Gjest Lille Pernille Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Så var jeg ute på byen, da, i går, Lørdag. Hadde det morsomt. Danset veldig masse, snakket med nye mennesker, koste meg. Så var det morgen igjen, da. Jeg står opp med en samboer som bruker hele dagen på falske beskyldninger. "Du har nok vært utro." "Jeg tør ikke stole på deg, og er sikker på at du har klint med halve byen" En masse dritt, som naturligvis ikke inneholder det snev av fakta, engang. Jeg skiftet underbukser da jeg stod opp, noe som er normalt, trodde jeg, men neida, samboeren mente det var et TYDELIG tegn på at jeg hadde hatt sex med andre menn. Blir så sliten, og frustrert. Jeg var på byen, ja, og jeg hadde det gøy, selv om jeg naturligvis ikke hadde sex med mennene der ute.?? Finnes det ingenting å gjøre med tåpelig sjaluhet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Henley Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Hei lille Pernille. Det du her beskriver, vil jeg betegne som syklig sjalusi. Selv kan jeg også karakteriseres som en sjalu type, men ikke noe i nærheten av det som du her beskriver. Grunnen til at man er eller blir sjalu kommer selvsagt av følelser for den andre personen. Når man er svært glad i noen er det vondt å innbille seg at ting skjer (som du selv ikke har kontroll over). Det kan virke på meg som om typen din ønsker å ha kontroll over deg. Dette er svært så negativt, for det kan få deg til å føle deg som en fange i forholdet. Et forhold skal bygges på gjensidig tillitt, åpenhet, ærlighet og kjærlighet. Hvis man ikke kan stole på den andre personen i et forhold, er det begrenset hvor lenge man kan "dra ut tiden". Med det mener jeg at forholdet ikke har en sjanse hvis ting ikke bedrer seg. Nå kjenner ikke jeg typen din, men hvis det ikke skjer drastiske forandringer med hans væremåte, synes jeg du burde vurdere hva du skal gjøre. Selv om du er glad i ham og han i deg, KAN du ikke leve med dette over deg til alle døgnets tider. Du vil tilslutt få dårlig samvittighet for alt du foretar deg, og du vil bli redd for at hva du måtte finne på skal falle i dårlig lys hos ham. Du kan til og med risikere at du tilslutt ender opp som en nervøs lita tulle som ikke går ut, eller gjør noenting uten ham. Sånn skal det ikke være, og det fortjener du ikke heller. INGEN eier deg. La deg ikke bli kontrollert og passet på slik som du gjør nå. Så lenge du ikke gjør noe galt, skal du SELVSAGT heller ikke bli mistenkliggjort på denne måten. Dette må du si til ham i klartekst. Gi vedkommende et ultimatum. Bedrer ikke forholdet seg, synes jeg du bør finne deg noe annet. Sjalusi i et forholdt er sunt - fordi man viser at man er glad i den andre og ikke minst bryr seg. Syklig sjalusi er kun ødeleggende. Henley 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/#findComment-86383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Hei! Jo da, det finnes noe å gjøre mot tåpelig sjalusi. Har du lest artikkelen om sjalusi her på DOL. Tema/sex og samliv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/#findComment-86399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Pernille Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hei lille Pernille. Det du her beskriver, vil jeg betegne som syklig sjalusi. Selv kan jeg også karakteriseres som en sjalu type, men ikke noe i nærheten av det som du her beskriver. Grunnen til at man er eller blir sjalu kommer selvsagt av følelser for den andre personen. Når man er svært glad i noen er det vondt å innbille seg at ting skjer (som du selv ikke har kontroll over). Det kan virke på meg som om typen din ønsker å ha kontroll over deg. Dette er svært så negativt, for det kan få deg til å føle deg som en fange i forholdet. Et forhold skal bygges på gjensidig tillitt, åpenhet, ærlighet og kjærlighet. Hvis man ikke kan stole på den andre personen i et forhold, er det begrenset hvor lenge man kan "dra ut tiden". Med det mener jeg at forholdet ikke har en sjanse hvis ting ikke bedrer seg. Nå kjenner ikke jeg typen din, men hvis det ikke skjer drastiske forandringer med hans væremåte, synes jeg du burde vurdere hva du skal gjøre. Selv om du er glad i ham og han i deg, KAN du ikke leve med dette over deg til alle døgnets tider. Du vil tilslutt få dårlig samvittighet for alt du foretar deg, og du vil bli redd for at hva du måtte finne på skal falle i dårlig lys hos ham. Du kan til og med risikere at du tilslutt ender opp som en nervøs lita tulle som ikke går ut, eller gjør noenting uten ham. Sånn skal det ikke være, og det fortjener du ikke heller. INGEN eier deg. La deg ikke bli kontrollert og passet på slik som du gjør nå. Så lenge du ikke gjør noe galt, skal du SELVSAGT heller ikke bli mistenkliggjort på denne måten. Dette må du si til ham i klartekst. Gi vedkommende et ultimatum. Bedrer ikke forholdet seg, synes jeg du bør finne deg noe annet. Sjalusi i et forholdt er sunt - fordi man viser at man er glad i den andre og ikke minst bryr seg. Syklig sjalusi er kun ødeleggende. Henley Hvor finner man disse artiklene/temainnleggene som Vennesland prater om? vet du? Nå har vel alltid min samboer vært typisk sjalu, og før pleide han faktisk stenge meg inne, og bruke fysisk makt for at jeg ikke slapp ut uten ham. Han har jo bedret seg, kanskje fordi jeg er blitt mer tverr, og sier, NEI, NÅ SKAL JEG UT! GODTAR DU IKKE DET; SÅ FLYTT! Men det er alltid det samme da, når jeg kommer hjem igjen, med aggresjon og falske anklager.. Lurer på om det virkelig finnes noe seriøst å gjøre med sjalusi, som Vennesland sier..?? har hun rett i det? For meg føles det som om han er dominerende og kontrollerende SAMME hva jeg forsøker ... klem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/#findComment-86634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovylove Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hvor finner man disse artiklene/temainnleggene som Vennesland prater om? vet du? Nå har vel alltid min samboer vært typisk sjalu, og før pleide han faktisk stenge meg inne, og bruke fysisk makt for at jeg ikke slapp ut uten ham. Han har jo bedret seg, kanskje fordi jeg er blitt mer tverr, og sier, NEI, NÅ SKAL JEG UT! GODTAR DU IKKE DET; SÅ FLYTT! Men det er alltid det samme da, når jeg kommer hjem igjen, med aggresjon og falske anklager.. Lurer på om det virkelig finnes noe seriøst å gjøre med sjalusi, som Vennesland sier..?? har hun rett i det? For meg føles det som om han er dominerende og kontrollerende SAMME hva jeg forsøker ... klem, Hei! Kan du ikke kanskje ta med deg typen din på byen neste gang og vise han at du ikke gjør noe farlig der? Vis han at du bare har det moro og ikke i det hele tatt har noe særlig med andre menn å gjøre? Når han da ser hvordan du er ute på byen, så blir han nok mer sikker på deg etterhvert. Og kanskje du i begynnelsen bør passe på å ta litt hensyn til han på byen også...kleng litt på han eller sånn...vis han at det er HAN du er interessert i. Det er sikkert det han tviler litt på. Jeg har erfart at dette faktisk virker...da får han se med egne øyne at du faktisk ikke gjør noe i det hele tatt som er å bekymre seg over! Det vil kanskje ta litt tid for å få han til å bli trygg på deg, men hvis du virkelig vil få det til å skje, så gjør dette her et par ganger. Ta han med og VIS han! Selfølgelig kan du dra på byen alene og da... Kan du ikke prøve dette da? ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/#findComment-86679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Hvor finner man disse artiklene/temainnleggene som Vennesland prater om? vet du? Nå har vel alltid min samboer vært typisk sjalu, og før pleide han faktisk stenge meg inne, og bruke fysisk makt for at jeg ikke slapp ut uten ham. Han har jo bedret seg, kanskje fordi jeg er blitt mer tverr, og sier, NEI, NÅ SKAL JEG UT! GODTAR DU IKKE DET; SÅ FLYTT! Men det er alltid det samme da, når jeg kommer hjem igjen, med aggresjon og falske anklager.. Lurer på om det virkelig finnes noe seriøst å gjøre med sjalusi, som Vennesland sier..?? har hun rett i det? For meg føles det som om han er dominerende og kontrollerende SAMME hva jeg forsøker ... klem, http://www.doktoronline.no/pub/articles/psychiatry/300177.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19671-urettferdig-sjalusi/#findComment-86681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.