Gå til innhold

Kan noen hjelpe ?

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt far
Skrevet

Først nå har vi fått greie på at vi har krav på Grunnstønad og muligens også Hjelpestønad

Vårt barn er 9 år . Han ble utredet som ADHD allerede i barnehagen, men kun av PP-tjenesten. Det var først når han begynte på skolen at han var til skikkelig utredning ved sykehus, og fikk en "offisiell" diagnose, hvorpå han ble "overført" til BUPA for videre opfølging og etterhvert også medisinert med Ritalin. Eksra hjelp på skolen osv.

Etter å ha bladd mye frem og tilbake på nettet etter hjelp og informasjon om grunnstønad i forb. med barn med ADHD.

Har jeg ikke klart å finne noen eksempler på utfylling.

Det går hardt utover klær,sko, sengeklær, puter, osv., men også alt mulig annet, leker, video, stereo, syklen... Alt går på en "merkelig" måte istykker.

Men så var det dette med å konkretisere/spesifisere dette da. Vi har søkt rundt på nettet for å se om det finnes noen eksempler på utfylling o.l., men det har vi ikke klart å finne frem til. Vi skulle gjerne danne oss en formening om hvor mye som vil være naturlig å ta med. En annen ting er krav til dokumentasjon på hva som slites/ekstra arbeid i forbindelse med spising, stell,lekser,tilsyn etc. Kvitteringer på innkjøpte ting har jeg selvfølgelig ikke.

Tips/hint fra deg som leser dette ville vi vært svært takknemlige for.

Gjest Bare et tips
Skrevet

Det er et eget forum kalt 'Bokstavbarn' her på DOL. Jeg ville kopiert innlegget dit over der.

Skrevet

Hei!

Grunnstønad kan gis (av de tingene du nevner) til sko, klær og sengetøy.

Det du kan søke om refusjon for, er det ditt barn sliter, mister eller ødelegger av egne ting UTOVER det som er normalt å forbruke av "normale" barn.(Unnskyld uttrykket)

Trygdekontorene har noen standarlister, men du kan gjerne lage din egen bestående av fire kolonner. Antall, beskrivelse, pris og sum.

Hva som skrives opp blir det du som må vurdere.

Må det feks kjøpes mer enn to par støvletter i løpet av vinteren, så ville jeg skrevet de andre på listen.

Forbruker barnet 20 bukser i året, så ville kanskje 10 være riktig å føre opp? osv...

Jeg har aldri trengt å legge frem kvitteringer til trygdekontoret, men vet at det er litt forskjellig praksis rundt omkring i kommunene.

De andre tingene du nevner kommer ikke under grunnstønadsregelen, men har du dokumentasjon kan du få skattefradrag for inntil tre tilbake. (Ta evt. kontakt med ligningskontoret.)

Når det gjelder hjelpestønad så er det en stor fordel om du har faguttalelser om barnets atferd og ekstrabehov.

I tillegg bør du skrive hvordan barnet fungerer og hva som kreves ekstra i forhold til et jevnaldrende barn.

Vet at noen foreldre setter opp hva barnet trenger ekstra og regner timer for merarbeidet.

Jeg har de gangene jeg har søkt for mine barn, fokusert på atferden og hva de trenger hjelp til, lagt ved det jeg har faguttalelser og latt trygdekontoret vurdere.

Håper dette hjalp litt...

Ellers vil jeg tipse deg om en nettside som heter "bokstavbarna.no"

Der finnes det utrolig mye nyttig informasjon som blir formidlet av bla. foreldre som har barn med div. bokstavdiagnoser, diagnose selv, eller kanskje en samboer eller bare er interessert...

Som gjest på "bokstavbarna.no" får du begrenset tilgang, så det er lurt å registrere seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...