deg...

Jeg mener, ærlig talt -skal man lese den "visdommen" slik at alle fattige som ikke når sine mål i verden ikke ønsker det nok, da?

Hopper inn og spør; er den boka noe lignende som den der med de 10 tegn eller noe slikt??

Har det på tunga... åååh! Det er en sånn selvhjelpsbok, blanda roman og filosofi og gudveit. Utrolig dårlig...

fuji1365380447
Skrevet

Hopper inn og spør; er den boka noe lignende som den der med de 10 tegn eller noe slikt??

Har det på tunga... åååh! Det er en sånn selvhjelpsbok, blanda roman og filosofi og gudveit. Utrolig dårlig...

Jupp - det er samma ulla.

Sleipe forfattere som profitterer på religionsvakumet som folk lever i - folk sluker denslags liksomreligion rått..

Sukk, jeg husker heller ikke hva den heter, "syv tegn" eller noen sånt.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Sleipe forfattere som profitterer på religionsvakumet som folk lever i - folk sluker denslags liksomreligion rått..

Jajajaja stemmer det! Ræva bok.

Ei venninne som prakka den på meg. Samme dama påstod at man kunne gjenopprette "energibanene i kroppen etter et keisersnitt, ved å ha vanlig aluminiumsfolie i trusa".

*detter av stolen* =oD

Skrevet

Ja, det var vel det første poenget som tiltalte meg mest. Bli kjent med seg selv, at alle er spesielle, med ulike evner og interesser og at du "finner fred" først når du finner deg selv. I hverdagens mas og jag er det sørgelig lite tid som blir satt av til å tenke på hvem en egentlig er...

Det andre poenget er jo en fin tanke da, selv om jeg ikke tror på det bokstavelig.

Skrevet

Jeg syns den var bra, men bare for underholdningens skyld. Den forandret ikke livet mitt for å si det sånn, men det er en velskrevet og underholdende.

Samme opplevelse hadde jeg da jeg leste Da Vinci koden og Profeten.

Skrevet

Ei venninne som prakka den på meg. Samme dama påstod at man kunne gjenopprette "energibanene i kroppen etter et keisersnitt, ved å ha vanlig aluminiumsfolie i trusa".

*detter av stolen* =oD

"ha vanlig aluminiumsfolie i trusa"

AU!!! Det kan da ikke være noe behagelig!

He he, tenkt deg at det piper i en slik sikkerhetskontroll:

-å, det er bare alimiumen i trusa, ett lite øyeblikk skal jeg grave det frem ;-)

Skrevet

Her var det ikke mye igjen å si for meg. Hjertens enig med deg !

Skrevet

*detter av stolen* =oD

*Jeeezz*

Jeg er ganske alternativ selv, vil mange påstå, men det hørtes _helt_ villt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...