Gå til innhold

Hvorfor er pepperspray forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av Lillemus sin tråd under her.

Hvorfor er pepperspray forbudt, da?

Når det ikke er skadelig, men bare setter gjerningsmannen ut av spill?

SKjønner ikke hvorfor man ikke har lov å kjøpe det her i Norge. Hva med Tyskland, som ble foreslått som et land hvor man kunne kjøpe det? Tåler nordmenn mindre pepperspray enn tyskere?

Jada, dette ble litt usaklig, men jeg lurer virkelig på om det er en skikkelig grunn til at vi har forbud.

Skrevet

Jeg starter med et forbehold om at det er pepperspray jeg skriver om nå - men jeg tror det. :o)

Jeg vet ikke helt hvorfor det er forbudt - men jeg har jo sett på teve der politimenn har testa det på hverandre (journalister har også fått prøve), og det har jo gitt utrolige smerter og ubehag. Langt over det de hadde forestilt seg de som ble testa, skjønte jeg. (Dette var vel et ledd i at politimenn skulle få tillatelse til å bruke det i spesielle tilfeller.)

Og da er det vel et poeng at ikke "kreti og pleti" får lov til å kjøpe- og bruke det "uhemma".

Skrevet

Jeg starter med et forbehold om at det er pepperspray jeg skriver om nå - men jeg tror det. :o)

Jeg vet ikke helt hvorfor det er forbudt - men jeg har jo sett på teve der politimenn har testa det på hverandre (journalister har også fått prøve), og det har jo gitt utrolige smerter og ubehag. Langt over det de hadde forestilt seg de som ble testa, skjønte jeg. (Dette var vel et ledd i at politimenn skulle få tillatelse til å bruke det i spesielle tilfeller.)

Og da er det vel et poeng at ikke "kreti og pleti" får lov til å kjøpe- og bruke det "uhemma".

Jeg husker også at de hadde den saken med politiet som testet og at det kjentes verre enn forventet.

Men det er jo meningen, da! At man skal kunne frata en gjerningsmann evnen til å fortsette og evt. fullføre ugjerningen!

Jeg liker ikke at de kriminelle skal ivaretas bedre enn ofrene.

Men - en kan jo bruke hårspray eller noe, men de flaskene er jo store! Må finne noe som en kan ha i en vanlig veske, som ikke tar opp halve plassen...

Skrevet

Jeg husker også at de hadde den saken med politiet som testet og at det kjentes verre enn forventet.

Men det er jo meningen, da! At man skal kunne frata en gjerningsmann evnen til å fortsette og evt. fullføre ugjerningen!

Jeg liker ikke at de kriminelle skal ivaretas bedre enn ofrene.

Men - en kan jo bruke hårspray eller noe, men de flaskene er jo store! Må finne noe som en kan ha i en vanlig veske, som ikke tar opp halve plassen...

Helt enig i at det skal oppleves som jævlig.

Men poenget mitt var at det kan få en slags motsatt virkning og bli brukt som våpen blant de kriminelle også.

Og hvis gjerningsmannen har pepperspray som han rekker å bruke på deg før du rekker å reagere og han overfaller deg - hva da?

(Kanskje svaret er at vi jenter kunne få legeattest og kjøpe det på apoteket? :o) )

Eller så er det klart at vi bør mejle til Elnet-produsenten og be om en "minispray". Det hadde vært noe!

Skrevet

Men poenget mitt var at det kan få en slags motsatt virkning og bli brukt som våpen blant de kriminelle også.

Og hvis gjerningsmannen har pepperspray som han rekker å bruke på deg før du rekker å reagere og han overfaller deg - hva da?

(Kanskje svaret er at vi jenter kunne få legeattest og kjøpe det på apoteket? :o) )

Eller så er det klart at vi bør mejle til Elnet-produsenten og be om en "minispray". Det hadde vært noe!

Åja, der er du inne på noe. Akkurat dte hadde jeg ikke tenkt på, at det også da kanskje ville bli brukt av den kriminelle for å sette offeret ut av spill.

Jeg blir forøvrig med på å maile Elnett og be om minispray ;)

Skrevet

Det finnes hårsprayer som er bare *stikker og måler* 15-16 cm lange.

Skrevet

Åja, der er du inne på noe. Akkurat dte hadde jeg ikke tenkt på, at det også da kanskje ville bli brukt av den kriminelle for å sette offeret ut av spill.

Jeg blir forøvrig med på å maile Elnett og be om minispray ;)

Kanskej myggspray duger?

Skrevet

Antar at årsaken er at det kan misbrukes. Med andre ord at det brukes mot politiet, mot ett voldteksoffer osv.

Ikke for det, uansett om det er lovlig eller ikke så kan det bli brukt av de kriminelle, men da kan de straffes ekstra for det. Ikke bare ved bruk, men også at de har det på seg.

Skrevet

Fordi vi bor i et land hvor myndighetene ikke tror vi kan tenke selv.

Skrevet

Det finnes hårsprayer som er bare *stikker og måler* 15-16 cm lange.

Hvor finner du dem?

Skrevet

Hvor finner du dem?

På Vita, merket er Nicky Clarke.

Skrevet

På Vita, merket er Nicky Clarke.

Noteres herved!

:-D

Skrevet

Fordi det faktisk kan være skadelig, og kan brukes som våpen.

Gjest skrævadottir
Skrevet

I prinsippet er det våpen. Vi kan ikke legalisere våpen.

Men våpen som nødverge er lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...