Gå til innhold

Innlegg i denne valgdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tillatelse til å legge ut dette innlegget fra en innskriver i Karmøy lokalavis

Verdipartiet KrF og enkeltmennesket.

Jeg har fått med meg at Kristelig Folkeparti ønsker å fremstille seg som et verdiparti. Nå sist i et debattprogram på TV utalte også selveste Dagfinn Høybråten seg på direkte spørsmål om hvordan han ønsket den videre valgkampen de neste to uker skulle bli;

”Jeg ønsker at enkeltmenneskene skulle kunne komme mer frem i debatten” uttalte han.

På papiret ser dette fint ut, men i virkeligheten er det dessverre ikke slik.

Jeg er et enkeltmenneske og har en ryggmargskade. Skader som dette har gjennom de tre tusen siste år blitt ansett til å være uhelbredelige. De siste tidene er det derimot gjort store fremskritt på å finne frem til en terapi for skader som dette ved hjelp av stamceller. Blant annet er det gjort mange dyreforsøk med stort hell. Forskere sier at det kun er et tisspørsmål før vi har en slik terapi for mennesker. Forskere sier også at det er politikere og lovverket det står på. – De politikere det står mest på er sånne som Dagfinn Høybråten og hans følgesvenner. De er imot forskning av embryoniske stamceller, de er også imot en oppmykning av Bioteknologiloven. De tillater kun forskning på voksne stamceller (av fødte mennesker). Dette er ikke godt nok, og enkelte forskere uttaler seg så sterkt som å si at politikerne ved dette lammer forskningen.

Jeg holder Dagfinn Høybråten og hans tilhengere personlig ansvarlig for de forlengede lidelser og rullestolbruk som jeg måtte ha på grunn av hans umenneskelige politikk.

Jeg oppfordrer også velgerne ved stortingsvalget til å tenke nøye igjennom disse spørsmål. Om de selv ikke har en slik skade eller tilsvarende, kan hende de da bør tenke på sine barn eller barnebarn. – Kanskje en slik gjennomtenkning vil gjøre det lettere å velge parti til valget. Leif

http://sci.rutgers.edu/spinewire/forum/attachment.php?attachmentid=6676

Skrevet

Og enda et brev fra samme mann

EMBRYONISK STAMCELLEFORSKNING – NÅ MÅ ALMINNELIGE MENNESKER FORSTÅ HVA POLITIKERNE IKKE VIL AT VI SKAL FÅ TA DEL I.

26.07.05

Hva er stamceller? Tusener av celler dør i kroppen hvert eneste sekund. I en frisk kropp blir disse umiddelbart erstattet med nye celler. De cellene i kroppen som produserer alle de nye cellene, kalles stamceller. Stamcellene er opphavet til spesialiserte kroppsceller, blant annet nerveceller i ryggmargen og hjernen. I kroppen vår har vi hud, blod, hjerne, lever stamceller – såkalte ”voksne stamceller” – bare for å nevne noen.

Stamceller har potensialet til å utvikle seg til alle kroppens celletyper (det er over 200 celletyper i kroppen). De er også kroppens reparasjonssystem. I teorien kan stamceller dele seg i det uendelige for å erstatte andre celler så lenge en person eller et dyr er i live. Blodstamceller er et godt eksempel på dette. Når en stamcelle deler seg har hver nye celle muligheten til enten fortsatt å være stamcelle, eller å bli en ny celle med spesialisert funksjon slik som muskelcelle, hjernecelle osv.

En konsekvens av denne egenskapen er at stamcellene har potensial til å brukes i behandling av mange sykdommer eller skader som kreft, diabetes, multiple sklerose, Parkinsons sykdom, Alzheimer, HIV/AIDS, osteoporose, ryggmargskader etc.

Forskere trenger å studere stamceller i minste detalj for å lære om deres viktigste egenskaper og deres muligheter. Etter hvert som forskere lærer mer om stamceller blir det også mulig å anvende stamceller til terapi, for å teste effekten av nye medikamenter og toksiner.

Flere tusen mennesker i Norge har ryggmargskader. Ryggmargskader, som resultat av ulykker eller andre årsaker, er en tragedie som rammer mennesker i alle aldere. Imidlertid viser det seg at det rammer flest unge voksne, og da i hovedsak menn. Omtrent 53 % av ryggmargskadene skjer blant personer i aldersgruppen 16 til 30 år. Takket være forbedret medisinsk behandling vil over 90 % av mennesker med ryggmargskader som overlever det første året eller mer etter en slik skade fortsette å leve videre over 40 år etter skaden. Med tap av følelse, lammelser, problemer med blære og tarmfunksjoner, spastisitet og smerte. Selv om tilfellene av ryggmargskader er forholdsvis lave, skal en huske på at slik skade produserer flere person-år med handikap enn andre mer vanlige sykdommer.

Ryggmargskader berører ikke bare den skadede selv, men også deres familier i tillegg. Familiemedlemmer, hjelpearbeidere, fysioterapeuter og andre både fra det private og det offentlige må ofte stille opp og inn i pleiearbeidet. For hvert menneske som er ryggmargsskadet så vil minst en, men i de fleste tilfeller flere fra helsevesenet og det offentlige hjelpeapparat bli berørt.

De menneskelige kostnadene med ryggmargskader kan ikke regnes i penger. En ryggmargskade er kort sagt en frakobling av hjernen fra kroppen. Faktumet er også at flest mennesker tror at lammelsen i seg sel er hovedkonsekvensen og hovedproblemet som følge av en ryggmargskade. Andre konsekvenser er like mye om ikke mer ødeleggende og knusende. I tillegg til tap av følelse og trykk-sår fordi en ikke kan kjenne skader mot huden vil mange med ryggmargsskader lide av seriøs smerte, inkludert nevropatisk (smerte som følge av skade på nervesystemet) - smerte som det for tiden ikke er noen effektiv terapi for. Tap av blære og tarm funksjoner ikke bare gjør det vanskelig for et normalt sosialt liv, men det kan også være livstruende. Spastisitet, muskel og ben svinn, høye tilfeller av galleblære sykdommer, tap av temperatur kontroll, kompromiss i forhold til seksuell funksjon og samlivsforhold, - i tillegg til mange andre komplikasjoner ved ryggmargsskader som fører til mye lidelse.

Diverse studier viser at stamceller kan brukes til å reparere og til å få ryggmargens nerveceller til å vokse. Stamcelleterapi kan muligens få ryggmargskadede pasienter til å gå igjen. Mye forskning står igjen for å kunne gjøre håpet om å helbrede ryggmargskader til virkelighet. Men potensialet er til stede. Fleste parten av vitenskapsfolk er allikevel enige om at det er snakk om når og ikke om en kur for behandling av ryggmargsskader vil være her. Dusinvis av terapier har vist at det er mulig og regenerere (opprette nye nerve forbindelser over skadestedet) ryggmargen og funksjoner i dyreforsøk. I disse dyreforsøk har en klart å lage nye nevroner, axoner og myelin. Noe av det som blir ødelagt ved en ryggmargsskade.

I Norge er det for tiden tillatt med forskning på voksne stamceller, dette er stamceller som kan sankes fra fødte mennesker. Det er forskjellige typer, men en vanlig type og måte å sanke disse på er fra beinmarg. De har og vert lenge benyttet til helbredelse av enkelte blodsykdommer slik som leukemi, dette har blitt utført i mer en 40 år. Allikevel mener fleste parten av forskere at det største potensialet for forståelse av cellenes virkemåte, oppbygging og helbredende behandling er å finne hos såkalte embryoniske stamceller. Embryoniske stamceller er celler som oppstår etter de første dagene etter en befrukting. I dag har vi for eksempel fertiliserings klinikker i Norge hvor egg blir tatt ut for så å bli befruktet i laboratorier (såkalt In Vitro Fertilisering ”IVF”). Etter fire fem dager i laboratoriene vil en ha det som kalles for en blastocyst. Dette er en liten klump av celler. De blastocyster som ikke blir satt tilbake i livmoren blir i dag destruert. Det er blant annet disse mange forskere mener og håper på å benytte for forskning i forbindelse med embryonisk stamcelle forskning. Disse cellene er altså ikke tatt fra egg som er fertilisert i en livmor. Embryoniske stamceller finnes heller ikke i fødte mennesker. Det unike med disse cellene er at de kan fornye seg selv i det uendelige, de kan også skape flesteparten av vevstypene i kroppen. - En må ha forskning på både voksne stamceller og embryoniske stamceller for å forstå alle sammenhenger.

Her kommer selve kjernen i diskusjonen eller mangel på sådan inn i bildet for Norges del – etikk. Det reises stadig diskusjoner om denne etikk, men den er mest benyttet av enkelte politikere som en sovepute. Dette gjelder for politikere som er mot den slags forskning i utgangspunktet og som ikke alltid heller vet hva de snakker om. Allikevel refererer de alltid til etikken. Hva er egentlig kjernen i det etiske spørsmålet – Er det for eksempel etisk å kaste blastocyster når disse kan ha en stor innvirkning på helbredelse av mennesker. Spesielt hevder politikere fra Kristelig Folkeparti (KrF) at alt liv starter på det tidspunktet når et egg blir befruktet. Allikevel fører disse politikere den motstridende politikk som å kaste blastocyster? En kan i Norge se flere likhetstrekk ved den politikk som blir ført på dette området fra KrF og regjeringen i USA. President Bush har sagt (også tidligere gjort) at han vil legge ned veto mot alle lovforslag som vil tillate forskning på embryoniske stamceller. Riktignok eksisterer det noen få gamle embryoniske stamcelle linjer fra tiden før disse lovforbud (fra før 2001) i USA. Amerikanske forskere har lov å forske på disse, det har ikke Norske forskere. Disse stamcelle linjer er få og etter hvert ikke så egnet da de er til en viss grad forurenset av dyreforsøk. Her i Norge har vi den samme og liknende uttalelse fra Dagfinn Høybråten der han har sagt at han vil kjempe i mot med nebb og klør i forbindelse med valgkampen for en oppmykning i bioteknologiloven som vil tillate slik forskning. I USA er det nylig gjort spørreundersøkelser der det viser seg at 70 % av befolkningen er for embryonisk stamcelle forskning. Allikevel går presidenten mot sitt eget folk basert på noen konservative kristne verdier som jeg heller ikke tror en vil finne referanser til i bibelen. Det samme gjelder nok i Norge, hvorfor skal noen få med et ultra konservativt kristent syn bestemme over det store folk.

Et annet moment i forhold til etikk og moral; Dagfinn Høybråten har uttalt at om slik helbredende terapi vil bli tilgjengelig i utlandet så skal Norske borgere få lov til å ta del i denne behandling. - Blir ikke det som å si at siden vi er så rike (olje), så kan vi kjøpe oss fri fra våre problemer. Det burde vert motsatt; siden vi er slik en rik nasjon så hviler det et moralsk krav over oss til nettopp å støtte slik forskning for å hjelpe mennesker også andre steder i verden og ikke bare her hjemme. - Det ville ha vert en fin gave fra Norge til resten av verden. Det ville og ha satt Norge på kartet som en human nasjon og ikke som en dobbelmoral nasjon som vi i dag er i forhold til spørsmål omkring dette.

Et forslag til statsministeren og Dagfinn Høybråten kan være; Ta dere tid til et besøk på et rehabiliteringssenter som for eksempel Sunnås sykehus hvor mange ryggmargskadde er og se hvordan hverdagen for disse menneskene er. Ikke bare still opp på pr. show og gjestevisitter med fine duker på bordene, men prøv å være der et døgn og to, - både natt og dag og se hvordan rutinene til disse menneskene er i løpet av alle døgnets timer. Flesteparten av disse menneskene har potensialet til å bli bedre ved hjelp av stamcelle forskning. – Har dere samvittighet til å nekte dem det! Tenk på hva dere gjør ved å si nei til slik stamcelle forskning. Det kan se ut som om KrF på dette punkt har et motto ”Er du blitt syk får du bare være syk”. - Jeg vet om en som er lam fra nakken og ned (og det kan skje hvem som helst), hans høyeste ønske er å spille gitar igjen – jeg synes ikke det er et for stort krav.

Slik det også er i dag henger enkelte vestlige land etter på terapeutisk stamcelle forskning. I dag er det land i Asia som for eksempel Sør Korea som stimulerer voldsomt til slik forskning. Dette vil igjen bety at midler og mulige arbeidsplasser også på dette felt vil gå Norge forbi. I dag og akkurat nå har vi store muligheter til å ta del i denne forskning som kan bli større enn oppdagelsen av penicillinet. Det gjelder bare å våkne opp og forstå at dette er begynnelsen på en forsknings revolusjon som foregår der ute. I dag med kun oljearbeidsplasser og litt fisk her i Norge og spørsmålet om hvor lenge det vil være burde Norge ha stimulert og bevilget store midler både til utdanning og forskning innenfor denne teknologi. Det skal allikevel sies at det i Norge nå er mye bra på gang når det gjelder slik forskning. Vi har noen forskere i verdensklassen her hjemme som har utført grensesprengende forskning på stamceller. Men allikevel, hvor mye bedre kunne det ikke ha vert om politikere forsto og handlet. – En ledende Amerikansk (i følge CNN og andre store nyhetsformidlere i USA) forsker på dette feltet, Dr. Wise Young PhD, MD utalte seg nylig og sa; tidligere ble han alltid fortalt av politikere at forskere skulle ta seg av forskningen mens politikerne skulle ta seg av politikken. I flere år trodde han på dette. I den senere tid har han skiftet mening og mener at nettopp forskere må ta del i politikken og uttale seg mye mer og i større grad en det de gjør i dag i viktige samfunns spørsmål.

Hvem er det så som vil ha størst nytte av en helbredende terapi for ryggmargsskader? Noen vil her mene at det er forsikringsselskapene, - dette er ikke sant fordi enkelt nok så bare sender forsikringsselskapene regningen videre til premie innbetalerne. I de fleste land er det staten som står for hovedkostnadene ved pleie og oppfølging av ryggmargskadde. Denne kostnaden vil også stige år for år på grunn av økende kostnader ved medisinsk pleie. Midlene som brukes på for ryggmargskade forskning som utføres her i landet er lik null sammenlignet med kostnadene for pleie og oppfølging av ryggmargskader. De fleste land bruker mindre enn 1 % av pleie kostnadene for ryggmargsskader på forskning som kan resultere i en behandling som kan helbrede disse skadene. Bare en enkel helbredende terapi som gjenoppretter kroppsfunksjoner bare til 10 % hos ryggmargskadde vil spare samfunnet for store pengebeløp. Dette er ikke engangs besparelser, men besparelser år etter år. Samfunnet og skattebetalerne er derfor de som vil ha størst nytte av en helbredende terapi for ryggmargsskader. Staten skulle derfor involvere seg mer og støtte ryggmargskade forskning i en mye større grad.

Den nå avdøde skuespiller Christopher Reeve, best kjent fra supermann filmene sa en gang at om at vitenskapsfolk sa til ham at en helbredende terapi for ryggmargskader var umulig så ville han akseptere det, det han ikke kunne aksepter var om slik behandling skulle stå på politikk og bevilgninger til denne forskning. Uheldigvis så døde han før dette målet hans var nådd; dette minner oss om at tiden er av stor betydning. Hver dag som vi utsetter investeringer i forskning så vil mange lide og dø. Folk har ikke tid til å vente. Vi må investere nå og investere nok slik at vi kan sikre rask utvikling og overføre terapiene fra laboratoriene til klinisk praksis. Livene og håp til tusener og millioner er avhengig av denne investering.

Skrevet

Steike!

Han har så rett, så rett, denne Leif!

Det er helt forkastelig at det skal sitte politikere (som selvsagt ikke har dette innpå livet) og bestemme at vi ikke skal la medisinsk forskning kunne hjelpe SÅ mange mennesker. Og hvert menneske har en stor egenverdi (det burde KrF vite). Det er et stort hån mot disse menneskene å vise en slik holdning.

Hilsen forbanna

Skrevet

Her er jeg helt enig med deg, og (desverre - siden jeg ønsker en borgerlig regjering) finner jeg Krf fullstendig usmakelig når det gjelder deler av deres verdisyn.

Det jeg derimot kjenner mindre til er hva de andre partiene mener om akkurat dette.

Kan du bidra med noe info der?

Skrevet

Her er jeg helt enig med deg, og (desverre - siden jeg ønsker en borgerlig regjering) finner jeg Krf fullstendig usmakelig når det gjelder deler av deres verdisyn.

Det jeg derimot kjenner mindre til er hva de andre partiene mener om akkurat dette.

Kan du bidra med noe info der?

Nå er dette egentlig Leif sine innlegg på et amerikansk forum, jeg har bare mailet med ham men mener at SV, AP og H er for stamcelleforskning. Leif skulle forøvrig komme i Haugesundsavis i dag tror jeg, han skulle sende meg linken.

Her er forøvrig dagen innlegg fra Leif

Norwegian parliament elections coming up.

Hello fellow Norwegian SCI people. Next week is the last week we have left to have some influence on the politicians we wants to have in the new parliament. 12. September is the Election Day.

You should be aware of that the political party now in govern and having the prime minister is against a revised biotechnological law. Although the sitting parliament have instructed the government to change the law the upcoming elections is very important.

The prime minister and his party are against embryonic stem cell research and therapeutic cloning. The majority of our sitting parliament is pro. It is important for our case that we can have as many pros in the new parliament as we can.

I urge all of you Norwegian SCI people that want to have a change in the biotechnological law to email politicians and also write in newspapers and media for this case. You don’t have to write much, just a little piece are helping. I also urge Norwegian handicap organisations to take part in this. I have also written to them. On the Scandinavian sites here you can find letters I have written, feel free to use as you please.

Wish you all good luck on Election Day.

Leif

Skrevet

Steike!

Han har så rett, så rett, denne Leif!

Det er helt forkastelig at det skal sitte politikere (som selvsagt ikke har dette innpå livet) og bestemme at vi ikke skal la medisinsk forskning kunne hjelpe SÅ mange mennesker. Og hvert menneske har en stor egenverdi (det burde KrF vite). Det er et stort hån mot disse menneskene å vise en slik holdning.

Hilsen forbanna

Jeg har mailet både høybråten og gabrielsen men har aldri fått noe svar. De har antagelig nok med seg sjøl.

Skrevet

Nå er dette egentlig Leif sine innlegg på et amerikansk forum, jeg har bare mailet med ham men mener at SV, AP og H er for stamcelleforskning. Leif skulle forøvrig komme i Haugesundsavis i dag tror jeg, han skulle sende meg linken.

Her er forøvrig dagen innlegg fra Leif

Norwegian parliament elections coming up.

Hello fellow Norwegian SCI people. Next week is the last week we have left to have some influence on the politicians we wants to have in the new parliament. 12. September is the Election Day.

You should be aware of that the political party now in govern and having the prime minister is against a revised biotechnological law. Although the sitting parliament have instructed the government to change the law the upcoming elections is very important.

The prime minister and his party are against embryonic stem cell research and therapeutic cloning. The majority of our sitting parliament is pro. It is important for our case that we can have as many pros in the new parliament as we can.

I urge all of you Norwegian SCI people that want to have a change in the biotechnological law to email politicians and also write in newspapers and media for this case. You don’t have to write much, just a little piece are helping. I also urge Norwegian handicap organisations to take part in this. I have also written to them. On the Scandinavian sites here you can find letters I have written, feel free to use as you please.

Wish you all good luck on Election Day.

Leif

Takk for info!

Skrevet

Hvordan er lovgivningen i andre land på dette området? Norge er vel stort sett alene i sin motstand, eller?

Skrevet

Hvordan er lovgivningen i andre land på dette området? Norge er vel stort sett alene i sin motstand, eller?

Ja, Norge og Bush er de som har de strengeste lovene. Flere asiatiske land, bl.a Kina og Korea er langt framme i forskningen, sammen med Storbritannia og Frankrike.

Jeg har vel egentlig ikke satt meg inni hvilke land som er for og mot men heller på hva det kan helbrede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...