Gå til innhold

Sivilisasjonen er bare et tynt lag - under er vi dyr

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Når det er katastrofer i Afrika eller andre steder i verden, så forundres vi ofte over at menneskene er så grusomme, og at anarki råder. Det virker så uforståelig at noen vil utnytte krigsofre, at de ikke heller hjelper hverandre.

Men nå har krisen rammet et vestlig land, og også i USA så er sivilisasjonen tydeligvis et tynt lag, og at når krisen rammer er det "every man for himself".

Hvordan tro du at du ville reagere på en slik krise; Ingen mat, ikke noe vann, dine nærmeste er døde..

Ville du rane og plyndre for å berike deg selv? Ville du gått forbi og ikke sagt noe når ulovligheter og vols skjedde? Kunne du blitt voldelig selv?

Er vi dyr såsnart krisen rammer?

Skrevet

Bare å se på historien. De fleste redder seg selv når de har kniven på strupen, men bortsett fra da, synes jeg mange opptrer med mye anstendighet og heltemot.

Skrevet

Det er helt klart store individuelle grenser for når mennesker går fra å være siviliserte vesen til å bli verdens verste dyr.

Men det vil kunne skje med de aller fleste, bare omstendighetene er ille nok.....

fuji1365380447
Skrevet

Det er helt klart store individuelle grenser for når mennesker går fra å være siviliserte vesen til å bli verdens verste dyr.

Men det vil kunne skje med de aller fleste, bare omstendighetene er ille nok.....

Jeg er ikke overrasket over at det skjer - men jeg er overrasket over at det bare tok fire dager...

På fire dager raknet et helt sivilisert samfunn...

Skrevet

Jeg er ikke overrasket over at det skjer - men jeg er overrasket over at det bare tok fire dager...

På fire dager raknet et helt sivilisert samfunn...

Fire dager er veldig lenge - spesielt hvis du mister håpet og allerede har tapt alt hva du eier og har....og i tillegg kjemper for livet.

fuji1365380447
Skrevet

Fire dager er veldig lenge - spesielt hvis du mister håpet og allerede har tapt alt hva du eier og har....og i tillegg kjemper for livet.

Sant nok.

Jeg er bare litt sjokkert. Jeg hadde trodd at strukturene i samfunnet var såpass stabile at de holdt sammen litt lenger.

Men det er klart - for meg hadde fire dager uten vann, mat, sikkerhet og hjem vært mer enn jeg kunne tåle.

Men jeg håper jo at jeg ikke hadde satt i gang med å voldta og plyndre andre som hadde det vondt sammen med meg...

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at det begås voldtekter oppi det der! - hva i huleste er det med folk da? - man kan liksom forstå at man stjeler mat til ungene sine....

Skrevet

Sant nok.

Jeg er bare litt sjokkert. Jeg hadde trodd at strukturene i samfunnet var såpass stabile at de holdt sammen litt lenger.

Men det er klart - for meg hadde fire dager uten vann, mat, sikkerhet og hjem vært mer enn jeg kunne tåle.

Men jeg håper jo at jeg ikke hadde satt i gang med å voldta og plyndre andre som hadde det vondt sammen med meg...

Noe av det som skjer er fullstendig uforståelig, selv om mye av det er "naturlig".

Og voldtektene kommer inn under det som for meg er uforståelig. Men det er vel sansynligvis noe som har ligget latent hos disse, og nå forsvinner "sperrene" kanskje fordi de ikke lenger bekymrer seg for å bli tatt....?

fuji1365380447
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at det begås voldtekter oppi det der! - hva i huleste er det med folk da? - man kan liksom forstå at man stjeler mat til ungene sine....

Jeg har heller ikke noe vanskelig for å forstå at folk prøver å få tak i mat. Men det kan da ikke være nødvendig å stjele med seg 70 par jeans og skyte på hjelpearbeiderene.

Men det er kanskje bare alle de fattige, ressurssvake og kriminelle som har blitt igjen i byen. Og da går det kanskje slik.

Skrevet

Vel, når sant skal sies er vel ran, plyndring og voldtekt en nokså dagligdags foreteelse blandt den del av befolkningen som disse ser ut til å ha ut i fra bildene.

På f.eks Haiti er det slik hele tiden, også uten orkan.

Skrevet

Det er jo litt avhengig av hvor i verden man er, da. New Orleans har alltid hatt enormt mye krimalitet, og mye kriminalitet av virkelig grusom art. Men det er klart det skjer noe med mange i en slik situasjon, som kanskje ikke hadde skjedd ellers.

"..................................."

Skrevet

Jeg har heller ikke noe vanskelig for å forstå at folk prøver å få tak i mat. Men det kan da ikke være nødvendig å stjele med seg 70 par jeans og skyte på hjelpearbeiderene.

Men det er kanskje bare alle de fattige, ressurssvake og kriminelle som har blitt igjen i byen. Og da går det kanskje slik.

Det er faen ikke snakk om at man er fattig og ressurssvak, og dermed gjør slikt. Dette er kriminelle, som var kriminelle før katastrofen også, og som nå tar helt av i kaoset.

"...................................."

Skrevet

Det er faen ikke snakk om at man er fattig og ressurssvak, og dermed gjør slikt. Dette er kriminelle, som var kriminelle før katastrofen også, og som nå tar helt av i kaoset.

Jøssenavn! Du har jo faktisk for en enkeltstående gangs skyld rett! Du har analysert en situasjon riktig..

Har du tilfrisknet?

Skrevet

Overlevelsesinstinket er sterkt i mennesket.

Jeg synes ikke det er rart at folk stjeler mat når det ikke er mulig å få tak i mat på lovlige måter. Dette må kunne kalles nødverge. Pga oversvømmelsen ville sannsynligvis maten blitt kastet uansett.

Når det gjelder plyndring, vold, voldtekter o.l. så skjer jo dette ellers også. Og når det blir kaos og politiet er opptatt og hus/butikker forlatt så kommer alle bander, tyver o.l. fram. De utnytter situasjonen.

For jeg tviler sterkt på at så altfor mange vanlige mennesker er med på vold, voldtekt o.l. De stjeler kanskje litt, men mest for å overleve.

Personlig ville jeg nok stjålet for å overleve, men neppe for å berike meg selv. Jeg ville ikke begått vold annet enn for å forsvare meg, mine og mitt. Jeg ville ikke grepet inn dersom jeg så vold da jeg da med all sannsynlighet ville blitt neste offer.

Skrevet

Jøssenavn! Du har jo faktisk for en enkeltstående gangs skyld rett! Du har analysert en situasjon riktig..

Har du tilfrisknet?

Sånn apropos diskusjonen om IQ og intelligens, så ble det jo bragt på det rene at jeg har betraktelig høyere IQ enn deg. Så hvorfor i all verden skulle den uttalelsen fra deg bety mer enn et gjennomsnittlig oppgulp fra en hvilken som helst annen innavlet lavpanne? :-)

"........................................"

Skrevet

Sånn apropos diskusjonen om IQ og intelligens, så ble det jo bragt på det rene at jeg har betraktelig høyere IQ enn deg. Så hvorfor i all verden skulle den uttalelsen fra deg bety mer enn et gjennomsnittlig oppgulp fra en hvilken som helst annen innavlet lavpanne? :-)

"........................................"

Hmm, kan ikke huske jeg tallfestet og briefet med min IQ selv om du gjorde det, så der bommet du igjen.

Uansett står gratulasjonen fast.

Skrevet

Hmm, kan ikke huske jeg tallfestet og briefet med min IQ selv om du gjorde det, så der bommet du igjen.

Uansett står gratulasjonen fast.

"så der bommet du igjen."

Nei, din fjott. Let litt, i den lange tråden om IQ-tester for en tid tilbake - der forsøkte du å briljere med et resultat du hadde fått på en IQ-test. For å sitere deg, din lavpanne: "der bommet du - igjen".

Hvorfor i all verden skulle jeg kommentere noe jeg aldri hadde hørt eller sett? Jeg er ikke deg (thank god o.s.v).

Skrevet

"så der bommet du igjen."

Nei, din fjott. Let litt, i den lange tråden om IQ-tester for en tid tilbake - der forsøkte du å briljere med et resultat du hadde fått på en IQ-test. For å sitere deg, din lavpanne: "der bommet du - igjen".

Hvorfor i all verden skulle jeg kommentere noe jeg aldri hadde hørt eller sett? Jeg er ikke deg (thank god o.s.v).

Langt i fra. Det dreide seg om en generell diskusjon om IQ, hvor jeg overhodet ikke brilijerte med noe som helst. Det gjorde imidlertid du.

Du har ikke begynt å gå Sør i næringa også når det gjelder pur løgn?

Skrevet

Langt i fra. Det dreide seg om en generell diskusjon om IQ, hvor jeg overhodet ikke brilijerte med noe som helst. Det gjorde imidlertid du.

Du har ikke begynt å gå Sør i næringa også når det gjelder pur løgn?

Uhm...nei. Du nevnte hva du hadde i IQ, som en utfordring. Jeg lot være å svare med en gang, tror jeg, før jeg svarte hva jeg hadde samtidig som jeg avviste betydningen av slike tester.

Skrevet

Uhm...nei. Du nevnte hva du hadde i IQ, som en utfordring. Jeg lot være å svare med en gang, tror jeg, før jeg svarte hva jeg hadde samtidig som jeg avviste betydningen av slike tester.

Glem IQ for et øyeblikk.

Tror du mest trenger en hukommelsestest, da den tydligvis er svært dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...