Gå til innhold

Når begynner den økte bensinprisen å virke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gårsdagens bensinfylling kostet 750 kroner, ca 150 kroner mer enn forrige gang. Det gjør ikke meg noe selvsagt, men nok til å ta en ekstra titt på literprisen. Denne gangen var den godt over 12 kroner.

Vårt sosialistiske regjeringsalternativ vil jo som kjent øke denne prisen ytterligere gjennom å øke avgiftene (se SV's program).

Så etter valget kan vi kanskje vente 15 kroner ++ pr. liter.

Hensikten er å få fattigfolk bort fra veiene og over på kollektivtrafikk..av hensyn til miljøet.

Alt dette er vel og bra, men det virker som det skal mye til før folk skjønner de politiske signalene og faktisk reduserer bilkjøringa.

Så til de mindre bemidlede av dere; når kan vi forvente at dere vil parkere den aldrende bilen deres og går over til buss og trikk og tog???

Det er fortsatt for trangt i rushtiden skjønner dere, og jeg venter utålmodig.

Skrevet

Oi! Jeg fylte for 10,69 i går. Det må ha vært et kupp.

Gjest tja det var det
Skrevet

Du, det er ikke så lenge siden jeg fikk sertifikatet så jeg må kjøre litt! (Men jeg bruker også bussen.) Vi merker godt at bensinen er dyrere, for vi har ikke så god råd.

Skrevet

De kryper til bussen når rentene på huslånet går opp, så du trenger ikke bekymre deg :-)

Skrevet

Du, det er ikke så lenge siden jeg fikk sertifikatet så jeg må kjøre litt! (Men jeg bruker også bussen.) Vi merker godt at bensinen er dyrere, for vi har ikke så god råd.

Det var godt å høre at høye avgifter virker etter politikernes hensikt.

Gjest tja det var det
Skrevet

Det var godt å høre at høye avgifter virker etter politikernes hensikt.

ha ha. :-)

Skrevet

De kryper til bussen når rentene på huslånet går opp, så du trenger ikke bekymre deg :-)

Ja, det vil selvsagt hjelpe på, det også.

For oss som er likvide, vil en rød/grønn renteøkning være kjærkommen. I dag er jo rentene skammelig lave på innskudd.

Dessuten er det en annen morsom effekt vi må passe på som følge av rød-grønn politikk.

Med økte skatter, avgifter og renteøkning vil mange måtte selge sine tungt ervervede "luksusgjenstander" som båt, hytte og bil nr. 2 og kanskje også huset sitt. Da er vi der og gjør en god handel.

Ja, jeg tror jaggu jeg satser på SV i år.

Skrevet

For oss som er likvide, vil en rød/grønn renteøkning være kjærkommen. I dag er jo rentene skammelig lave på innskudd.

Dessuten er det en annen morsom effekt vi må passe på som følge av rød-grønn politikk.

Med økte skatter, avgifter og renteøkning vil mange måtte selge sine tungt ervervede "luksusgjenstander" som båt, hytte og bil nr. 2 og kanskje også huset sitt. Da er vi der og gjør en god handel.

Kan ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til godbitene kommer til spottpris på markedet.

Rødt er min beste sjanse til å gjøre de investeringene jeg trenger for å sikre familien i fremtiden, får bare være at barnefamiliene må inn i små leiligheter :-)

De vil jo bli tatt vare på i form av all dem økte støtten som er lovet til de fattige, så jeg anser det som god butikk for alle.

Gjest Frustrert frue
Skrevet

Oi! Jeg fylte for 10,69 i går. Det må ha vært et kupp.

Vi fylte for 9,40 i går vi:o)

Skulle fyllt opp noen kanner og skjønner jeg:o)

Skrevet

Ja, det er "gratis".

Nå vil selvsagt(!) prisene fortsatt være høyere i distriktene, der avstandene er størst, men også i byene vil nok prisen komme over 12 kroner meget raskt.

Skrevet

Enig med deg. Håper på mye høyere priser, gjerne opp mot 30 kr. pr. liter.

Det er så mange biler på veiene i dag som lager køer, så jeg ser frem til at 70 % av dem forsvinner. Det gjør at jeg kan kjøre raskere til jobb og ellers rundt omkring i landet.

Dette gleder jeg meg virkelig til:-)

I tillegg er det så mange knohuer på veiene som lager farlige situasjoner og ulykker, som vi vil bli kvitt. Dette er bare genialt.

Skrevet

Oi! Under 10 har jeg ikke sett på veldig lenge? Hvor sånn ca. i landet er det? jeg er i Akershus.

Ørkenvandreren
Skrevet

He-he, det var det Trygve Hegnar sa en gang også, når debatten om bomringen og differensierte satser i rushtiden i Oslo var på sitt høyeste; Han dreit i om satsen ble 50 eller 100 kr i rushtiden, han hadde uansett råd til å kjøre og gledet seg til en nærmest bilfri vei i rushtiden. :-)

TØI eller andre har sikkert gjort noen beregninger på bensinprisens pris/etterspørselselastisitet, og jeg skulle gjerne visst hva de kom frem til.

Hva jeg tror, er at bilen for de fleste er en nødvendighet (ihvertfall i mindre byer/tettsteder eller på landet) - man kjører det man må kjøre, enten bensinen koster 8 eller 12 kroner.

Måten å få folk over på kollektivtrafikk i storbyene, er vel heller å bedre kollektivtilbudet snarere enn å ta balletak på bilistene.

Gjest tja det var det
Skrevet

SV? Som vi gi men ikke ser hvor de skal ta pengene fra?

Skrevet

He-he, det var det Trygve Hegnar sa en gang også, når debatten om bomringen og differensierte satser i rushtiden i Oslo var på sitt høyeste; Han dreit i om satsen ble 50 eller 100 kr i rushtiden, han hadde uansett råd til å kjøre og gledet seg til en nærmest bilfri vei i rushtiden. :-)

TØI eller andre har sikkert gjort noen beregninger på bensinprisens pris/etterspørselselastisitet, og jeg skulle gjerne visst hva de kom frem til.

Hva jeg tror, er at bilen for de fleste er en nødvendighet (ihvertfall i mindre byer/tettsteder eller på landet) - man kjører det man må kjøre, enten bensinen koster 8 eller 12 kroner.

Måten å få folk over på kollektivtrafikk i storbyene, er vel heller å bedre kollektivtilbudet snarere enn å ta balletak på bilistene.

Økonomisk "balletak" er tvingende nødvendig.

Bruk av privatbil har så store fordeler at kollektivtransport kun blir fristende hvis privatbilens relative merkostand (eller annen ulempe) blir stor nok.

Så det dreier seg selvsagt ikke bare om bensinpris, men også veiprising og økte parkeringsavgifter.

Et annet relevant tiltak kan være sterk økning i årsavgift kombinert med økt vrakpant.

For det er ikke bare ønskelig at folk kjører mindre. Det beste for miljøet er om de ikke har bil i det hele tatt.

Og det er her det rødgrønne alternativet kommer inn med gode tiltak.

Skrevet

SV vil ta fra de "rike".

Alle vet jo at de få "rike" vi har her i landet vil sno seg unna uansett.

Og skal det monne, er det vanlige arbeidsfolk som må betale for sosialisters mange løfter, som vanlig.

Skrevet

Med bensinpriser opp mot kr. 20,- eller mer, en styringsrente på 6-8% og 5-10% økning i skatter vil nok samlet sett føre til at det blir vesentlig bedre fremkommelighet på veiene ja.

Du er på en måte inne på noe vesentlig her. For er det noe som skaper ergrelse og irritasjon for meg, så er det nettopp trafikken og det elendig utbygde veinettet vi har i forhold til antall biler.

Så kanskje jeg faktisk skulle stemme SV jeg også? Jeg mener - ikke er jeg sosialist, og jeg tenker jo derfor ikke på mine medmennesker (i hvert fall i følge SV).

Og siden det ovennevnte uansett ikke vil skape de helt store problemer for meg, så vil det jo løse noe av det som faktisk skaper problemer for meg.

Så kanskje jeg skulle være egoistisk nok til å stemme SV jeg også, og drite i de som har det vanskligere økonomisk enn hva jeg har....?

Skrevet

Med bensinpriser opp mot kr. 20,- eller mer, en styringsrente på 6-8% og 5-10% økning i skatter vil nok samlet sett føre til at det blir vesentlig bedre fremkommelighet på veiene ja.

Du er på en måte inne på noe vesentlig her. For er det noe som skaper ergrelse og irritasjon for meg, så er det nettopp trafikken og det elendig utbygde veinettet vi har i forhold til antall biler.

Så kanskje jeg faktisk skulle stemme SV jeg også? Jeg mener - ikke er jeg sosialist, og jeg tenker jo derfor ikke på mine medmennesker (i hvert fall i følge SV).

Og siden det ovennevnte uansett ikke vil skape de helt store problemer for meg, så vil det jo løse noe av det som faktisk skaper problemer for meg.

Så kanskje jeg skulle være egoistisk nok til å stemme SV jeg også, og drite i de som har det vanskligere økonomisk enn hva jeg har....?

Hehe..sosialister har vel aldri vært opptatt av folks ve og vel.

Man skal ikke ha så mye kjenneskap til historie for å skjønne det.

Å ja, det sitter langt inne å opptre så egoistisk at man faktisk stemmer sosialistisk, men deres virkemidler er jo unektelig fristende da. For alle disse bilene langs veiene er jo plagsomme.

Skrevet

Jo, de skal ta fra de "rike". Men de vil så klart ikke si i klartekst hvem de betegner som rik.... annet enn at de sier at mindre toppskatt er en gave til de rike, og den slår inn på 289.000,-

Så da er jeg en av de rike som skal betale mer skatt, og det er kanskje du også?

Ørkenvandreren
Skrevet

Økonomisk "balletak" er tvingende nødvendig.

Bruk av privatbil har så store fordeler at kollektivtransport kun blir fristende hvis privatbilens relative merkostand (eller annen ulempe) blir stor nok.

Så det dreier seg selvsagt ikke bare om bensinpris, men også veiprising og økte parkeringsavgifter.

Et annet relevant tiltak kan være sterk økning i årsavgift kombinert med økt vrakpant.

For det er ikke bare ønskelig at folk kjører mindre. Det beste for miljøet er om de ikke har bil i det hele tatt.

Og det er her det rødgrønne alternativet kommer inn med gode tiltak.

Takk for klargjøringen.

Nå er jeg bare enda mer overbevisst om hva jeg skal stemme. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...