Gå til innhold

Skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et år som dagmamma, er jeg nå tilbake på "vikarmarkedet". Så er det det store spørsmålet da - hva er greiest å gjøre i forhold til skattetrekk osv. Dagmammajobbingen regner jeg med at jeg bare sender inn i januar, slik som forrige år, der har jeg uansett tjent så lite at en evt baksmell bare blir på noen få kroner uansett (under tusenlappen). Det blir vel det som går som "hovedarbeidsgiver". Har hatt en liten jobb i kommunen, og nå er også kommunen min hyppigste arbeidsgiver (er vikar i skolen, samt at jeg fortsetter i min lille stilling). Det kan også hende at jeg kommer til å jobbe i en annen kommune, men foreløpig har det ikke vært noe.

Lurer på om jeg bare skal fortsette å la kommunen ha skatterkortet mitt som biarbeidsgiver, så får de heller trekke 36% av det lille jeg tjener. Dette får jeg vel uansett tilbake ved neste skatteoppgjør vel? Så sparer jeg meg kanskje for baksmellen for dagmammajobbingen også?

Noen som vet om noen feller jeg absolutt bør unngå med dette her? Har en estimert inntekt på 80 000, tror jeg, og det kommer jeg til å ligge laaangt under, hvis ikke et mirakel skjer og jeg får full jobb!

Huff, det burde ha gått an å ta utgangspunkt i skoleår også når man skal beregne skatt og sånn - sikkert flere enn meg som ikke følger kalenderår på sånt! For ikke å snakke om hvor komplisert det skal være å ha flere arbeidsgivere!

Herregud som jeg gleder meg til den dagen jeg kan levere skattekortet til min faste arbeidsgiver en gang i året, og så slippe å tenke mer på det!

Skrevet

Hei

Det er viktig at du vet hva slags skattekort du har. Innlegget ditt tyder på at du har et tabellkort, og at det står 36% på DEL 2 som du har levert til kommunen (som du selv anså som biarbeidsgiver) Dette bør du avklare.

Hvis det var DEL 1 av skattekortet, med tabell og 36% ved siden av, som du leverte til kommunen, så kan du få problemer med restskatt.

Tabellkort passer best nåe det er kun én arbeidsgiver, eller for folk som har en hovedjobb pluss en liten bi-inntekt.

Vi snakker ikke om hovedarbeidsgiver og biarbeidsgiver i tilfeller der man arbeider som selvstendig næringsdrivende i en periode.

Hvis du har vært dagmamma i ditt eget hjem, så skal du skatte av overskuddet. Dette kan du lese om i denne brosjyren:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7299&chapter=7302#kapitteltekst

Tok du kontakt med likningskontoret ved begynnelsen av 2005 for å få regnet/utskrevet forskuddsskatt for dagmammainntekten?

I din situasjon, og for andre med mange forskjellige arbeidsgivere er det mest praktisk å bruke prosentkort. Da står det lik trekkprosent på både del 1 og del 2, og du kan få så mange du ønsker av disse. Utfordringen for folk med mange arbeidsgivere er å kunne gjette på sin antatte årsinntekt, slik at prosenten blir noenlunde riktig.

Når det gjelder ditt skattetrekk for resten av 2005 så vil jeg anbefale deg å besøke likningskontoret og få noen til å gå igjennom dette med deg. Restskatt er aldri noe greit.

Et sted skriver du at du skal ordne med dagmammainntekten i januar. Det er ikke selvangivelsestid i januar lenger. Hvis du får tilsendt "selvangivelse for næringsdrivnde" i februar/mars, så er det denne du skal fylle ut og levere. Hvis du ikke mottar denne typen, så må du vente til april, da kommer den vanlige, forhåndsutfylte selvangivelsen. Den kan du levere sammen med næringsoppgave og alle andre vedlegg som har betydning for næringsinntekten.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...