Gå til innhold

Ditt smarteste rengjøringstips?

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger gode tips
Skrevet

De fleste sliter tydeligvis med å holde unna rengjøring, klesstell, hagearbeid og stell av hus og eiendom forøvrig. Enten det nå er pga dobbeltarbeiode eller pga sykdom.

Hadde vært artig å dele smarte 'triks' om hvordan få det til å se penest mulig ut med minst mulig innsats!

Selv så flyr jeg daglig over med en tørrmopp. Det tar liten tid og er ikke slitsomt. I tilleg har jeg feiebrett som jeg tar opp rusk og rask fra kjøkken og gang med så fort jeg ser det. Eller jeg tar det med et fuktet papir. Støv tar jeg med en slik fiberkost rundt der eventuelle gjester skal sitte. Så er det pent DER iallefall hvis kreftene eller tida tar slutt. Doen tørker jeg jevnlig over med en slik ferdigfukttet klut og drar over nedi etter å ha spylt med et middel.

Men det verste for meg er å få ryddet! Ikke flink nok til å få ting dit de skal være.

I bilen bruker jeg også slike ferdigfuktede kluter til vinduer innvendig og til interiøret.

Hverdagsklær som må strykes holder jeg meg unna. Så da sparer jeg tid der.

Hvordan kommer du i mål med dette kjedelige (i mine øyne) arbeidet?

Skrevet

Trikset mitt er å legge lista lavt og heller sette meg i sofaen sammen med gubben og et glass rødvin.

Blir ikke så rent, men koselig er det :)

Skrevet

Jeg bestemmer meg for at jeg skal rydde. Så setter jeg på litt fengende musikk. Deretter finner jeg frem en plastpose og går fra rom til rom og plukker søppel. Etter at det er gjort, går jeg fra rom til rom og legger på plass ting som er et sted hvor det ikke skal være. Til slutt går jeg fra rom til rom med støvsugeren eller støvkluten.

Hvis man gjør det en gang i uka er det gjort på en time.

Skrevet

Beste tips for rydding er å ikke la det bli liggende ting sånn at man må rydde.

Rett og slett legge ting på plass når man har brukt det. Ting som skal til en annen etasje legger man ved trappen og tar med opp eller ned neste gang man likevel skal opp eller ned.

Hvis en lar ting bli liggende og bli rot, så blir det nesten uoverkommelig å sette igang. Ta det heller før det blir rot.

Så slipper du til og med å si at "NÅ må jeg rydde".

Det enkle er ofte det beste ;)

Skrevet

Rett og slett legge ting på plass når man har brukt det. Ting som skal til en annen etasje legger man ved trappen og tar med opp eller ned neste gang man likevel skal opp eller ned.

Hvis en lar ting bli liggende og bli rot, så blir det nesten uoverkommelig å sette igang. Ta det heller før det blir rot.

Smart!! Skal prøve på det! :-)

Skrevet

Jeg kommer ikke i mål, så det så.

Tips; gi opp å komme i mål:o)

Skrevet

EHhhh... når det allerede er for sent, da?

:(

Skrevet

EHhhh... når det allerede er for sent, da?

:(

Da må du rydde. ;)

Og SÅ kan du begynne med den nye trenden - altså å legge ting på plass når du er ferdig med å bruke det ;)

Skrevet

Bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete....

Det har jeg alltid fått høre, men jeg har støv på hjernen og vasker altfor ofte.....ifølge de som kjenner meg.

Skrevet

Det der gjør mannen til vår landsmoder Gro også :)

Nyttefrakt kalte han det visst.

Skrevet

Jeg sliter vel ikke akkurat. Jeg passer bare på å ikke legge lista så høyt ;o)

Og så sverger jeg til engangs våtmopp og swiffer dusters!

Skrevet

Jeg har tre barn som roter endel i løpet av dagen. De har rommene sine på loftet og drar leker opp og ned. I trappa står en liten balje. Når vi rydder for kvelden (og ellers også i løpet av dagen), havner ting som skal opp i 2.etg. oppi balja. Når jeg legger meg, bærer jeg balja opp. På morgenen har ungene ansvar for å rydde på plass alt som er i balja.

På vaskerommet har vi ikke en kleskurv, men kurvskuffer til skittentøy. Hver og en i familien sorterer det skitne tøyet sitt og legger det i riktig skuffe (mørke klær, lyse klær, hvite klær, 60 graders klær osv.).

Ellers må nok mitt tips være å ta med seg rot når man forflytter seg rundt i huset i løpet av dagen. Jeg føler sjelden at jeg rydder. På vei fra stua til kjøkkenet snapper jeg med meg koppen og bananskallet på salongbordet osv..

Skrevet

Jeg har tre barn som roter endel i løpet av dagen. De har rommene sine på loftet og drar leker opp og ned. I trappa står en liten balje. Når vi rydder for kvelden (og ellers også i løpet av dagen), havner ting som skal opp i 2.etg. oppi balja. Når jeg legger meg, bærer jeg balja opp. På morgenen har ungene ansvar for å rydde på plass alt som er i balja.

På vaskerommet har vi ikke en kleskurv, men kurvskuffer til skittentøy. Hver og en i familien sorterer det skitne tøyet sitt og legger det i riktig skuffe (mørke klær, lyse klær, hvite klær, 60 graders klær osv.).

Ellers må nok mitt tips være å ta med seg rot når man forflytter seg rundt i huset i løpet av dagen. Jeg føler sjelden at jeg rydder. På vei fra stua til kjøkkenet snapper jeg med meg koppen og bananskallet på salongbordet osv..

Passer av og til 2 unger som hører til slekta og som jeg er utrolig glad i. Når de har vært ekstremt rotete så tar jeg fram en søppelsekk og sier at alt som ikke er rydda inn på deres rom innen en halv time havner i sekken og kastes. Da rydder de gitt. :o)

De våger aldri å teste meg for å se om jeg kommer til å kaste sakene deres. Heldigvis kanskje for egentlig er jeg veldig bløthjerta når det gjelder de ungene

Skrevet

Hvordan kurvskuffer har du til skittentøy? Jeg leter etter noe jeg kan ha skittentøyet i og sortere det når det blir kastet til vask så jeg slipper det når jeg skal vaske.

Skrevet

Passer av og til 2 unger som hører til slekta og som jeg er utrolig glad i. Når de har vært ekstremt rotete så tar jeg fram en søppelsekk og sier at alt som ikke er rydda inn på deres rom innen en halv time havner i sekken og kastes. Da rydder de gitt. :o)

De våger aldri å teste meg for å se om jeg kommer til å kaste sakene deres. Heldigvis kanskje for egentlig er jeg veldig bløthjerta når det gjelder de ungene

Det skjer også noen ganger her hjemme at ungene ikke rydder bort sakene. Jeg pleier da å si at siden ingen eier dette så får jeg vel bare kaste det i søpla. Det får fart på sakene, gitt...

Husk å være standhaftig hvis ungene skulle finne på å prøve deg ut da ;-)

Skrevet

Hvordan kurvskuffer har du til skittentøy? Jeg leter etter noe jeg kan ha skittentøyet i og sortere det når det blir kastet til vask så jeg slipper det når jeg skal vaske.

Jeg kjøpte en kurvhylle på Skeidar (hvit "stål" - sånn helt vanlig som man setter inn i klesskap osv). Slike får man kjøpt i alle møbelbutikker etc..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...