Gå til innhold

Skrekkelig!

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

21

• Goliath

18

• favn

11

• snø

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ingen bør bli overrasket over at sanitærforholdene brøt sammen temmelig kjapt, en idrettsstadion er jo ikke bygget for noe slikt. Og det var vel alt i forkant ytret bekymring om superdomen kom til å holde i orkanen?

Men grusomt - det er det!

Skrevet

Jeg kan overhodet ikke begripe hvordan det går an at det har blitt katastrofeområder der primitiviteten og mangelen på alt råder.

Ikke har de fått fram elementært katastrofemateriale som vann, mat, klær, medisiner, tepper etc, og ikke har de greid å evakuere tusener på tusener av mennesker på tross av at orkanen var kjent i god tid.

Og dette er altså i USA, ikke et lutfattig langtvekkistand uten kontakt med sivilisasjonen.

Skrevet

Jeg kan overhodet ikke begripe hvordan det går an at det har blitt katastrofeområder der primitiviteten og mangelen på alt råder.

Ikke har de fått fram elementært katastrofemateriale som vann, mat, klær, medisiner, tepper etc, og ikke har de greid å evakuere tusener på tusener av mennesker på tross av at orkanen var kjent i god tid.

Og dette er altså i USA, ikke et lutfattig langtvekkistand uten kontakt med sivilisasjonen.

Jeg har en "kjenning" som er i de farvann for tiden og han er ikke det minste overrasket...

Skrevet

Jeg har en "kjenning" som er i de farvann for tiden og han er ikke det minste overrasket...

Jeg vet at det er stor fattigdom og dermed dårlige boforhold samt vanskelige områder med mye sump og den slags.

Men likevel?

Hva sier din venn (kjæresten?) om hvorfor USA ikke har greid å håndtere dette? Bryr de seg mindre enn om det skulle være lengre nordover på kysten? Det går vel ikke an.

Skrevet

Ingen bør bli overrasket over at sanitærforholdene brøt sammen temmelig kjapt, en idrettsstadion er jo ikke bygget for noe slikt. Og det var vel alt i forkant ytret bekymring om superdomen kom til å holde i orkanen?

Men grusomt - det er det!

Ja, jeg er helt enig! Jeg tenkte det samme selv: Ikke f... om jeg ville ta med forsyninger for 3-5 dager og oppholde meg sammen med tusenvis av mennesker på et slikt sted.

men sanitærforholdene er en ting - overgrep mot dem som er der noe annet.

Uff!

Skrevet

Jeg har tenkt det samme selv!

Riktignok har katastrofen fått et større omfang enn ventet fordi dikene brast og byen derfor ikke bare ble blåst i stykker, men dertil oversvømt.

Men det er virkelig merkelig at man ikke hadde organisert evakueringen bedre.

Skrevet

Utrolig at det ikke er gjort klart på forhånd. Med mat, bedre sanitære forhold, osv.

For dette visste de ville skje.

For øvrig ser man jo her at folk blir apekatter som plyndrer, dreper, voldtar, skyter på redningshelikopterne, løper rundt med automatvåpen mens folk slåss for livet, og det etter bare få dager - i et ellers (relativt) sivilisert land.

Drar man parallellen til apekattendensene vi ser i land hvor de sliter med det mest elementære fra de blir født til de dør, så er det i hvert fall åpenbart at det ikke bare er religion som spiller inn i disse menneskenes galskap.

I USA blir jo mange åpenbart villmenn etter 2 dager.

Skrevet

Ja, jeg er helt enig! Jeg tenkte det samme selv: Ikke f... om jeg ville ta med forsyninger for 3-5 dager og oppholde meg sammen med tusenvis av mennesker på et slikt sted.

men sanitærforholdene er en ting - overgrep mot dem som er der noe annet.

Uff!

Overgrep er grusomt uansett, men i slike tilfeller blir det komplett uforståelig at noen i det hele tatt kan tenke på å gjøre noe slikt! Blir skikkelig kvalm og på gråten når jeg hører om det.

Skrevet

Overgrep er grusomt uansett, men i slike tilfeller blir det komplett uforståelig at noen i det hele tatt kan tenke på å gjøre noe slikt! Blir skikkelig kvalm og på gråten når jeg hører om det.

Helt enig! Det er virkelig fælt!

Skrevet

Utrolig at det ikke er gjort klart på forhånd. Med mat, bedre sanitære forhold, osv.

For øvrig ser man jo her at folk blir apekatter som plyndrer, dreper, voldtar, skyter på redningshelikopterne, løper rundt med automatvåpen mens folk slåss for livet, og det etter bare få dager - i et ellers (relativt) sivilisert land.

Drar man parallellen til apekattendensene vi ser i land hvor de sliter med det mest elementære fra de blir født til de dør, så er det i hvert fall åpenbart at det ikke bare er religion som spiller inn i disse menneskenes galskap.

Enig enig enig...

Jeg kan forstå dem som plyndrer matvarebutikker for mat når det ikke når fram noen hjelp til dem, men det har jo vært rapporter om POLITIMENN som har rappa med seg TV'er etc.

Skrevet

Enig enig enig...

Jeg kan forstå dem som plyndrer matvarebutikker for mat når det ikke når fram noen hjelp til dem, men det har jo vært rapporter om POLITIMENN som har rappa med seg TV'er etc.

Ja, matplyndringa er enkel å forstå. Mat og vann må man ha for å leve.

Men når man ser tv-bilder av folk som stikker av med fjernsynsapparater, vesker og den slags varer må man bare måpe.

Plyndringa er uansett ikke det verste hvis rapportene fra galehuset med voltekter, slåssing, drap, skyting, voldtekter av voksne såvel som unger stemmer.

Det er forjævlig, og ikke minst merkelig at folk forandrer seg til dyr på 2 dager.

Skrevet

Ja, er det ikke dette man/amerikanere håner folk i andre deler av verden for?

Uansett, det er helt uvirkelig at de ikke har grep på dette. Men de er jo urimelig store i kjeften på så mange områder, så...

Skrevet

Ja, matplyndringa er enkel å forstå. Mat og vann må man ha for å leve.

Men når man ser tv-bilder av folk som stikker av med fjernsynsapparater, vesker og den slags varer må man bare måpe.

Plyndringa er uansett ikke det verste hvis rapportene fra galehuset med voltekter, slåssing, drap, skyting, voldtekter av voksne såvel som unger stemmer.

Det er forjævlig, og ikke minst merkelig at folk forandrer seg til dyr på 2 dager.

Det er helt ufattelig, Jeg har faktisk ikke ord.

Skrevet

Jeg har tenkt det samme selv!

Riktignok har katastrofen fått et større omfang enn ventet fordi dikene brast og byen derfor ikke bare ble blåst i stykker, men dertil oversvømt.

Men det er virkelig merkelig at man ikke hadde organisert evakueringen bedre.

Dårlige diker kommer som en overraskelse, men likvel.

Skrevet

Ja, er det ikke dette man/amerikanere håner folk i andre deler av verden for?

Uansett, det er helt uvirkelig at de ikke har grep på dette. Men de er jo urimelig store i kjeften på så mange områder, så...

Men en annen sak er dette med bistand fra det internasjonale samfunn.

Hvorfor tilbys ikke bistand fra andre land i en slik sak?

Hvorfor må USA klare seg selv?

tenker ikke her først og fremst på penger, men dette med å få opp feltsykehus, utlevering av mat etc. Hadde hjulpet fint å få flere hender til å hjelpe til.

Skrevet

tenker ikke her først og fremst på penger, men dette med å få opp feltsykehus, utlevering av mat etc. Hadde hjulpet fint å få flere hender til å hjelpe til.

Det er ikke sånn det foregår, slik jeg har oppfattet det.

Norge har bla sagt at vi bidrar, men i og med at USA sier at de klarer seg selv eller i alle fall ikke ber om bistand, er tilbudet så langt et tilbud.

Det skjer jo med andre land også av og til. Og ingen kan jo påtvinge et land saker&ting eller hjelpekorps. Tror jeg.

Skrevet

USA må klare seg selv fordi de sitter der og driter i hva som skjer med de fattige. Og har penger og utstyr til å hjelpe.

Virker som den vanlige amerikaner er villig til å hjelpe men Bush bare håper på at flest mulig fattige skal stryke med.

Skrevet

FN har kommet med tilbud om hjelp, USA har ikke svart. Mener at jeg leste det tidligere i dag i alle fall.

Skrevet

Det er ikke sånn det foregår, slik jeg har oppfattet det.

Norge har bla sagt at vi bidrar, men i og med at USA sier at de klarer seg selv eller i alle fall ikke ber om bistand, er tilbudet så langt et tilbud.

Det skjer jo med andre land også av og til. Og ingen kan jo påtvinge et land saker&ting eller hjelpekorps. Tror jeg.

Ja, antar at man bare kan sende hjelp hvis man tar i mot det.

Men det har ikke kommet noen tilbud som jeg har hørt om - unntatt fra FN.

Amerikanere er ofte uovertrufne når det gjelder å yte frivillig innsats for sine egne - det så vi jo etter 911. Men det betyr vel også, dessverre, at det offentlige ikke er på banen på en slik måte som vi burde forvente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...