Gå til innhold

Valgets ynkeligste: C I Hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg husker drev FrP og manet til bruk av en milliard eller så fra oljefondet i forbindelse med tsunamikatastrofen.

For øvrig; Når gode venner rammes av ulykke, er det vanlig høflighet å tilby hjelp, selv om de kan greie ut i saken selv.

Jeg håper (og regner med) at norske myndigheter har gjort en slik formell henvendelse.

USA betaler rundt 1/4 av FN's utgifter og er vel vanligvis blant de første for å hjelpe ulykkes- og krigsrammede, spesielt når det ikke lengre holder med store ord, men kreves action.

Meg igjen, rene spammeren :)

'And after returning to Washington, Bush signed a $10.5 billion disaster relief bill. The amount includes $10 billion in supplemental funds for the Federal Emergency Management Agency and $500 million for the Pentagon for its hurricane relief work. (Full story)'

En amerikansk billion er en norsk milliard.

http://www.cnn.com/2005/US/09/03/katrina.impact/index.html

Gjest rasmus den tredje
Skrevet

I mitt hode ville evakuering, vannpumping, katastrofemateriell, medisinsk personale og ekspert-team på katastrofer vært et bedre alternativ.

Men det er jo bare meg, ikke Bush og petter smart.

Du er ingen stor politiker selv om du forsøker å fremstå som det.

Skrevet

Hvis du ikke er imot å tilby hjelp til usa, så var jo innlegget noe meningsløst, så virkere det unektelig noe tåpelig å gjøre narr av Hagen for å mene dette?

Hehe, jeg tror du må ta på deg brillene dine, du ser tydeligvis ikke hva favn prøver å poengtere.

Skrevet

LOL

Dette ble jo en rent underholdende tråd. Synd egentlig, for det favn prøver å få frem er faktisk ganske så vesentlig å få med seg.

Gjest Røde kviser
Skrevet

Ting man ikke skal gjøre i Norge: kritisere sosialistene, og nevne at USA reddet oss fra både Stalin og Hitler og ga oss Marshallhjelpen.

Tenk å tilby hjelp til selve kapitalistdjevelsvinelandet. Utilgivelig.

Jeg begynner å bli allergisk mot sosialisme.

Skrevet

Hehe, jeg tror du må ta på deg brillene dine, du ser tydeligvis ikke hva favn prøver å poengtere.

Jeg ser godt at hun prøver å latterliggjøre hagen.

Men for å gjøre det, legger hun inn en rekke

argumenter for hvorfor man IKKE bør tilby nødhjelp. .

Da er det jammen nærliggende å tro at hun faktisk mener dette.

Når det i tillegg inneholder en rekke faktafeil, så synes jeg ikke hun skal få slippe unna med det.

Skrevet

I mitt hode ville evakuering, vannpumping, katastrofemateriell, medisinsk personale og ekspert-team på katastrofer vært et bedre alternativ.

Alle punktene du nevner gjennomføres, men tar tid. Det er ikke snakk om noe enten eller her.

Du kan da ikke mene de skal la være å prøve å trygge menneskene i mellomtiden?

Skrevet

Det er ikke enkelt å evakuerer flere hundre tusen mennesker. Spesielt ikke når veiene er ødelagt. Og hvor skal en gjøre av alle sammen?

Hvor skal en pumpe vannet? Og hvordan få fram pumper?

En gjør jo alt dette, men fordi området er så hardt rammet er det vanskelig. Spesielt vanskelig å få fram ting og å distribuere de.

At en inntil lov og orden er gjenopprettet setter inn soldater for å ta seg av kriminelle bander synes jeg er en bra ting. Hadde ikke Bush gjort det hadde han blitt kritisert for det også.

Jeg liker ikke Bush, men synes all kritikken han får er latterlig. Uansett hva han gjør så er enkelte ikke fornøyd.

Tror faktisk han ble gjenvalgt i stor grad pga dette. Amerikanerne var lei av at alle kritiserte han og dermed fikk han sympati. På samme måte som C I Hagen får det.

Skrevet

Det er ikke enkelt å evakuerer flere hundre tusen mennesker. Spesielt ikke når veiene er ødelagt. Og hvor skal en gjøre av alle sammen?

Hvor skal en pumpe vannet? Og hvordan få fram pumper?

En gjør jo alt dette, men fordi området er så hardt rammet er det vanskelig. Spesielt vanskelig å få fram ting og å distribuere de.

At en inntil lov og orden er gjenopprettet setter inn soldater for å ta seg av kriminelle bander synes jeg er en bra ting. Hadde ikke Bush gjort det hadde han blitt kritisert for det også.

Jeg liker ikke Bush, men synes all kritikken han får er latterlig. Uansett hva han gjør så er enkelte ikke fornøyd.

Tror faktisk han ble gjenvalgt i stor grad pga dette. Amerikanerne var lei av at alle kritiserte han og dermed fikk han sympati. På samme måte som C I Hagen får det.

Men NÅ greier de jo å evakuere uten nevneverdige problemer?

'Og hvor skal en gjøre av alle sammen?' Det var et usedvanlig lite intelligent spørsmål.

Selvsagt må øverste ansvarlige (Bush, guvernøren og deres 'team'), stå til rette for at tusener av menneskeliv har gått tapt på grunn av feilvurderinger - som feks at godt, kjent kunnskap om at dikenes kapasietet har vært estimert til orkanstyrke 3. Orkanen ble forespeilet å ha styrke 5, men hadde 4.

Likeledes er det skåret kraftig ned på tiltrengte bevilgninger når det gjelder å forebygge naturkatastrofer av denne art.

Skrevet

Alle punktene du nevner gjennomføres, men tar tid. Det er ikke snakk om noe enten eller her.

Du kan da ikke mene de skal la være å prøve å trygge menneskene i mellomtiden?

Nei, selvsagt ikke. Det er jo tragedier som har utspilt seg mht til vold under katastrofen.

Men når myndighetene nå greide å sende millitærtropper med våpen FØR de greide å sende tropper med mat, vann, medisiner, transport etc., er det virkelig på sin plass å stusse kraftig på prioriteringene.

Skrevet

... og midt i all urettferdigheten, all lidelsen, alle tragediene som utspiller seg, sitter du der og tenker så inderlig på favn at du til og med lager deg et nytt navn for anledningen.

Gråten tar meg.

• 2 uker senere...
Gjest Blekkrolf
Skrevet

skjærp dæ!

skriver ikke sånn her inne!

Forhåpentligvis ville Hagen lære om han fikk være i en mørkhudets sko en periode...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...