Gå til innhold

å gi friskoler støtte gjør dem vel til offentlige skoler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns de heller skal konsentrere seg om de offentlige skolene jeg, for de står det dårlig til med....

Gjest snart valg
Skrevet

Syns de heller skal konsentrere seg om de offentlige skolene jeg, for de står det dårlig til med....

Helt enig!

Skrevet

De blir jo ikke offentlige av den grunn. Offentlige skoler eies og drives av staten, det gjør ikke friskolene selv om de mottar en sum.

Mange av friskolene er jo rene livssynsskoler.

Jeg syns staten burde prioritere de offentlige skolene, og være restriktive med å godta privatskoler. Det er mange ekstreme kristne sekter der ute som ønsker å drive skoler for å holde barna sine borte fra "verdslige" barn, jeg syns ikke staten skal gi støtte til sånt. Skoler har vi for å gi barna kunnskap, ikke for å indoktrinere dem en eller annen religion.

Skrevet

Syns det er riktig at folk skal ha et alternativ til den offentlige skolen.

Så klart de skal ha statsstøtte, men de får jo så klart ikke like mye som den "vanlige" skolen, derfor koster det å gå på privatskole.

Skrevet

De blir jo ikke offentlige av den grunn. Offentlige skoler eies og drives av staten, det gjør ikke friskolene selv om de mottar en sum.

Mange av friskolene er jo rene livssynsskoler.

Jeg syns staten burde prioritere de offentlige skolene, og være restriktive med å godta privatskoler. Det er mange ekstreme kristne sekter der ute som ønsker å drive skoler for å holde barna sine borte fra "verdslige" barn, jeg syns ikke staten skal gi støtte til sånt. Skoler har vi for å gi barna kunnskap, ikke for å indoktrinere dem en eller annen religion.

Ser ikke noe feil i at det finnes kristne grunnskoler, så lenge de oppfyller visse krav.

Bare fordi de er kristne så er det uff og fysj og få de vekk!

Syns ikke det er noe bedre med steinerskole, muslimskskole og montesorriskole, har mange rare teorier og synspunkter de også.

Ja, til at foreldre kan velge skole for barna sine.

Skrevet

Ser ikke noe feil i at det finnes kristne grunnskoler, så lenge de oppfyller visse krav.

Syns ikke det er noe bedre med steinerskole, muslimskskole og montesorriskole, har mange rare teorier og synspunkter de også.

"Ja, til at foreldre kan velge skole for barna sine."

Gjelder denne valgfriheten også for det store, store flertall som helst vil ha barna sine på en offentlig skole i sitt eget nærmiljø?

Dersom staten skal yte støtte til "en haug" privatskoler rundt omkring, vil jo pengepotten som blir igjen til de offentlige skolene bli mindre. Og dette kan lett bli en ond spiral hvor det offentlige tilbudete blir stadig dårligere og dårligere, slik atden relle muligheten til å velge en offentlig skole i nærmiljøet svekkes.

Pussig i grunn, at valgmuligheten for et lite fåtall skal kunne ødelegge valgmuligheten for det store flertallet.

Skrevet

Det er helt greit for meg at de er kristne. Syns bare at barn har rett til den samme utdannelsen enten foreldrene er medlemmer av en eller annen sekt eller ei. Mange kristne friskoler brukes for å isolere barna fra omverdenen, og det har ikke jeg lyst til at skattepengene mine skal gå til.

Skrevet

"Ja, til at foreldre kan velge skole for barna sine."

Gjelder denne valgfriheten også for det store, store flertall som helst vil ha barna sine på en offentlig skole i sitt eget nærmiljø?

Dersom staten skal yte støtte til "en haug" privatskoler rundt omkring, vil jo pengepotten som blir igjen til de offentlige skolene bli mindre. Og dette kan lett bli en ond spiral hvor det offentlige tilbudete blir stadig dårligere og dårligere, slik atden relle muligheten til å velge en offentlig skole i nærmiljøet svekkes.

Pussig i grunn, at valgmuligheten for et lite fåtall skal kunne ødelegge valgmuligheten for det store flertallet.

Jeg syns også det er feil at ikke den offentlige skolen får nok penger til driften.

Den offentlige skolen får alt for lite penger, men jeg tror ikke det er privatskolene sin feil.

Mange foreldre har vel funnet ut at barna får et bedre tilbud i en privatskole, bl.a. for der er det mindre klasser.

Personlig ville jeg ikke valgt privatskole, nettopp fordi barna ville blitt litt utenfor nærmiljø, hvis du skjønner. Men jeg syns det er ok å ha et alternativ, for de som ønsker det.

Men det er kjempe dårlig av politikerne, at de ikke kan bevilge mer penger til de offentlige skolene.

De får forbedre skolene før de innfører skolemat!

Skrevet

Det er helt greit for meg at de er kristne. Syns bare at barn har rett til den samme utdannelsen enten foreldrene er medlemmer av en eller annen sekt eller ei. Mange kristne friskoler brukes for å isolere barna fra omverdenen, og det har ikke jeg lyst til at skattepengene mine skal gå til.

Er faktisk enig med deg, er heller ikke for slik isolering.

Men det er mye ikke skattepengene burde gå til...

Skrevet

Har selv gått på privat videregående skole og regningen ble betalt av det offentlige.

Vi hadde en lærer som ikke fungerte. Etter at problemet ble tatt opp med rektor ble problemet fjernet.

Har bare kjempegode erfaringer fra privatskole og håper det blir fritt for alle, og ikke som nå at det er bare de med penger som kan gå på privatskole.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Har selv gått på privat videregående skole og regningen ble betalt av det offentlige.

Vi hadde en lærer som ikke fungerte. Etter at problemet ble tatt opp med rektor ble problemet fjernet.

Har bare kjempegode erfaringer fra privatskole og håper det blir fritt for alle, og ikke som nå at det er bare de med penger som kan gå på privatskole.

Jeg også. Veldig fornøyd.

Vår skoleleder sparka læreren vår, og vi fikk en ny etter at vi klaget. Han gamle mumlet uforståelig, snakket usammenhengende og satt med beina på bordet.

Skrevet

Jeg gikk på offentlig vgs, vi hadde også en lærer som overhode ikke fungerte og klarte å få henne overflyttet til et annet yrke. Tror faktisk hun ikke har tillatelse til å undervise lengre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...