Gå til innhold

Ryggen min er vond,noen råd?

Anbefalte innlegg

Gjest Elasticka
Skrevet

Har så vondt i ryggen at det er til å bli gal av.

Har noen et godt råd?

Skrevet

Kommer an på hvordan vondt det er... Trene mage/rygg. Gå turer. Kiropraktor. Ligge godt når du ligger. Sitte riktig. Stå på to ben, ikke henge. God holdning.

Skrevet

Kommer an på hvordan vondt det er... Trene mage/rygg. Gå turer. Kiropraktor. Ligge godt når du ligger. Sitte riktig. Stå på to ben, ikke henge. God holdning.

Forebyggende så er det viktig å trene mage/rygg som Sofies mamma sier.

Når det gjelder de akutte plagene du har nå, så bør du oppsøke kiropraktor/fysioterapaut eller fastlegen din - ikke minst for mulig rekvisisjon til riktige videre instans.

Det er som regel heller ikke lurt å ligge i ro, men heller vær i bevegelse og gå turer hvis du klarer.

Gjest legen først og fremst
Skrevet

Kommer jo an på hvordan vondt du har, men du bør dra til

Gjest Elasticka
Skrevet

Forebyggende så er det viktig å trene mage/rygg som Sofies mamma sier.

Når det gjelder de akutte plagene du har nå, så bør du oppsøke kiropraktor/fysioterapaut eller fastlegen din - ikke minst for mulig rekvisisjon til riktige videre instans.

Det er som regel heller ikke lurt å ligge i ro, men heller vær i bevegelse og gå turer hvis du klarer.

har alrerede fått henvisning til fyseteraput, men ventelisten er lang.

Har akkurat ondt i ryggen og legen min er bortreist, men jeg har fått smertestillende og time på mandag,men det nytter ikke jeg har like vondt ( har fibromyalgi så er vant til og ha vondt, men dette er ekstremt).

Gjest Elasticka
Skrevet

Har akkurat ondt i ryggen og legen min er bortreist, men jeg har fått smertestillende og time på mandag,men det nytter ikke jeg har like vondt ( har fibromyalgi så er vant til og ha vondt, men dette er ekstremt).

Ble en del fil i forje innlegg.

Mener jeg har akutt ondt i ryggen.

Skrevet

kiropraktor med en gang etterfulgt av en gåtur

Skrevet

Ble en del fil i forje innlegg.

Mener jeg har akutt ondt i ryggen.

Kan ikke gi deg noe annet råd enn at du forsøker å holde deg i bevegelse hvis du klarer.

Sitter eller ligger du stille så vil det sansynligvis bare føre til at smertene blir verre - litt avhengig av hva som forårsaker smertene.

Skrevet

ps: det kan se ut som om du har tatt for deg av de smertestillende ja:-)

Lykke til!

Gjest jordrotta
Skrevet

Jeg har også perioder hvor ryggen føles som om den går tvert av. En skjærende følelse.

Har vært hos lege for det, og fikk smertestillende som skulle taes de første dagene, mens smertene er på det intense, hvor det til og med føles grusomt å ligge.

Deretter får jeg lånt krykker slik at jeg kan gå litt uten å belaste ryggen for mye.

Det viktige her er å bevege seg!!! Litt mer hver dag, så blir det myknet opp etterhvert. I denne perioden har jeg ikke tabletter for jeg vil føle på kroppen hvor mye jeg orker uten at jeg overbelaster den.

Hos meg går det 2-4 uker før jeg er god igjen hver gang.

Noe av grunnen til at jeg får ryggproblemer er at jeg glemmer meg og løfter helt galt. (uten å bøye knea) Prøver å tenke meg om når jeg gjør det, men med små barn i hus skal ting av og til gå for fort i svingene...

Hvis du har tung jobb med mye løfting bør du kanskje bytte jobb til noe lettere for kroppen din hvis dette fortsetter med jevne mellomrom.

Gjest Elasticka
Skrevet

ps: det kan se ut som om du har tatt for deg av de smertestillende ja:-)

Lykke til!

LOL

Takker.

Jeg lo godt da jeg så hva jeg hadde postet, så mye skrivefeil.

Skrevet

Ryggråd er noe jeg har endel av! Etter å ha prøvd det meste i flere år fant jeg en fysioterapeut som driver med slyngetrenging, eller SET (slyng excercise therapy) som det forkortes. Fantastisk virkning på min rygg og nakke, og det har fått meg på bena igjen. Kjempebra trening, og kroppen lærer i grunn å reparere seg selv når du har lært teknikken. Få deg en henvisning til fysio, så er det ikke dyrt, og du kan få frikort nr. 2 og dermed gratis behandling etter hvert. Det har jeg. God bedring og lykke til!!

Skrevet

Hvis det er akutte muskelsmerter har jeg gode erfaringer med Ibux, Dispril og Asperin.

Ikke Paracet. Det demper bare smerten, mesn de tre andre preparetene går rett på problemet og løsner opp spent musklatur.

Skrevet

En Somadril og en Paralgin Forte og beveg deg mest mulig. Pass på at du ikke blir stiv. Ta et varmt bad og slapp av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...